Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Isnin, 25 Oktober 2010

[Kemas Kini] Liwat II: Perbicaraan Tangguh Esok 9 Pagi - Saiful Dirawat 3 Jam oleh Doktor - Karpal Asak Doktor HKL


1 Juboq, 3 Jam Periksa!
Tidak habis-habis mahu kelentong!

Saya petik:
[MK] Kes perbicaraan liwat yang membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang bersambung semula hari ini, dengan peguam bela, Karpal Singh menyoal-balas pakar bedah am Hospital Kuala Lumpur, Dr Mohd Razali Ibrahim.
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dikejutkan dengan pendedahan seorang doktor pakar bedah am, bahawa wujud sebuah laporan pemeriksaan awal terhadap pengadu utama, Mohd Saiful Bukhari Azlan tetapi laporan itu tidak dibentangkan di mahkamah.
Menurut Dr Razali (kiri) beliau pernah mengendalikan dua kes liwat sebelum kes ini tetapi ini kali pertama dia diminta hadir memberi keterangan.

Katanya, Saiful diperiksa oleh doktor-doktor HKL untuk selama tiga jam dan sepanjang masa berkenaan pegawai penyiasat DSP Jude Pereira hadir bersama.

Beliau berkata doktor yang bertugas mencatatkan sejarah perubatan Saiful dan ada pada satu ketika pegawai polis itu juga menceritakan apa yang berlaku.

Dr Razali Ibrahim juga mengesahkan bahawa doktor-doktor pakar yang memeriksa Saiful antara 28 Jun sehingga 13 Julai 2008 menyediakan laporan awal mengenai hasil pemeriksaan itu.
Disoal Karpal sama ada laporan itu diminta oleh pihak atasan, Dr Razali menjawab “ya”.
Beliau juga berkata laporan polis Saiful terdapat dalam fail berkenaan. Namun semua tiga doktor berkenaan masih belum melihat laporan itu, ketika mereka menyediakan laporan masing-masing.

Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datuk Zaibidin Mohamad Diah kemudian mengarahkan Dr Razali untuk mendapatkan laporan berkenaan.

Ketua pendakwaraya Datuk Yusof Zainal Abiden berkata beliau tidak tahu menahu mengenai laporan pemeriksaan awal terhadap Saiful yang dimaksudkan oleh Dr Razali.

“Ini kali pertama saya mendengar mengenainya,” beliau memberitahu mahkamah.
Karpal kemudian memohon laporan perubatan yang pertama yang disediakan oleh ketiga-tiga doktor berkenaan selepas mereka merawat Saiful pada 28 jun. Laporan itu disediakan sebelum laporan bertarikh 13 Julai yang ditenderkan kepada mahkamah.

Perbicaraan kes liwat ini kemudiannya ditangguhkan sehingga esok bagi membolehkan pihak pendakwaan mengesan laporan perubatan awal berkenaan.

Di luar mahkamah, Anwar mendakwa pihak pendakwaan menipu mengenai wujudnya laporan perubatan awal.

Seorang lagi, peguam Anwar, Sankara Nair berkata Mohd Saiful menjalani pemeriksaan awal pada 28 Jun dan satu laporan awal disiapkan tetapi tidak diketengahkan kepada mahkamah.

Apa yang dikemukakan oleh pendakwaraya adalah hanya laporan yang memuatkan hasil pemeriksaan oleh Dr Razali dan dua pakar lain iaitu Dr Khairul Nizam dan Dr Siew Sheue Feng yang dibuat pada 13 Julai.
“Pemeriksaan awal telah dijalankan pada 28 Jun dan kami pasti wujud nota-nota mengenai lalar belakang perubatan Saiful dan hasil wawancara dengan beliau, “ kata Sankara.

Sankara berkata laporan awal itu penting untuk membuat perbandingan mengenai maklumat yang terkandung dalam laporan perubatan yang dikemukakan kemudian kepada mahkamah.

Beliau menyifatkan maklumat tertentu dalam laporan perubatan yang dibentangkan di mahkamah agak terbatas, contohnya sejarah perubatan Saiful dinyatakan sepintas lalu menerusi dua perenggan. 
Selain Dr Razali, dua lagi doktor yang akan disoal-balas adalah patologi forensik Dr Siew Sheue Feng dan pakar bedah Dr Khairul Nizam Hassan.
Dua pakar dari Australia - profesor yang mengkaji jenayah dan pakar forensik, Dr David Wells serta pakar DNA Dr Brian McDonald - juga hadir bagi membantu pasukan pembelaan di Mahkamah Tinggi hari ini.
Pada sesi terakhir 14 Oktober lalu, Dr Siew, saksi ketiga memberi keterangan bahawa pengadu utama, Mohd Saiful Bukhari Azlan memaklumkan kepadanya bahawa dia diliwat oleh seorang individu berprofail tinggi tanpa menggunakan kondom.

Dr Siew juga berkata siasatan awal menunjukkan tiada tanda-tanda kecederaan di badan mahupun di kawasan dubur Saiful.

Katanya, sampel daripada empat calitan kapas menunjukkan kehadiran air mani. Calitan kapas itu diambil dari sekitar kawasan dubur iaitu bahagian atas, bawah dan juga peri-anal.

"Ini menunjukkan ada kesan tusukan zakar berikutan penemuan sampel air mani lelaki,” katanya. - Hafiz Yatim

Twitter TMI: Karpal sedang "mengasak" Dr Razali - Mahkamah berehat sebentar - Perbicaraan bersambung semula - Tangguh esok 9 pagi
  1. SODOMY2 - ‎​Judge adjourns trial to 9am tomorrow. (terkini)
  2. SODOMY2 - Karpal objects to unsigned copy being tendered to court because witness said there is a signed copy.
  3. SODOMY2 - DPP Yusof says Dr Siew has unsigned copy of the other medical report & asks for court to make formal request to hospital for it. 
  4. SODOMY2 - Dr Razali back in the witness box.
  5. SODOMY2 - Trial resumes. 
  6. SODOMY2 - Lawyers return from judge's chambers. 
  7. SODOMY2 - Trial resumes with lawyers & prosecutors in judge's chambers.
  1. SODOMY2 - Judge calls for recess. Ask parties to do a check over status of alleged report. 
  2. SODOMY2 - ‎​Karpal insists there was another report that exists between June 28 2008 when Saiful went for HKL check-up & July 13 2008. 
  3. SODOMY - ‎​DPP Yusof says only July 13 report is available. 
  4. SODOMY2 - ‎​Karpal says he is referring to another report prepared & signed by all 3 HKL doctors between July 13 & 28. 
  5. SODOMY2 - ‎​Judge Mohd Zabidin Mohd Diah appears confused, asked Karpal which report.
  6. SODOMY2 - Karpal grills Dr Razali over whether police report was mentioned in medical report. 
  7. SODOMY2 - Razali says assumed yes, adds thinks it was the police, but he wasn't told about it. 
  8. SODOMY2 - ‎​Karpal ask if report was requested by any higher authority? 
  9. SODOMY2 - ‎​Dr Razali says the report was prepared on July 13 2008. 
  10. SODOMY2 - Dr ‎​Razali says no name mentioned, only 'public figure'. 
  11. SODOMY2 - ‎​Karpal ask if report mentions name of sodomy assaulter? 
  12. SODOMY2 - Dr ‎​Razali says its not necessary. 
  13. SODOMY2 - Karpal asks if history normally goes beyond 3 lines, as Saiful's report only had 2 lines. 
  14. SODOMY2 - Dr Razali says examining Saiful lasted about 3 hours, from 9am to about 12 noon. 
  15. SODOMY2 - Dr ‎​Razali says was told summary of medical history of victim, what happened before entering hospital, didn't hear it himself. 
  16. SODOMY2 - Dr ‎​Razali says involved in 2 other sodomy examinations previously but this is his first time testifying in court. 
  17. SODOMY2 - ‎​Karpal scolds Razali for not pronouncing the Hippocratic Oath correctly. Razali said he swore Hippocrates Oath.
  18. SODOMY2 - Karpal reminds Dr Razali he swore to tell not only the truth but the WHOLE truth. 
  19. SODOMY2 - ‎​Next witness Dr Razali Ibrahim called for cross examination by defence lawyer Karpal Singh. 
  20. SODOMY2 - Dr Siew says he put all sealed swab samples in plastic containers taken from Saiful into a sealed plastic bag for DSP Jude Pereira
  21. SODOMY2 - ‎​Dr Siew Sheue Feng, HKL forensic pathologist recalled to witness stand by DPP Yusof Zainal Abiden. 
  22. SODOMY2 - ‎​Lawyers back in courtroom after meeting with judge.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH