Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Rabu, 8 September 2010

Ranking UNIVERSITI MALAYA Jatuh Lagi


Seperasan saya, seingat saya tidak ada akhbar berbahasa kebangsaan menyiarkan berita ini. Mungkin saya tidak meneliti kandungan akhbar versi internet akhbar-akhbar tersebut betul-betul dan jika ada dilaporkan mungkin laporannya agak "susah" untuk ditemukan.

The Star melaporkan bahawa Universiti Malaya telah terkeluar daripada senarai 200 of the prestigious 2010 QS World University Rankings. Jika pada tahun 2009 UM berkedudukan 180, namun kali ini kedudukan universiti itu jatuh ke tangga 207.

Saya tidak mahu mengulas lanjut. Anda teruskan bacaan berita yang saya salin dan tampal di bawah ini. Baca juga alasan yang diberikan oleh ahli akademik tentang kedudukan universiti tempatan. Saya petik:

[TS] PETALING JAYA: Universiti Malaya (UM) has dropped from the top 200 of the prestigious 2010 QS World University Rankings – slipping to 207 this year compared to 180 in 2009.

Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Sains Malaysia (USM) and Universiti Putra Malaysia (UPM) all improved on their 2009 positions.

UKM is ranked 263 this year compared to 291 in 2009; USM at 309 (314) and UPM is 319 (345).
Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dropped to 365 this year compared to 320 in 2009.

Higher Education Minister Datuk Seri Mohamed told The Star it was normal to see fluctuation in the rankings.

“We do not want to be obsessive about world rankings,” he said.

The ministry, he added, had its own strategic plan which was benchmarked against world’s best practices, and would take note of the rankings.

“We also cannot be ‘ranked’ against other universities whose ‘conditions’ and ‘environments’ are different from ours. It is like comparing apples with oranges,” he said.

QS Quacquarelli Symonds Ltd managing director Nunzio Quacquarelli said the QS which conducts and compiles the annual World University Rankings measures university research quality, graduate employability, teaching commitment and international commitment.

“QS rankings use a combination of global surveys and audited data, including citation counts from Scopus, the world’s largest database of academic publishing,” he said in a statement to The Star.

UKM vice-chancellor Prof Tan Sri Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin said the university would continue with its change agenda.

“We will not be distracted by rankings although those who want to celebrate can do so,” she said.

UTM vice-chancellor Prof Datuk Dr Zaini Ujang said the university has improved in all aspects of the ranking parameters such as doubling the publication in ISI indexed journals as well as international staff and students.

“However, others have improved in terms of percentage,” he said.

QS World University Rankings Academic Advisory Board convenor Martin Ince said there was an overall mixed set of results for Malaysian universities.

“Although our academic reputation survey shows that many of Malaysia’s top universities are increasingly well-regarded around the world, the country’s leading institution UM has dropped in this measure, as well as in the employer review,” he added.

He said continued investment in the coming years would be the key to Malaysian universities consolidating their positions.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH