Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Sabtu, 16 Mac 2013

Peguam Kanan Didakwa Draf SD 2 Bala Atas Arahan....




'Cecil Abraham Ada Tangan dalam SD2'

[MK] Peguam Americk Singh Sidhu mendakwa, peguam Cecil Abraham memberitahunya bahawa beliau menyediakan akuan bersumpah kedua (SD) untuk bekas penyiasat persendirian P Balasubramaniam atas arahan perdana menteri.

Americk, bekas peguam kepada mendiang Balasubramaniam atau lebih dikenali sebagai PI Bala dikatakan mendedahkan perkara ini semasa mesyuarat agung tahunan Bar Malaysia di Kuala Lumpur hari ini.

Peguam Sivarasa Rasiah melaporkan perkembangan itu melalui pesanan tweet semasa AGM, yang sedang berlangung ketika laporan ini ditulis.


Cecil Abraham Draf Pengakuan Bersumpah Kedua ‘PI Bala’, Kata Americk

[TMI] KUALA LUMPUR, 16 Mac — Peguam kanan Tan Sri Cecil Abraham yang mendrafkan pengakuan bersumpah (SD) kedua penyiasat persendirian P. Balasubramaniam melibatkan pembunuhan warga Mongolia Altantuya Shaariibuu, kata peguam Americk Singh Sidhu.

Americk yang merupakan peguam Balasubramaniam, juga menambah usul SD kedua Balasubramaniam pada mesyuarat agung tahunan (AGM) Majlis Peguam ke-67 hari ini telah digugurkan, memandangkan pencadang berpuas hati dengan langkah diambil Majlis Peguam untuk menangani isu tersebut.

"Tan Sri Cecil Abraham mengakui kepada saya bahawa telah mendrafkan pengakuan bersumpah kedua," kata Americk kepada wartawan yang ditemui selepas AGM Majlis Peguam hari ini.

"Saya tidak berminat untuk buat aduan dengan lembaga disiplin peguambela dan peguamcara. Itu bukan agenda saya. Agenda saya ialah mencari siapa yang mengarahkan beliau melakukannya," tambah Americk.

Balasubramaniam ataupun dikenali "PI Bala" menuduh beberapa personaliti pegawai tertinggi kerajaan yang terlibat dalam pembunuhan Altantunya dalam SD pertamanya pada tahun 2008, dua tahun selepas pembunuhan kejam.Walaubagaimanapun beliau menarik balik SD tersebut keesokkan harinya dan menandatangani SD baru serta menafikan penglibatan personaliti tersebut.

Balasubramaniam telah meninggal dunia semalam akibat serangan jantung, beberapa minggu selepas pulang daripada persembunyian.

Dua bekas anggota unit tindakan khas, Sirul Azhar Umar dan Azilah Hadri telah dijatuhi hukuman kerana membunuh Altantunya dan menghadapi hukuman mati.

Mahkamah Rayuan akan mendengar rayuan mereka pada Jun ini.

Americk berkata kedua-dua Sirul dan Azilah bertindak mengikut arahan memandangkan "tiada sebab untuk mereka membunuh seseorang yang mereka tidak kenali."

"Lihat pada kenyataan 112 Sirul. Dia berkata secara langsung telah ditawarkan antara RM50,000 ke RM100,000 untuk membunuh wanita tersebut," kata peguam itu.

Bekas penganalisis politik Abdul Razak Baginda yang didakwa bersubahat dengan mereka telah dibebaskan pada tahun 2008.

Presiden Majlis Peguam Christopher Leong hari ini berkata Majlis Peguam akan membuat aduan keatas salah laku peguam senior Tan Sri Cecil Abraham kepada Lembaga Disiplin Peguambela dan Peguamcara (ASDB) minggu depan.

Leong, 50, juga berkata Majlis Peguam akan meminta Americk dan usahawan karpet Deepak Jaikishan menyerahkan kenyataan rasmi dengan segera.

Deepak telah mengakui membantu mendiang Balasubramaniam menarik balik SD pertamanya termasuk mencari dua peguam untuk mendrafkan kenyataan baru.



Berkaitan:

Majlis Peguam Akan Fail Aduan Terhadap Peguam Kanan

[MK] Majlis Peguam memutuskan untuk membuat laporan dengan Lembaga Disiplin Peguambela dan Peguamcara ekoran dakwaan berlaku salah laku profesional melibatkan peguam kanan Cecil Abraham.

Pengerusi majlis itu yang baru dipilih Christopher Leong (kiri) berkata, Bar juga akan mendesak pendakwaan dibuat, terutamanya oleh peguam negara, untuk membuka semula kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu yang melibatkan dua anggota polis.

"Perkara ini diputuskan oleh mesyuarat majlis hari ini sejurus selepas perhimpunan agung tahunan (AGM) dan kami akan membuat laporan segera pada DB (lembaga disiplin)," kata Leong.

"Kami juga akan mengumpulkan kenyataan daripada (peguam) Americk Sidhu dan peniaga karpet Deepak Jaikishan. Terdapat beberapa bukti baru yang membawa kepada kes ini sejak akhir tahun lalu, dan kini.

"Jadi kami akan membuat laporan kepada DB minggu depan dan mendesak AG untuk membuka kembali fail. Seperti yang kamu tahu, diada motif jelas dalam pembunuhan ini."


Majlis Peguam Akan Rujuk Cecil Abraham ke Lembaga Disiplin

[TMI] KUALA LUMPUR, 16 Mac — Majlis Peguam akan mengemukakan aduan keatas salah laku peguam senior Tan Sri Cecil Abraham kepada Lembaga Disiplin Peguambela dan Peguamcara (ASDB) minggu depan, kata presiden barunya Christopher Leong hari ini.

Peguam Americk Singh Sidhu pada mesyuarat agung tahunan (AGM) Majlis Peguam ke-67 hari ini mendedahkan kepada ahli dan wartawan bahawa beliau diberitahu Abraham telah bertanggungjawab mendrafkan pengakuan bersumpah kedua (SD) penyiasat persendirian P. Balasubramaniam pada 2006 melibatkan kes pembunuhan model Mongolia Altantuya Shaariibuu.

"Kami (juga) menggesa Pejabat Peguam Negara membuka semula siasatan kes Altantuya," kata Leong dalam satu sidang media selepas mesyuarat tersebut disini.

"Terdapat salah laku profesional (oleh Abraham) dan lembaga disiplin perlu menyiasat perkara tersebut serta mereka yang akan putuskan," tambah beliau.

Leong, 50, juga berkata Majlis Peguam akan meminta Americk dan usahawan karpet Deepak Jaikishan menyerahkan kenyataan rasmi dengan segera.

Deepak telah mengakui membantu mendiang Balasubramaniam menarik balik SD pertamanya termasuk mencari dua peguam untuk mendrafkan kenyataan baru.

Pihak ASDB merupakan salah satu badan bebas dalam Majlis Peguam, mengikut perundangan ditugaskan untuk menyiasat salah laku profesional.

Balasubramaniam atau dikenali sebagai "PI Bala" telah menuduh beberapa personaliti dalam kerajaan yang terlibat dalam kematian Altantunya menerusi SD pertamanya pada 2008, dua tahun selepas pembunuhan kejam wanita berusia 28 tahun.

Walaubagaimanapun beliau menarik balik SD tersebut keesokkan harinya dan menandatangani SD baru serta menafikan penglibatan personaliti tersebut.

Balasubramaniam telah meninggal dunia semalam akibat serangan jantung, beberapa minggu selepas pulang daripada persembunyian.

Dua bekas anggota unit tindakan khas, Sirul Azhar Umar dan Azilah Hadri telah dijatuhi hukuman kerana membunuh Altantunya dan menghadapi hukuman mati.

Mahkamah Rayuan akan mendengar rayuan mereka pada Jun ini.

Leong berkata tiada tarikh yang ditetapkan untuk ASDB untuk melengkapkan siasatan keatas Abraham.

"Majlis Peguam mahu melihat proses berjalan dengan cepat dan pada masa sama proses itu menyeluruh," kata peguam tersebut.

Beliau menambah Pejabat Peguam Negara akan melihat semula kes Altantunya berdasarkan bukti daripada pendedahan Americk hari ini, selain penglibatan Deepak dalam kes tersebut.

"Banyak yang memperkatakan tentang kekurangan motif yang jelas keatas dua anggota polis tersebut untuk melakukan jenayah. Itu masih persoalan yang belum terjawab," kata Leong.

Beliau menambah ASDB dipengerusikan oleh hakim bersara Mahkamah Rayuan Datuk Syed Ahmad Helmy Syed Ahmad dan terdiri daripada 15 ahli lain.

Majlis Peguam merupakan sebuah badan perundangan dibawah tataterbib profesional yang terdiri daripada 14, 900 pengamal perundangan diseluruh negara.

Steven Thiru dan Richard Wee telah dipilih sebagai naib presiden Majlis Peguam dan setiausaha secara serentak hari ini, manakala Karen Cheah dilantik sebagai bendahari.




Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH