Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Rabu, 29 Ogos 2012

Seorang Lagi Lelaki Bersalah Rogol Budak Bawah Umur Terlepas Hukuman Penjara, Sebat




[Mstar] GEORGE TOWN – Seorang lagi telah dibebaskan dengan bon jaminan berkelakuan baik atas atas kesalahan merogol. Kali ini ialah seorang juruelektrik yang didapati bersalah merogol teman wanitanya berusia 12 tahun sebanyak dua kali pada tahun lepas.

Hakim Mahkamah Sesyen Sitarun Nisa Abdul Aziz mengarahkan Chuah Guan Jiu, 22, dibebaskan dengan ikat jamin RM25,000 dengan bon jaminan berkelakuan baik.

Beliau berkata mahkamah mengambil kira faktor Chuah yang masih muda dan kesalahan pertama.

“Kami juga megambil kira hakikat bahawa perbuatan seksual adalah persetujuan bersama dan dia juga seorang murid tercicir,” katanya.

Sitarun Nisa berkata pertimbangan lain ialah masa depan Chuah.

Chuah, yang memakai kemeja dan seluar jeans biru, tidak menunjukkan sebarang emosi apabila hukuman itu dibacakan.

Pada 20 Julai, mahkamah mendapati dia bersalah merogol gadis berusia 12 tahun dan 10 bulan, di flat kediamannya di Air Itam antara 7 pukul pagi dan 1.00 petang pada 18 Julai tahun lepas, dan 2.25 hingga 2.45 keesokan harinya.

Kesalahan itu adalah di bawah Seksyen 376 (1) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan.

Pada Isnin, DPP Lim Cheah Yit berkata Chuah telah memujuk gadis itu supaya ponteng sekolah dan mengikuti dia kembali ke flat atas alasan dia sakit.

“Mereka telah bertemu dan tertuduh sepatutnya melindungi gadis itu tetapi sebaliknya telah mengambil kesempatan.

Gadis tersebut banyak kali meminta tertuduh menghantarnya ke sekolah tetapi dia memberikan alasan tidak sihat dan membawanya ke rumahnya,” kata Lim.

Bagi meringankan hukuman, peguam Yusuf Idris berkata anak guamnya memperoleh RM30 sehari dan tinggal bersama ibu bapa dan adik.

“Ini adalah kesalahan pertama. Dia mempunyai pekerjaan tetap sekarang dan pada masa akan datang,” katanya.

Yusuf berkata anak guamnya telah insaf dan menggesa mahkamah tidak mengenakan hukuman penjara memandangkan umur Chuah yang masih muda.Hukuman ini dibuat selepas kes bekas pemain tenpin boling kebangsaan Noor Afizal Azizan yang dibebaskan dengan perintah berkelakuan baik selama lima tahun dengan ikat jamin RM25,000 selepas dia mengaku bersalah merogol seorang gadis berusia 13 tahun.


P/s: Gila!!!!

Kes seumpamanya di sini.

Tidak pelik kalau kes rogol meningkat selepas ini!


Berkaitan:

Timb Pendakwa Raya Fail Rayuan Bantah Keputusan Juruletrik Diperintah Berkelakuan Baik

[Mstar] GEORGE TOWN: Timbalan pendakwa raya, Lim Cheah Yit akan memfailkan rayuan pada Khamis bagi membantah keputusan Mahkamah Sesyen terhadap juruletrik Chuah Guan Jiu yang dikenakan bon jaminan berkelakuan baik selepas didapati bersalah merogol.

Beliau akan membuat rayuan terhadap keputusan penghakiman itu yang mempunyai persamaan dengan penalti yang dikenakan ke atas pemain boling tenpin negara, Noor Afizal Azizan kerana merogol gadis bawah umur.

Lim berkata: “Saya kecewa (dengan keputusan penghakiman). Ia merupakan satu tindakan atas persetujuan bersama antara kedua-dua pihak tetapi gadis itu masih muda.”

Bapa kepada mangsa rogol (ketika itu berusia 12 tahun dan 14 pada tahun ini) meluahkan rasa tidak puas hatinya dengan keputusan penghakiman kepada para pemberita apabila menemuinya di flat Air Itam pada Rabu.

Dia yang berusia 40an, berkata akan mengemukakan rayuan bagi hukuman yang lebih berat terhadap Chuah.

Duda itu enggan mengulas lanjut manakala seorang wanita yang merupakan saudaranya juga tidak gembira dengan keputusan itu.

Pegawai Kanan Program Persatuan Tindakan Wanita, Lee Wei San berkata, organisasi itu “bimbang” berhubung dengan keputusan itu dan merujuk kepada “masa depan” Chuah.

Satu kiasan yang sama dibuat berhubung kes Noor Afizal.

"Ini seolah-olah menjadikan alasan standard bagi hukuman ringan ke atas undang-undang kes rogol. Kami tidak sabar membaca penghakiman bertulis (dalam kes Chuah),” katanya.

Pengarah Eksekutif Protect and Save the Children (Selamatkan dan Lindungi Kanak-Kanak), P. Nagasayee Malathu mengemukakan rayuan kepada badan kehakiman demi kepentingan terbaik mangsa untuk mencegah kesalahan berlaku pada masa depan.

Chuah pada Selasa dibebaskan dengan perintah berkelakukan baik dengan ikat jamin RM25,000 selepas didapati bersalah merogol gadis berkenaan dalam dua kejadian pada tahun lepas.

Hakim Mahkamah Sesyen, Sitatun Nisa Abdul Aziz dalam keputusannya berkata, mahkamah mengambil kira bahawa Chuah ketika itu masih muda dan ia merupakan kesalahan pertama.

Sementara itu, seorang bekas pegawai polis berusia 54 tahun turut mempersoalkan keputusan mahkamah.

Pekerja sosial, Datuk Dr E. Selvarajoo berkata, perogol yang disabitkan kesalahan tidak seharusnya dilepaskan dengan mudah.

“Sekurang-kurangnya dia perlu dihantar ke penjara demi kepentingan awam,” kata Selvarajoon, yang merupakan pesara berpangkat sarjan.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH