Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Ahad, 13 Mei 2012

Tindakan Terdesak UMNO Jemput Mahasiswa ke Sambutan UMNO Ke-66 Dibidas


 
Kenyataan media oleh Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia Sesi 2010/2011

Isu keterlibatan mahasiswa dalam politik kepartian khususnya di arena politik tanah air mendapat liputan yang sangat meluas, khususnya selepas isu penahanan empat orang pelajar UKM ketika kempen Pilihanraya Kecil Parlimen Hulu Selangar sebelum ini.  Perbicaraan terhadap keempat-empat pelajar tersebut menyaksikan mereka memenangi kes di mahkamah, kerana berjaya mewujudkan keraguan terhadap Perkara 15 AUKU, dengan Perlembagaan Malaysia.

Kesinambungan daripada isu tersebut, mahasiswa mula menunjukkan kebangkitan untuk menuntut hak mereka, apabila mereka secara langsung dapat menyaksikan bahawa selama ini hak mereka dinafikan oleh suatu klausa di dalam AUKU, yang menyaksikan percanggahan antara AUKU dengan Perlembagaan Malaysia.

Sehubungan dengan itu, pada bulan Mac sehingga April yang lalu, perbahasan panjang mengenai perkara ini diparlimen telah berlangsung, yang menyaksikan akhirnya AUKU telah dipinda, dan halangan kepada mahasiswa untuk berpartisipasi dalam politik kepartian, akhirnya berjaya dipinda.

Perenggan 15 (2)(c) telah digugurkan yang mana sebelum ini melarang untuk mana-mana pelajar daripada bertanding bagi atau memegang apa-apa jawatan dalam mana-mana persatuan, pertubuhan, badan, atau kumpulan pelajar di dalam kampus, sekiranya memegang sesuatu jawatan dalam sesebuah parti politik.

Perkara ini kemudiannya telah diluluskan dan dinyatakan dalam ucapan penggulungan perbahasan rang undang-undang tersebut oleh Menteri Pengajian Tinggi di Parlimen baru-baru ini.

Namun, demi untuk mengekalkan kesuburan akademik dan memastikan Universiti kekal sebagai pusat perkembangan ilmu, maka tegahan dan larangan untuk mana-mana parti politik luar untuk masuk ke dalam kampus tetap dikekalkan. Hanya pelajar yang dibenarkan melibatkan diri dengan politik kepartian di luar kampus, bukannya parti politik luar yang masuk ke dalam kawasan kampus universiti.

Namun, pihak PMUKM agak terkejut, kerana setelah undang-undang ini digazetkan, ia seolah-olah dipandang enteng dan diambil mudah oleh sesetengah pihak berkaitan isu ini.  Hal ini kerana, bertarikh 8 Mei 2012, PMUKM telah menerima jemputan rasmi daripada UMNO Malaysia, yang dinamakan kepada EXCO MPP PMUKM untuk menghadiri Majlis Sambutan Hari UMNO ke-66 pada 11 Mei 2012 (Jumaat), pada jam 7:00 petang bertempat di Stadium Nasional Bukit Jalil, Sri Petaling, Kuala Lumpur.

Perkara ini dipandang dengan serius, kerana tindakan terbuka UMNO Malaysia ini dilihat dengan angkuhnya menghina Perlembagaan Malaysia, kerana melakukan tindakan yang membelakangi perlembagaan yang telah disahkan di Parlimen.  Seperti yang dinyatakan di atas, tegahan dan larangan untuk mana-mana parti politik untuk masuk ke dalam mana-mana kampus, masih dikekalkan.

Timbul sedikit persoalan dari pihak kami berkenaan surat jemputan ini, adakah pindaan undang-undang AUKU ini hanya sekadar kosmetik untuk menarik sokongan anak muda, atau ada agenda tertentu, khususnya menjelang pilihanraya umum yang akan berlansung hanya beberapa ketika daripada sekarang.  Maka untuk mengukuhkan dakwaan ini, kami lampirkan bersama bukti surat jemputan tersebut di sini.

Justeru, kami memohon agar pihak Universiti Kebangsaan Malaysia khususnya, dan seluruh universiti di Malaysia amnya untuk tidak bersikap sambil lewa dan hanya memandang sebelah mata, apabila sesuatu isu itu berkaitan dengan pihak tertentu, akan tetapi cepat melatah apabila isu atau perkara yang datang daripada pihak yang lain.  Maka dalam kondisi meraikan tuntutan mahasiswa untuk menyuarakan hak, janganlah ianya dicemari dengan tindakan kotor pihak tertentu, yang menghalalkan segala apa yang mereka inginkan tanpa mengikut garis panduan dan ketetapan yang telah ditetapkan dalam Perlembagaan Malaysia.

Selaku wakil kepada mahasiswa Univeristi Kebangsaan Malaysia, PMUKM menyatakan pendirian untuk tidak terlibat samada menghadiri atau menyatakan sokongan kepada Sambutan Hari UMNO ke-66 ini, kerana jemputan yang diberikan ini jelas menunjukkan wujudnya tindakan langsung daripada pihak UMNO, iaitu parti politik luar untuk masuk ke dalam kampus dengan sesuka hati, tanpa mempedulikan kedaulatan Perlembagaan Malaysia yang menegah tindakan tidak beretika ini.

Andai ada pihak yang ingin menghadiri program ini atas kapasiti peribadi, itu adalah keputusan individu dan masih selari dengan apa yang diperuntukkan di bawah perkara 15 AUKU, namun apabila adanya jemputan secara rasmi daripada pihak UMNO kepada EXCO MPP PMUKM, ini jelas bercanggah dengan AUKU, dan mencemarkan reputasi UKM sebagai sebuah lubuk ilmu yang bebas daripada pengaruh mana-mana parti politik luar.

Sebagai kesimpulan, kami mendesak respon segera daripada Pihak Pentadbiran UKM, khususnya Naib Canselor UKM dan Menteri Pengajian Tinggi, berkaitan isu ini, demi membersihkan imej UKM daripada sebarang pengaruh anasir kotor daripada parti politik luar.  Andai perkara ini terus didiamkan dan tindakan membisu daripada pihak yang bertanggungjawab, maka jelas, pindaan AUKU dan segala bentuk perkara yang berlaku sebelum ini adalah sekadar retorik politik, yang penuh dengan kepalsuan dan tipu daya.

Mohon reaksi segera daripada pihak yang berkaitan.


Ahmad Muzzammil Bin Muhd Hairi
Presiden Persatuan Mahasiswa

Universiti Kebangsaan Malaysia Sesi 2010/2011.


P/s: Kantoi! 
DCM ada sentuh di sini.



 

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH