Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Isnin, 3 Ogos 2009

DEMO ANTI-ISA: RUGI 200 JUTA & PERSOALANNYA


(Bukan sahaja berita, perihal duit pun "diputar" pada hari ini)


Semalam saya menonton tv, berita pada waktu perdana, melihat & mendengar separuh daripada slot berita (1 jam) tersebut yang memerihalkan demo Anti-ISA pada 1 Ogos yang lalu. Selain berkali-kali mendengar frasa "perhimpunan haram" perkara lain yang cuba ditonjolkan dalam berita tersebut adalah tentang kerosakan dan kerugian peniaga di sekitar Jalan Tunku Abdul Rahman dan kawasan sewaktu dengannya. Maka keluarlah sesi temu bual dengan wakil persatuan peniaga yang ulasan dan pandangannya seiring dengan berita yang disampaikan.


Pautan di bawah ini juga berkaitan dengan demo yang dianjurkan oleh GMI pada hari Ahad yang lalu. Berita di bawah ini juga berkaitan dengan "luahan" yang disampaikan oleh wakil persatuan peniaga seperti yang dinyatakan di atas. Yang berbeza, Pak Menteri seperti yang diberitakan di bawah ini memberikan anggaran kerugian yang ditanggung oleh peniaga. Yang mengejutkan ialah anggaran yang dibuat, iaitu sebanyak RM200 juta.

[MSTAR] 2 Ogos - "Kementerian Wilayah Persekutuan menganggarkan kerugian kira-kira RM200 juta yang dialami para peniaga serta kerosakan harta benda ekoran perhimpunan haram Gerakan Mansuh Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) di sini semalam.
Menterinya, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, para pegawai kementeriannya bagaimanapun akan membuat penilaian mengenai kerosakan dan kerugian itu untuk mengetahui jumlah sebenarnya.
"Kita akan cuba dapatkan segala taksiran mengenai kerugian yang dialami serta kerosakan dan ia mestilah berjuta-juta, sekurang-kurangnya, anggaran saya dalam RM100 juta ke RM200 juta," katanya kepada pemberita selepas merasmikan karnival 1Malaysia "Merealisasikan Wawasan Negara" anjuran Persatuan Penduduk Desa Tasik, Cheras di sini hari ini...."
Persoalannya:
Benarkah jumlah kerugian yang ditanggung itu mencecah jumlah yang dianggarkan itu. Saya kutip beberapa persoalan yang cuba ditonjolkan oleh Malaysia Today untuk direnung dan difikirkan bersama:
[MALAYSIA TODAY] "....hope to see the owners of businesses who suffered losses launch legal action against the people behind Saturday’s march. The organisers are not that difficult to identify because they are not ‘underground’. In fact, they are very open and have many times held press conference, made statements, and issued press releases. So it is well documented as to who these people are.

Once the lawyers launch a civil suit on behalf of all the business owners, then the case can be rushed through the courts and the courts can come out with its quick decision and start assessing the damages the organisers will have to pay the business owners.

Of course, in their statement of claim, they will have to include all their statement of accounts to prove what their losses are. They will have to convince the court that on a normal Saturday afternoon they would be assured of a certain sales figure. And the profit on these sales would also have to be shown.

In other words, they would have to prove their losses by way of accounts and documentation. They cannot just claim they lost between RM100 million to RM200 million. They would have to prove this amount. And it can only be proven through historical records, meaning their accounts.

What profit do they normally make on their sales? For sake of argument, say it is 10%. This means they would need to sell RM1 billion to RM2 billion to make RM100 million to RM200 million.

A good way to prove these losses would be to show the court their tax payments for the last three years or so. The businesses that suffered losses would have to show what their declared sales figures were for the last three years or so according to the tax records submitted to the tax department. This would help prove that on one afternoon of two to three hours their sales were RM1 billion to RM2 billion.

In a full day that would be RM2 billion to RM4 billion -- since half a day it is RM1 billion to RM2 billion. Over a year that would come to RM700 billion to RM1,400 billion.

Okay, let’s round it off and take the average of the two. Based on the losses these business suffered on one Saturday afternoon of about two to three hours, their annual sales would have come to approximately RM1,000 billion...."

WOW!

  1. Itu ko kira losses caused by direct demo. Depa kira sekali losses dari Jumaat sampai Ahad sebab polis buat roadblock. Termasuk long term loss of business dari org yang kena tahan dan tak dapat juga shopping minggu depan.

    Profit bukan 10% la... SOGO tu aku agak profit margin dia dlm 400% kalau ikut cara margin di pasar raya berjenama la (kos RM20, jual RM100). Dan berdasarkan apa aku tahu pasal sales shopping center la, aku rasa SOGO tu je sale dlm RM2 juta sehari kot. Campur lagi Globe (RM1 juta), Kamdar (RM1 juta)... kira dlm 10 dah dpt dah lebih kurang RM12 juta cam tu. Utk 3 hari (jumaat - ahad), mungkin around 30 juta la (Ahad sale lagi besar). Tu cuma big retailers. So betul la agakan dia RM100 juta lebih kurang untuk seluruh KL.

    Masalahnya, demo tu 3 jam je. Yang lebihnya 27 jam lagi (10 jam sehari kali 3 hari) rugi sebab polis, bukan sebab demo... he he he.

    Oleh itu, peniaga boleh saman 3 jam kepada organizer, dan 27 jam kepada kerajaan sebab over-react.

    - Chaine

    gravatar Comment by Tanpa Nama @ Isnin, Ogos 03, 2009 8:26:00 PG      
  2. Chaien,

    pernah tak terfikir, jika demo itu dibiarkan berlangsung dengan aman, sebenarnya boleh mendatangkan lebih banyak keuntungan kepada peniaga. Bayangkan, lepas demo puluhan ribu manusia itu tadi pergi ke Sogo, Maju Junction, pasar malam untuk membeli belah...yang menjadikan huru hara apabila gas pemedih mata berterbangan di sana sini.

    heheheheh

    gravatar Comment by Unknown @ Isnin, Ogos 03, 2009 10:04:00 PG      
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH