Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Khamis, 13 Ogos 2009

ONG TEE KIAT lwn TIONG KING SING



1MALAYSIA MELIHAT, 1MALAYSIA MENUNGGU, 1MALAYSIA TERTANYA-TANYA!

Berita 1:

[THE MALAYSIAN INSIDER] Aug 13 — Datuk Tiong King Sing, the CEO of the main developer of the Port Klang Free Zone (PKFZ), will not retract his statement that MCA president Datuk Seri Ong Tee Keat had received a RM10 million donation from him.
Today, Ong said that he was giving Tiong seven days to withdraw his statement and apologise or else face legal action.
The transport minister also lodged a police report against Tiong this morning for alleged criminal defamation.
In an immediate reaction, Tiong told The Malaysian Insider that he stands by his remarks given in a media interview yesterday.
"I will not retract my statement. Why do I need to retract? I welcome him (Ong) to lodge a police report. He can go ahead and sue me," said Tiong.
When asked if he would be able to show proof that Ong had accepted the donation, Tiong said that he had witnesses to corroborate his story.
"I donated the money to the party to unite their members and serve the people well. I offered a cheque but Ong asked for cash because it was faster. I am very sincere in my intentions," said Tiong.
He added that it was not his intention "to condemn people" and that Ong was his "friend".
"When they were doing all the investigations, I did not ask for an injunction to stop them from making statements. What we are angry about is that the special task force that is doing the investigations did not call us for any explanations," he said, referring to the special task force that was established to probe any wrongdoing in the scandal-hit PKFZ project.
Ong was forced yesterday to deny allegations that he had received a RM10 million donation last year from Tiong, who is CEO of Kuala Dimensi Sdn Bhd, (KDSB), the main developer of the PKFZ.
However, he confirmed he had used the private jet owned by KDSB but he said his office was waiting to be billed for the services.
The allegations by Tiong, who is the Barisan Nasional backbenchers’ chief, will certainly give the coalition a headache.

The disclosure came after the special task force to investigate the PKFZ project said this week it had found disputed claims amounting to at least RM500 million.
Berita 2:
[HARAKAH] 13 Ogos - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sepatutnya membuat siasatan segera ke atas dakwaan Ketua Pegawai Eksekutif Kuala Dimensi, Tiong King Sing, bahawa syarikatnya memberikan RM10 juta kepada Presiden MCA, Datuk Ong Tee Kiat, untuk urusan mesyuarat bahagian parti itu tahun lepas.
Lim Kit Siang dalam kenyataannya berkata, bukan sahaja SPRM, polis juga patut membuat siasatan segera.
Semalam, bos syarikat Kuala Dimensi yang sedang disiasat ekoran dakwan salah laku dalam projek Perlabuhan Klang Free Trade Zone (PKFZ), Tiong King Sing berkata, dia telah mendermakan RM10 juta kepada Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Kiat.
Derma itu, dakwa Tiong, diserahkan beliau melalui Bahagian MCA tahun lepas.
Hari ini, Bengkel Pakatan Rakyat di Petaling Jaya juga mengambil keputusan mengecam tindakan SPRM yang didakwa menjadi alat Barisan Nasional.
Ini ekoran tindakan rakus dan tergesa-gesa SPRM dalam menyiasat para pemimpin Pakatan Rakyat khasnya di Selangor tetapi membiarkan pemimpin BN bergelumang dengan rasuah.
Pagi tadi, Ong Tee Kiat membuat laporan polis ekoran kenyataan CEO Kuala Dimensi itu.
Namun, Tiong King Sing menyambut baik laporan itu dan meminta Ong membuat laporan polis dan seterusnya menyaman beliau.
Beliau juga berkata mempunyai saksi terhadap kenyataannya kepada semua laman web semalam.
"Saya bagi dia duit cash kerana dia mahu cepat," kata Tiong King Sing kepada satu laman web hari ini.
Isu PKFZ dianggap punca penolakan secara langsung orang Cina terhadap MCA. Sebaik sahaja menjadi Presiden MCA dan Menteri Pengangkutan, Ong Tee Kiat berusaha keras untuk menyelesaikan isu ini.
Ekoran itu, baru-baru ini, PKFZ telah mendedahkan, siasatan sedang dibuat terhadap Kuala Dimensi ekoran beberapa tuntutan yang tidak munasabah yang melibatkan wang sehingga RM1 bilion.
Apa yang menyebabkan Tiong King Sing marah adalah Jawatankuasa Khas yang ditubuhkan untuk menyiasat penyelewengan PKFZ tidak pernah memanggil mereka untuk mendapatkan maklum balas sebelum membuat laporan termasuk salahlaku wang yang bernilai antara RM500 juta ke RM1 bilion.
ImageTiong King Sing (gambar), yang juga pengerusi Kelab Penyokong BN di Dewan Rakyat, mendakwa beliau telah 'menderma' RM10 juta kepada Presiden MCA yang juga Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Ong Tee Keat tahun lalu.
Wang tersebut, tambahnya, adalah untuk aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan bahagian-bahagian MCA.
Timbalan Tiong dalam KDSB, Datuk Faizal Abdullah berkata, Ong telah menggunakan jet peribadi milik syarikat tersebut sebanyak lima kali dan 'berhutang' kepada mereka sebanyak AS$40,000 bagi perkhidmatan tersebut, lapor satu laman web.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH