Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Selasa, 31 Januari 2012

Isu Israel: Che Det Kecewa? Beliau Mungkin Sudah LUPA Isu Pasukan Kriket Israel, Surat "Mesra" Israel



Che Det seperti yang dipetik oleh Bernama  berkata beliau kecewa dan tidak berasa terkejut dengan dakwaan Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu melindungi keselamatan Israel.

Beliau mendakwa ketua pembangkang itu itu sememangnya mempunyai hubungan rapat dan akrab dengan pemimpin Yahudi sejak dahulu lagi.

"Memang dia (Anwar) dekat dengan Israel sebab dia suka kalau orang Barat puji dia. Dia nak ternampak sebagai seorang yang moden yang ikut trend, sebaliknya kita anggap dia sebagai lapuk," katanya.

Sebagai pemimpin yang telah lama mengenali perwatakan Anwar, Dr Mahathir berkata motif dan tujuan pemimpin pembangkang itu adalah untuk menonjol dan mempromosikan diri sendiri kononnya beliau adalah pemimpin moden dan liberal sekaligus mengharapkan pujian daripada negara Barat.

"Saya tak hairan kerana saya tahu dia (Anwar) sangat rapat dengan mereka (Israel). Dia amat mesra dengan ramai anggota Kongres Amerika Syarikat yang berbangsa Yahudi," dakwanya.

"Dia dan penyokong dia kata perjuangan utama mereka ialah mara ke Putrajaya dan menjadi Perdana Menteri. Apa program dia (Anwar), tak ada apa.

Dia kata dia liberal kepada semua orang, pemimpin untuk semua, jadi dia dapat sokongan dan mungkin menjadi Perdana Menteri," katanya.

Seperti biasa, kenyataan tentang Palestine tidak dinyatakan dalam berita ini.

Mungkin Che Det sudah lupa surat di bawah ini:



Che Det juga mungkin sudah lupa isu kedatangan pasukan kriket Israel pada tahun 1997.  Pasukan kriket Israel dibenarkan menyertai Kejohanan kriket Trofi Majlis Kriket Antarabangsa (ICC) oleh Che Det pada masa itu kononnya atas alasan semangat kesukanan. Namun yang menyedihkan rakyat yang berdemonstrasi menentang kedatangan mereka dizalimi oleh gas pemedih mata dan semburan meriam air oleh pasukan polis.

Sekitar dua ribu rakyat telah mengadakan demonstrasi membantah kehadiran pasukan kriket Israel yang yang sebahagiannya adalah pelajar universiti yang sedang bergelut dengan musim peperiksaan. Peristiwa kemuncak bantahan pada 4 April di hadapan pintu masuk Universiti Malaya itu adalah lanjutan daripada beberapa siri bantahan sebelum itu.

Lokasi masjid Ar Rahman Universiti Malaya menjadi tempat berhimpun. Pada hari Jumaat 4 April, masjid itu menerima kehadiran jemaah solat Jumaat yang begitu banyak jumlahnya. Selesai solat Jumaat, teriakan takbir mula menerjah ruang sekitar masjid dan peserta demonstrasi mula berarak ke hadapan pintu masuk UM. Pihak keselamatan telah melakukan persiapan awal untuk menghalang bantahan ini dengan kerahan ratusan anggota polis berpakaian preman, FRU, malah anggota yang beruniform.

Trak-trak polis dan meriam air telah ditempatkan di perkarangan Balai Polis Jalan Pantai Baru sejak awal pagi 4 April 1997. FRU mula mengeluarkan amaran bersurai namun tak sempat pamitan doa yang dibaca oleh YDP PAS Lembah Pantai, pancutan air kimia telah dihalakan kepada peserta demonstrasi tanpa belas kasihan walaupun muslimat dan mahasiswi adalah sebahagian daripada peserta perhimpunan.

Gas pemedih mata yang ditembak ke arah peserta demonstrasi mula menyesakkan nafas mereka. Dalam masa yang sama pihak keselamatan UM telah bertindak menutup pintu masuk Universiti dengan tujuan untuk menghalang peserta-peserta demo masuk ke dalam UM bagi meloloskan diri daripada tangkapan polis yang mula menyerbu, menangkap malah menggasari peserta demo dengan hayunan belantan.

Untuk apa pihak berkuasa berbuat demikian? Semuanya kerana mempertahankan kehadiran pasukan kriket itu di Malaysia. Kalau Che Det sudah bertaubatpun dalam isu Israel, janganlah memfitnah dan membelitkan kenyataan orang lain semata-mata untuk kepentingan politik parti dan anak didiknya, Najib. Betul, Malaysia tiada hubungan diplomatik rasmi dengan Israel, namun jangan lupa negara dan pemimpin kita mempunyai hubungan dan kerjasama dengan negara itu dalam pelbagai perkara.

Jika Anwar dikatakan menyokong keselamatan Israel (dan juga Palestine), Che Det pula bukan sekadar pernah cuba menunjukkan sikap mesra kepada Israel, malah semasa beliau menjadi PM, pihak berkuasa di bawah arahannya mempertahankan rakyat Israel dengan menyembur air dan menembak gas pemedih mata terhadap rakyat yang membantah kehadiran mereka di Malaysia! -DCM


Berkaitan:
Siswa UM tunjuk perasaan bantah pasukan Israel



P/s: Semasa peristiwa ini, TM menuntut di Pusat Matrikulasi UIA Lembah Pantai. TM berada di sana pada waktu itu.



  1. Celaka punya orang tua. Tggu nasib yang sama seperti Mubarak dan Gaddafi..

    Mahathir ! tggu balasan nnt !

    gravatar Comment by Tanpa Nama @ Selasa, Januari 31, 2012 9:10:00 PG      
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH