Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Khamis, 24 Jun 2010

Budak 9 Tahun Melahirkan Anak di Pulau Pinang


Menurut sumber berita di bawah ini, seorang budak perempuan berusia 9 tahun dilaporkan telah melahirkan seorang bayi lelaki selepas menjalinkan hubungan dengan jirannya, seorang budak lelaki berusia 14 tahun. Hal ini telah dilaporkan oleh sebuah akhbar Chinese Daily hasil pendedahan sebuah NGO.

Menurut akhbar tersebut, budak perempuan yang kelihatan lebih matang daripada usianya itu telah melahirkan anak di sebuah hospital swasta dan anaknya kini dijaga oleh nenek budak itu. Menurut sumber, budak perempuan itu mula “bercinta” dengan kekasihnya ketika dia berusia 8 tahun.

Berdasarkan pendedahan akhbar tersebut, pihak berkuasa kini sedang menyiasat kesahihan kes tersebut.

Malaysia boleh!

Pada tahun 2009, dunia digemparkan apabila Alffie Patten, 13 tahun, menjadi bapa kepada bayi perempuan yang dilahirkan oleh teman wanitanya, Chantelle Steadman  yang berusia 15 tahun. Bayi itu diberi nama Maisie Roxanne. Anda boleh membaca kisah ibu dan bapa muda Britain itu  di sini.

Jika benarlah laporan Chinese Daily itu, maka negara kita juga "berbangga" kerana mempunyai bapa muda yang berusia 14 tahun. Lebih "membanggakan" negara kita juga mempunyai "ibu muda" berusia 9 tahun. Nama kanak-kanak ini mungkin juga boleh dimasukkan dalam buku Malaysia Book of Record kerana menjadi ibu termuda yang pernah melahirkan anak di negara ini. 

Mungkin ayat-ayat di atas berbunyi "kejam", tetapi itulah realiti yang berlaku di Malaysia. Tidak ubah seperti di negara Barat. Bagi blog yang kerap kali mengetengahkan isu/berita seperti ini: budak 9 tahun merogol, budak 9 tahun "gang bang" rakan, budak 11 tahun mencabul dan pelbagai berita seumpama itu yang dipaut daripada pelbagai media, maka sudah tentulah saya berasa kecewa apabila kes seumpama itu masih berlaku dan terus berlaku dan lebih mengecewakan apabila pihak berkuasa hanya mengambil  langkah "nasi sudah menjadi bubur" untuk menangani masalah ini.

Oleh itu, sesuatu yang drastik dan tegas perlu dilakukan untuk menangani masalah ini. Media dan internet yang mempunyai pengaruh yang cukup kuat dalam tingkah laku kanak-kanak perlu dipantau. Ibu bapa dan penjaga perlu bertanggungjawab terhadap tingkah laku antimoral anak-anak. Sekolah dan guru perlu diberi hak untuk menghukum pelajar seperti waktu saya bersekolah dahulu.

Cukuplah. Untuk laporan lanjut, sila baca petikan di bawah ini:

[TS] GEORGE TOWN: The authorities are investigating a vernacular news¬paper report that a Year Three school girl gave birth to a baby boy after she allegedly had an affair with her 14-year-old neighbour.

State Health, Welfare and Caring Society Committee chairman Phee Boon Poh said he was shocked to read the news in a Chinese daily yesterday.

“I have since alerted all departments concerned under my portfolio to investigate the matter. This is a very serious matter. Having sexual intercourse with a minor is considered statutory rape,” he said.

Phee added that they only had sketchy reports with not much information, adding that his office had referred the matter to the police.

“Any medical practitioner who delivered the baby boy must alert the state Health Depart¬ment as the mother is said to be a nine-year-old. Those hiding information or abetting the crime will be charged. I appeal to those with information to come forward,” he said.

Penang deputy police chief Senior Asst Comm (I) Datuk Tun Hisan Tun Hamzah said police had not received any report on the case.

State Education Department director Ibrahim Mohamad said he had checked with all the school principals and they claimed there was no such case in their schools.

“But I have been informed by my officer that there is a schoolgirl who had taken numerous MCs (medical certificates) before dropping out of school recently. I cannot ascertain whether the case is related. We will, how¬ever, investigate the matter,” he said.

According to the Chinese daily, the girl, who comes from a broken home, gave birth at a private hospital some time last month. The girl, the paper claimed, seemed mature for her age as she was big compared with other girls of her age.

The report claimed that the boy’s affair with the girl started when she was eight.

The baby is said to be taken care of by the girl’s grandmother, who disclosed the case to a non-governmental organisation that alerted the paper about it.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH