Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Ahad, 28 Disember 2014

QZ8501 Dipercayai Terhempas Dekat Belitung, Cuaca Buruk Halang Pencarian




[The Malaysian Insider] Pesawat AirAsia QZ8501 yang hilang dipercayai terhempas pada lokasi 03.22.46 Selatan dan 108.50.07 Timur, di perairan sekitar 80-100 batu nautika dari Belitung, menurut agensi mencari dan menyelamat Indonesia.

Seorang pegawai Agensi Mencari dan Menyelamat Nasional (Basarnas) dari Pangkalpinang, Supriandi, dilaporkan agensi berita Antara berkata ia sudah menghantar pasukan penyelamat ke Belitung.

Pesawat Airbus A320-200 dari Surabaya itu berpusing di atas laut dekat Belitung untuk mengelak awan dalam cuaca buruk sebelum mengalami keadaan bergelora sebelum mengalami keadaan bergelora yang kuat dan terhempas ke dalam laut, menurut laporan itu.

Penerbangan itu membawa 155 penumpang – termasuk 16 kanak-kanak dan seorang bayi – dan tujuh anak kapal.

Pesawat itu membawa 155 penumpang – 138 dewasa, 16 kanak-kanak dan seorang bayi – dua juruterbang dan lima kru kabin yang terdiri daripada 155 warga Indonesia, tiga Korea Selatan, Singapura (1), Malaysia (1), United Kingdom (1) dan Perancis (1).

Dengan butiran yang sedikit dan tidak jelas, saudara-mara mereka menjadi panik dan berkumpul di Lapangan Terbang Changi, Singapura, AFP melaporkan.

Beratus-ratus rakyat Indonesia juga turun ke terminal Surabaya mengharapkan berita tentang pesawat yang hilang.

Seorang wanita berusia 45 tahun memberitahu AFP yang dia mempunyai enam ahli keluarga di atas kapal terbang itu.

"Mereka pergi ke Singapura untuk bercuti," katanya.

"Mereka sentiasa menggunakan AirAsia dan tidak pernah ada masalah. Saya terkejut mendengar berita itu, dan saya amat bimbang mungkin pesawat itu terhempas."

Ini kejadian pertama bagi melibatkan kumpulan syarikat penerbangan tambang murah terbesar di Asia itu. Pesawat yang hilang itu dikendalikan AirAsia Indonesia, yang dimiliki 49% oleh AirAsia Bhd yang berpengkalan di Malaysia.

Bangkapos.com melaporkan nelayan di timur Belitung mendakwa mendengar bunyi letupan yang kuat berdekatan pantai Kelapa Kampit antara jam 7 dan 8 pagi waktu Indonesia.

Maklumat itu kemudiannya disampaikan ke Tagana (satu kumpulan pengurusan bencana) bagi mengikhtiarkan usaha mencari dan menyelamat.

Portal berita Indonesia itu melaporkan nelayan itu sedang menangkap ikan di pantai itu apabila mendengar bunyi itu lebih kurang 10km dari lokasi mereka.

Bagaimanapun, mereka tidak dapat menunjukkan lokasi sebenar letupan itu dan mengesyaki ia mungkin berpunca dari kawasan berhampiran Pulau Nangka di Belitung Timur.

Pengeluar kapal terbang Airbus Industrie berkata pesawat yang hilang itu dihantar kepada AirAsia pada Oktober 2008.

Pesawat tersebut menggunakan enjin CFM 56-5B dan mempunyai rekod sebanyak 23,000 jam penerbangan dan 13,600 penerbangan.

Pesawat jenis Airbus A320-200 itu mempunyai enjin berkembar dan boleh memuatkan sehingga 180 penumpang. – 28 Disember, 2014.

Berkaitan:

Cuaca buruk, ombak besar halang carian QZ8501, kata Indonesia

[The Malaysian Insider] Pihak berkuasa Indonesia di wilayah Bangka Belitung khuatir usaha mencari dan menyelamat pesawat AirAsia QZ8501 yang hilang akan terjejas disebabkan cuaca buruk dan ombak besar.

Portal berita Indonesia Kompas.com memetik jurucakap Agensi Mencari dan Menyelamat (SAR) Nasional (Basarnas) Bangka Belitung, Jhoni Supriadi di Pangkalpinang sebagai berkata, ombak setinggi dua meter melambatkan pasukan SAR daripada sampai ke lokasi di mana dipercayai pesawat itu terhempas.

Menurut laporan terdahulu, kapalterbang Airbus A320 yang hilang itu dipercayai terhempas di lokasi 03.22.46 Selatan dan 108.50.07 Timur, di perairan sekitar 80 hingga 100 batu nautika dari Belitung semasa terbang dari Surabaya ke Singapura pagi ini.

Kompas.com melaporkan dalam keadaan cuaca normal, ia mengambil masa 4 jam untuk sampai ke lokasi itu, manakala masa yang diambil akan berganda dalam cuaca buruk.

Satu pasukan Basarnas berlepas dengan kapal dari pelabuhan Pangkalbalam ke lokasi beserta beberapa pemberita.

Pesawat yang hilang itu dilaporkan berlegar-legar di atas ruang udara laut kerana mengelak ribut sebelum mengalami gegaran kuat, dan dipercayai terhempas ke dalam laut.

Pesawat AirAsia Indonesia, jenis Airbus A320-200 dengan nombor pendaftaran PK-AXC, terputus hubungan dengan pusat kawalan trafik udara Jakarta pada 7.24 pagi ini waktu Indonesia.

Ia membawa 155 penumpang – 138 dewasa, 16 kanak-kanak dan seorang bayi – 2 juruterbang dan 5 kru kabin terdiri daripada 155 warga Indonesia, 3 Korea Selatan, 1 Singapura, 1 Malaysia, 1 United Kingdom dan 1 Perancis. – 28 Disember, 2014.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH