Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Ahad, 28 Jun 2009

BIASISWA NASIONAL, TIADA LAGI KOUTA BUMIPUTERA?


Dalam laporan berita di bawah ini, PM Datuk Seri Najib berkata bahawa kerajaan akan memperkenalkan biasiswa awam berdasarkan merit sepenuhnya. Hal ini secara tidak langsung cuba memperlihatkan keinginan pentadbirannya menghapuskan kouta berasaskan kaum dalam lebih banyak sektor. Terdahulu, PM telah meliberalisasikan sektor perbankan dan beberapa sektor yang berkaitan.

Beliau berkata demikian semasa memberikan ucapan di majlis makan malam anjuran masyarakat Cina, MCA dan ACCCIM. Menurutnya lagi, "Biasiswa Nasional" itu akan ditubuhkan pada tahun depan dan penerima biasiswa itu nanti ialah yang terbaik dalam kalangan terbaik.

Dalam hal ini, saya kurang bersetuju jika biasiswa diliberalisasikan sepenuhnya berdasarkan merit. Kita perlu merit namun ruang tertentu perlu diberi kepada pelajar luar bandar. Hal ini berdasarkan kemampuan dan pencapaian pelajar-pelajar di kawasan luar bandar yang jauh tersisih daripada gajet, kemudahan, pendedahan terkini dalam dunia pendidikan. Janganlah hanya menilai kejayaan seorang dua pelajar luar bandar yang cemerlang lalu kita beranggapan bahawa status pencapaian pelajar bandar dan luar bandar tidak jauh bezanya. Bagaimanakah nasib anak penoreh getah atau petani yang pencapaiannya agak cemerlang tetapi tidak layak diberi biasiswa? Bukahkah sepatutnya golongan ini wajar diberi sedikit ruang dan peluang dalam memperbaik diri dan keluarga mereka? Tidak wajar kita membandingkan secara kasar pencapaian pelajar di bandar yang terdedah dengan pelbagai kemudahan dan kesempatan dengan pelajar kampung yang serba kedaifan.

Dalam hal ini juga, saya menunggu respons atau bantahan daripada individu atau NGO-NGO yang sebelum ini cukup peka dengan hal yang menyentuh kepentingan Bumiputera! Teringin benar melihat respons pihak-pihak tersebut yang sering memanupulasi sesuatu isu demi kepentingan politik parti politik tertentu. Dengan kata mudahnya, "jika kerajaan buat boleh, tetapi jika pembangkang buat semua tidak boleh. Kalau kerajaan buat demi kepentingan bersama, jika pembangkang buat kerana mementingkan kaum lain, dan merampas hak Bumiputera". Itulah mentaliti yang ada pada sesetengah pihak yang hakikatnya hanya bertindak demi kepentingan diri dan masa depan parti politik tertentu.

Sebelum ini, saya juga pernah menunggu respons pihak-pihak yang sama selepas PM mengumumkan dasar liberalisasi kewangan baru-baru ini. Namun, seperti yang dijangka, tunggu punya tunggu...habuk pun tiada. Kali ini saya menunggu respons yang sama. Perkara berkaitan dengan biasiswa ini pernah dikemukakan oleh DAP, namun ditentang malah ada laporan polis dibuat berkaitan dengan isu ini. MB Selangor juga pernah menyentuh tentang kouta pelajar di Uitm dan hal ini turut menerima respons yang sama daripada NGO-NGO yang lantang tidak bertempat ini malah sekelompok pelajar Uitm sempat berdemo membantah kenyataan tersebut. Dalam kiriman yang lalu, saya ada memberikan respons ringkas tentang kelantangan tidak bertempat sesetengah pihak ini apabila berhadapan dengan sesuatu isu (klik pautan). Persoalannya, apakah pendirian mereka dalam hal ini? Akan adakah demonstrasi jalanan membantah hal ini?

Laporan Berkaitan:
"(Malaysian Insider)June 27 — Datuk Seri Najib Razak said tonight the government would introduce purely merit-based public scholarships by next year, and also indicated his administration’s intent to completely do away with race-based quotas in more sectors.

The prime minister’s remarks at a dinner organised by the Chinese community appear to be designed to win back the support of non-Malay voters for Barisan Nasional (BN).

While his announcement was short on details, it also indicates his administration’s efforts at hijacking Pakatan Rakyat’s (PR) more multi-racial platform.

The prime minister said tonight that he believed quotas were bad and that he wanted to create a win-win situation for all Malaysians.

Najib’s remarks seem to also suggest that he believes he can control the potential backlash from Malays while wanting to convince the non-Malays that, even if they have misgivings about Umno and BN, they should have faith in him.

Speaking at a dinner organised by the MCA and Associated Chinese Chambers of Commerce and Industry (ACCCIM), he said a new “National Scholarship” would be formed next year. The National Scholarship will be a new category of aid offered by the Public Service Department (PSD).

These scholarships will be based 100 per cent on merit and those who receive them will be the best of the best,” said the prime minister.

Najib added that he would also soon be announcing a major shift in policy and hinted at doing away with some forms of quotas soon. “I will not let the cat of the bag now but will announce it later,” he said.
"

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH