Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Khamis, 29 Mac 2012

[Tragis&Sadis] Daripada Rupawan kepada ???: Mangsa Serangan Asid Bunuh Diri Kerana Ketidakadilan Undang-undang dan Ketidakpekaan Kerajaan



DM melaporkan seorang bekas penari Pakistan yang berjuang untuk meneruskan kehidupan selepas disimbah asid akhirnya bertindak membunuh diri selepas lebih sedekad menanggung derita dari segi fizikal dan emosi.

Fakhra Younus, 33, bertindak terjun dari tingkat enam sebuah bangunan di Rom, 12 tahun selepas serangan asid yang menurutnya telah menyebabkan dirinya tidak kelihatan seperti  manusia.

Menurut laporan media, serangan yang berlaku sekitar Mei 2000 itu didakwa dilakukan oleh bekas suaminya, Bilal Khar. Dia dikatakan telah  menyimbah asid ke muka Fakhra yang sedang nyenyak tidur.

Serangan yang berlaku di depan anak tunggal mereka itu menyebabkan Fakhra sukar bernafas dan berjuang untuk hidup. Hidungnya hampir "cair" sepenuhnya dan dia terpaksa  menjalani 39 pembedahan untuk membaiki wajahnya sepanjang dekad yang lalu.

Serangan kejam dan tidak berperikemanusiaan itu juga telah menyebabkan rambutnya terbakar, mencantumkan bibirnya, membutakan mata dan merosakkan telinga kirinya, dan turut "mencairkan" payu daranya.


Life-changing: Fakhra Younus, pictured left before the horrific acid attack in May 2000, was left heavily facially disfigured after having acid thrown in her face
Wajah Fakhra selepas serangan asid.


Selepas mendapatkan rawatan, ibu kepada seorang anak itu berpindah ke Itali dan meneruskan rawatannya di sana.

Namun segala-galanya berakhir apabila  Fakhra mengambil keputusan membunuh diri pada 17 Mac lalu. Dalam mesej yang ditinggalkan, Fakhra menyatakan ketidakadilan undang-undang dan sikap tidak peka pemerintah Pakistan menjadi punca dia bertekad untuk menamatkan hayatnya.

Bilal Khar telah ditangkap pada tahun 2002 dan didakwa dengan cubaan membunuh. Namun, Bilal Khar, bekas ahli Parlimen dan anak gabenor Pakistan yang kaya, akhirnya dibersihkan daripada tuduhan tersebut. Banyak pihak percaya bahawa dia menggunakan pengaruh keluarganya untuk mempengaruhi keputusan mahkamah.

Dalam satu kenyataan, Bilal menafikan bahawa dia mempunyai kaitan dalam serangan itu dan mendakwa seorang lelaki lain yang mempunyai nama yang sama  telah melakukan jenayah itu. Bilal juga mendakwa bekas isterinya itu membunuh diri kerana mengalami masalah kewangan, bukan kerana kecacatan yang dialaminya.

Cleared: Younus's ex-husband Bilal Khar, the son of a wealthy Pakistani governor, was cleared in 2003 of charges relating to the attack
Bilal Khar.


Lebih daripada 8 500 kes serangan asid, perkahwinan paksa, dan pelbagai bentuk keganasan terhadap wanita dilaporkan di Pakistan pada tahun 2011, menurut Yayasan Aurat, organisasi yang memperjuangkan hak asasi wanita di Pakistan.

Peningkatan kes serangan asid mendorong kerajaan Pakistan memperkenalkan undang-undang baharu. Berdasarkan undang-undang itu, individu yang disabitkan bersalah perlu menjalani hukuman penjara sekurang-kurangnya 14 tahun. -DCM


P/s: Kejam gila!
Persoalanya, mampukah undang-undang melindungi wanita jika mahkamah dan sistem perundangan dipengaruhi wang dan politik?



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH