Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Selasa, 30 Jun 2009

CHE DET: RAJA TIDAK BOLEH PECAT PERDANA MENTERI


"1) A lawyer sent me a long article on the above subject. He seems to be upset about some decisions made by the courts.

2) I cannot reproduce his long article but some extracts relevant to Malaysia merit attention by the Malaysian public who may be worried that the people's right to be governed by leaders of their own choice has been eroded.

3) Can the King dismiss the Prime Minister? The answer is;

4) No, if the political framework is that of Constitutional Monarchy and there are no express provisions in the Constitution. Additionally, Constitutional Conventions provides no precedent for the exercise of such a power.

5) The Malaysian Constitution;

Article 40 expressly provides that the Yang di-Pertuan Agong shall act on advice, and by Article 40(2), may act in his discretion in the performance of the following functions, that is to say;

a) the appointment of a Prime Minister;

b) the withholding of consent to a request for the dissolution of Parliament;

c) the requisition of a meeting of the Conference of Rulers concerned solely with the privileges, position, honours and dignities of Their Royal Highnesses, and any action at such meeting;

and in any other cases mentioned in this Constituion.

6) But the relevant article that will close the debate on whether the Agong can dismiss the Prime Minister is contained in Article 43(5) of the Constitution.

7) It provides as follows;

Subject to clause (4), Ministers other than the Prime Minister shall hold office during the pleasure of the Yang di-Pertuan Agong, unless the appointment of any Minister shall be revoked by the Yang di-Pertuan Agong on the advice of the Prime Minister but any Minister may resign his office.

8) But, since the Prime Minister does not hold office at the pleasure of the Yang di-Pertuan Agong, it must follow that he cannot be dismissed by the King, but he has to resign from office if he fails to command the majority of the members in the House of Representatives.
" - Tun Dr Mahathir Mohamad

VERSI TERJEMAHAN
1. Seorang peguam menghantar suatu artikel panjang tentang perkara di atas. Peguam itu tampaknya berasa kurang senang tentang beberapa keputusan yang dibuat oleh mahkamah.

2. Saya tidak dapat menyiarkan semula artikel panjang tersebut tetapi akan menyentuh tentang isu relevan yang menggamit perhatian rakyat Malaysia yang kian gusar tentang hak mereka untuk dipimpin oleh pemimpin pilihan mereka kian terhakis.

3. Bolehkah Raja memecat Perdana Menteri? Jawapannya ialah…

4. Tidak boleh, jika kerangka politik itu ialah Raja Berperlembagaan dan tiada provisi yang dinyatakan dalam Perlembagaan. Tambahan pula, Konvensyen Perlembagaan tiada menyatakan kes duluan untuk pelaksanaan kuasa tersebut.

5) Perlembagaan Malaysia:
Fasal 40 menyatakan bahawa Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak atas nasihat, dan dalam Fasal 40(2), boleh bertindak atas budi bicaranya dalam melaksanakan beberapa fungsi, iaitu:
(a) pelantikan Perdana Menteri;
(b) keengganan memberikan persetujuan atas permintaan untuk membubarkan Parlimen;
(c) menuntut untuk mengadakan mesyuarat Majlis Raja-raja berkaitan dengan hak keistimewaan, kedudukan, kemuliaan, maruah Raja-raja, dan tindakan lain dalam mesyuarat tersebut;

dan kes-kes lain yang dinyatakan dalam Perlembagaan.

6. Tetapi fasal relevan yang akan menutup ruang perdebatan tentang sama ada Agong boleh memecat Perdana Menteri terdapat dalam Fasal 43(5) Perlembagaan.

7. Fasal itu menyatakan seperti yang berikut:
Subject to clause (4), Ministers other than the Prime Minister shall hold office during the pleasure of the Yang di-Pertuan Agong, unless the appointment of any Minister shall be revoked by the Yang di-Pertuan Agong on the advice of the Prime Minister but any Minister may resign his office.

8. Namun, jika Perdana Menteri memegang jawatan tersebut tanpa perkenan Yang di-Pertuan Agong, hakikatnya beliau tidak boleh dipecat oleh Raja, namun beliau perlulah meletakkan jawatan jika beliau gagal mendapat sokongan majoriti daripada ahli Parlimen (House of Representative).

-terjemahan oleh Tayadih Maysia (sila komen jika ada yang tersalah terjemah)

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH