Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Khamis, 23 September 2010

Rahsia Gerangan Abdul Rahim (I'DA WorldGroup) Terbongkar?


Saya memang tidak tahu-menahu gerangan tuan empunya replika cek dengan tulisan RM4 bilion untuk PAS Kelantan ini. Daripada memandai-mandai menulis, lebih baik saya merujuk kepada tulisan orang lain. Pagi tadi saya baca tulisan MSO yang memerihalkan Abdul Rahim Abdul Wahab. Tajuk kirimannya "Rahsia Siapa Abdul Rahim Terbongkar?"

Saya petik untuk dikongsikan bersama:
[MSO] PAGI ini saya menerima satu e mail dari seorang penjenguk yang menamakan dirinya Hero yang memberi alamat sebuah blog yang dibangunkan oleh syarikat I'DA WorldGroup Sdn Berhad syarikat dimana orang bernama Abdul Rahim Abdul Wahab menjadi pengerusi eksukutifnya.

Apa yang tertera dalam blog ini ialah beberapa keping gambar Abdul Wahab dalam majlis perlancaran Misi Perdana de Everest - Tibet 2011 yang berlangsung di Dewan Felda, Jalan Gurney yang dilancarkan Perdana Menteri, Najib Razak pada 25 April lalu.

Gambar beliau dalam majlis berkenaan mungkin boleh menyingkap misteri pemberian replika cek bernilai RM4 billion atas nama Pas Malaysia yang kini menjadi buah mulut di Kelantan. Jika diperhatikan juga gambar lelaki bertongkat dan juga sebelah kakinya tertutup dengan kaki seluar yang meleret ke lantai. Semacam rahsia besar di sebalik kaki seluar labuh sebelah itu.

Tafsirkanlah dengan mata kepala kita sendiri apakah yang berlaku itu (penyerahan replica chek RM4 B) sebuah realiti atau pun satu ilusi semata-mata dan jangan mudah mempercayai laporan media penghasut. Kata orang gambar mempunyai seribu makna dan tidak dapat diterjemahkan dengan kata-kata. Hanya jauhari yang mengenali maknikam seperti mana juga hanya Mat Maslan mengenali Felda! [wm.kl.7:00 am 23/09/10]



Orang berkenaan sedang bersalam dengan Shabery Chik, Menteri Beliau dan Sukan, perhatikan kaki kanan lelaki berkenaan.
Orang berkenaan bersalam pula dengan Khalid Yunus, Presiden Pendaki Malaysia, perhatikan kaki seluar sebelah kanan orang berkenaan.Orang berkenaan bergambar ramai, den gan diapit oleh seorang perempuan bertudung dan seorang yang lowos.

Berkaitan:
* Cek RM4 bilion, GNI RM1.7 trilion hanya dongeng penglipurlara
[HD] KUALA LUMPUR, 23 Sept: Cerita Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala pada Hari Terbuka Program Transformasi Ekonomi (ETP) tidak ubah seperti cerita penglipurlara menyumbang derma RM4 bilion, kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar.

"Dua-dua penglipurlara. Tidak ada bezanya cerita Pendapatan Negara Kasar (GNI) meningkat hampir RM1.7 trilion yang didakwa dalam program ETP di Kuala Lumpur dengan kisah derma RM4 bilion kepada PAS Kelantan di Kota Bharu.

"Yang seronoknya, Umno percaya kedua-duanya. Penglipurlara ETP sudah tentulah Umno percaya sebab mereka hendak paksa rakyat pula turut mempercayainya. Dengan pemikiran ala ETP itu, kisah penglipurlara derma RM4 bilion juga mereka telan dengan rakus," kata beliau sambil merujuk gesaan supaya 'derma' RM4 bilion itu disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan juga laporan polis mengenainya.

Ketua Pergerakan Puteri Umno, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin menggesa SPRM menyiasat sumbangan RM4 bilion yang didakwanya diterima oleh PAS daripada sebuah syarikat.

Pergerakan Pemuda Umno Kelantan menjadi bahan tertawaan ramai apabila membuat laporan di balai polis Kota Bharu berhubung 'sumbangan' itu.

"Tidak menghairankan jika Umno begitu teruja dan percaya habis-habisan cerita-cerita penglipurlara seperti itu kerana memang itulah pemikiran mereka.

"Sama seperti mereka mempercayai dongeng sumbangan derma itu, seperti itulah juga mereka mahu rakyat mempercayai penglipurlara ETP.

"Bila rakyat mempercayai penglipurlara ETP sama seperti yang mereka percayai, Umno berharap senanglah mereka hendak memperdayakan rakyat supaya terus mengundi Barisan Nasional (BN)," kata Ahli Parlimen Pokok Sena.

Bagi Mahfuz, kisah derma RM4 bilion adalah kisah ahli perniagaan yang berangan-angan banyak duit kononnya sehingga US$2.7 trilion yang tidak banyak bezanya kisah Umno yang berangan-angan panjang hendak mencipta pendapatan negara sehingga RM1.258 trilion dengan projek-projek ETP menjelang 2020 ketika Merrill Lynch melaporkan bahawa Malaysia adalah destinasi pelaburan yang paling tidak digemari pelabur di kawasan Asia Pasifik.

"Tidak pula ditunjukkan dengan jelas dari mana datangnya duit untuk melaksanakan projek-projek penglipurlara ETP itu.

"Persoalannya, adakah cerita penglipurlara ETP itu sengaja dibuat untuk mewajarkan lebih banyak lagi pembantaian duit Petronas dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) misalnya?" beliau mempersoalkan. 

* Cek RM4 bilion: PAS anggap propaganda jahat
* Umno ecer jenaka gimik cek RM4 bilion
* Cek RM4 bilion: Kelantan senarai hitam l’DA World


Terdahulu:
Saya petik:
* 3 Projek I'DA World RM1 Trilion

[UM] KELANA JAYA 31 Mei - I'DA World Group Sdn. Bhd. (I'DA World) akan membangunkan tiga projek mega bernilai AS$300 bilion (RM1.06 trilion) di utara Semenanjung.

Tiga projek mega itu membabitkan pembinaan lebuh raya (Hubungan Timur-Barat) dan saluran paip gas dan minyak sepanjang 300 kilometer yang bermula dari Tumpat, Kelantan sehingga Kuala Perlis dan Kuala Kedah, pembangunan di Pantai Sri Tujuh (PS7), pembangunan integrasi di Tumpat serta bandar peranginan di Pasir Mas, Kelantan.

Pengerusi Eksekutifnya, Abdul Rahim Abdul Wahab berkata, pembangunan projek tersebut akan dibiayai melalui inisiatif pembiayaan swasta (PFI) dan tidak menggunakan sumber kerajaan.

''Kita telah mendapat persetujuan daripada kerajaan untuk membangunkan projek tersebut dan ia dijangka bermula pada Ogos ini dan bakal siap sepenuhnya dalam tempoh 20 tahun akan datang.

''Bagi pembiayaan projek-projek tersebut, ia akan dijana daripada syarikat-syarikat berkaitan bersekutu kami, selain aset lain di luar negara untuk meneruskan projek ini,'' katanya kepada Utusan Malaysia di pejabatnya baru-baru ini.

Tambah Abdul Rahim, jumlah pembiayaan awal adalah sebanyak AS$50 bilion (RM174.5 bilion) yang akan dibahagikan kepada tiga pakej, iaitu AS$35 bilion (RM122.15 bilion) untuk PS7, AS$10 bilion (RM34.9 bilion) untuk lebuh raya East-West Link dan AS$5 bilion (RM17.45 bilion) untuk projek Pasir Mas.

Katanya, projek PS7 akan mempunyai pusat perdagangan dan kewangan antarabangsa, pusat pendidikan dan sains serta bandar pelabuhan.

Manakala, bandar peranginan pula akan mempunyai pusat pentadbiran seperti Putrajaya, hotel dan resort serta taman tema air.

Selain itu, Abdul Rahim menjangkakan projek tersebut akan menjana lebih sejuta peluang pekerjaan dan membantu memberi peluang kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

''Tujuan utama I'DA World adalah membuka peluang kepada orang ramai selain membantu menjana ekonomi negara,'' katanya.

I'DA world merupakan syarikat pembinaan yang ditubuhkan pada April tahun lalu.
Berita di atas disiarkan oleh Utusan Malaysia pada 1 Jun 2009. Cerita gah Abdul Rahim ini sepatutnya sudah heboh diperkatakan pada waktu itu. Mengapa baru sekarang mahu dihebohkan? Sudah tentulah untuk kepentingan politik.

Berdasarkan tulisan/e-mel yang diterima oleh MSO, Abdul Rahim ini turut menjadi "orang penting" untuk program yang dilancarkan oleh Najib. Jika tidak, masakan dia boleh berada di atas pentas dan berpeluang bersalam dengan Shabery Chik dan Khalid Yunus? Berapa bilion yang disumbangkan oleh "orang kaya" ini untuk program itu? Mengapa tidak kecoh? Takut orang ramai tahu tentang kaitan Najib dan geng dengan gerangan empunya replika cek RM4 bilion itu?

Derma RM4 bilion, tetapi menghairankan apabila namanya tiada dalam Senarai Manusia Terkaya di Dunia, begitu juga di Malaysia! Syarikat pula ditubuhkan pada April 2009. Fuh, betul-betul cerita dongeng alaf baharu! Dalam hal ini, pemimpin PAS perlu cepat-cepat melaporkan kisah replika cek itu kepada polis, bukan sekadar menafikan sahaja kaitan mereka dengan "orang kaya" ini.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH