Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Ahad, 18 September 2011

Waris Dol Said/Tuk Janggut/Mat Kilau Dakwa Datuk/Moyang Mereka TIDAK Diberi Penghargaan, Logiklah Kalau Ikut Situasi Sekarang




Selepas kisah Mat Indera menghangatkan suasana dan menghangitkan sejarah negara, timbul aduan waris mata-mata di Bukit Kepong tidak menerima pencen dan bantuan. Bayangkan kerajaan dan UMCO berkokok membela mata-mata ini, namun tidak pernah memperdulikan kehidupan waris mereka. Kalau anda rajin berfikir, sudah tentu anda dapat mengagak wayang yang ditayangkan oleh puak ini. Lagi hebat, seminggu selepas mengadu di surat khabar, isu pencen berjaya diselesaikan. Berpuluh tahun mengadu dan mengharap, masalah yang ditimbulkan hasil kontroversi ceramah Mat Sabu berjaya diselesaikan dalam masa SEMINGGU.

Kini timbul pula dakwaan waris Datuk Dol Said bahawa  kerabat Naning itu tidak pernah menerima pengiktirafan selepas Inggeris memansuhkan Naning pada 1832. Abu Hussin Datuk Mangun Ibrahim, 70, yang juga oneng-oneng (generasi ke-5) Dol Said berkata, Naning pernah berjasa mempertahankan tanah air pada masa dulu, justeru pihak berkenaan wajar memberi sedikit imbuhan kepada kerabat Naning yang masih ada seperti yang dilaporkan di HM.

Menurutnya, kekuatan Naning ketika itu diakui pihak Belanda yang pernah berperang dengan Naning selama 10 tahun. Beliau berkata, ketika Inggeris mahu menyerang Naning, Belanda memaklumkan kepada Inggeris bahawa Naning kuat dan bukan sembarangan orang walaupun hanya menggunakan senjata keris, pedang, tombak dan batu yang dilontar menggunakan tali.

“Bagaimanapun, Inggeris pada masa itu tidak percaya dan yakin boleh mengalahkan Naning dalam tempoh satu hari kerana memiliki senjata lebih canggih seperti senapang dan meriam.

“Pada 1829, Inggeris menghantar 40 askarnya dari Melaka ke rumah Dol Said bertujuan membawanya ke Melaka untuk berbincang, namun beliau enggan menuruti. Ketika itu Dol Said berada di atas rumah dan askar Inggeris memanggilnya turun, tetapi beliau enggan.

“Ini membuatkan askar Inggeris naik ke rumah Dol Said untuk memaksanya turun serta mengikuti mereka. Bagaimanapun, Dol Said bertempur dan menewaskan semua askar Inggeris,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Cherana Puteh, Alor Gajah, di sini.

Dalam akhbar yang sama turut dilaporkan tentang Mat Kilau dan Tuk Janggut.  Cicit saudara pejuang kemerdekaan (UMCO akui fakta ini?), Tok Janggut kini terlantar sakit di rumahnya di Kampung Darang Buaya, Gaal, kerana penyakit akibat angin ahmar sejak dua tahun lalu tanpa mendapat perhatian sewajarnya daripada pihak berkenaan.

Selain menderita sakit lumpuh separuh badan, Sulaiman Ismail, 80, dihimpit kemiskinan dan perlu memakai lampin pakai buang selepas isterinya, Halimah Muda, 74, semakin uzur untuk menguruskannya.

Walaupun pasangan itu tidak dikurniakan cahaya mata, dua anak saudara yang dipelihara sejak kecil, Wan Yusof Wan Ahmad, 24, dan Noriza Mamat, 39, membantu Halimah dalam menguruskan Sulaiman.
Selain Sulaiman, abangnya, Hassan, 85, kini terlantar sakit tua di rumahnya di Kampung Batu Hitam, Gaal.

Sulaiman berkata, dia dan Hassan tidak mahu dilabelkan sebagai ‘penumpang populariti’ datuk saudara mereka kerana arwah ayah mereka, Ismail, antara cucu saudara paling disayangi Tok Janggut. Katanya, sepanjang hayat ayahnya, ramai individu, pengkaji sejarah termasuk pihak muzium datang berkunjung ke rumahnya bagi mengkaji perihal kehidupan Tok Janggut, selain turut menjanjikan pelbagai bantuan.

“Namun sehingga kini tiada bantuan dihulurkan, menyebabkan hidup kami berdua ibarat ‘kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’.

Manakala waris Mat Kilau pula mendakwa rumah peninggalan pejuang Pahang, Mat Kilau atau nama sebenarnya Mohamad Rasu Abdul Salam di Kampung Batu Lima Jalan Gambang, di sini, terlalu usang dan banyak tiang serta papan dinding dimakan anai-anai.

Cucu Mat Kilau, Mohd Alhamadi Abu Bakar, 45, berkata Allahyarham datuknya hanya meninggalkan sebilah keris yang digunakan untuk menentang Inggeris, sebuah rumah dan beberapa peralatan kecil lain.

“Pengorbanan dan semangat perjuangan tulen pada diri datuk saya harus dikenang. Beliau contoh rakyat yang sayang dan cintakan bangsa, negara dan agama.

“Jika insan seperti Allahyarham serta beberapa tokoh lain tidak dihargai, kita sebenarnya tergolong dalam kategori manusia yang tidak tahu berterima kasih dan bersyukur,” katanya.

DCM tertarik dengan persoalan yang ditimbulkan oleh warisMat Kilau, iaitu setiap kali mendengar ada penyanyi atau pelakon atau tokoh sukan diberikan bintang kebesaran walaupun selepas meninggal dunia, sedikit sebanyak timbul juga rasa terkilan di hatinya kerana belum pernah ada ‘gelaran’ diberi kepada Mat Kilau begitu juga pejuang kemerdekaan yang lain walaupun jasa mereka tidak mungkin dapat dibalas oleh mana-mana pihak sekalipun.

Mengapa pengorbanan mereka TIDAK DIPANDANG oleh kerajaan? Kalau ikut kepada situasi sekarang, logiklah mereka TERPINGGIR atau DIPINGGIRKAN kerana semua pejuang yang kita anggap WIRA ini telah MEMBUNUH askar penaung/pelindung Tanah Melayu (menurut prof kang kung). Lagi teruk mereka MEMBUNUH askar pihak yang DIJEMPUT oleh sultan-sultan Melayu (menurut Che Det). Pejuang-pejuang yang mengangkat senjata ini juga telah membunuh salah orang, jika menurut pemahaman penyokong UMCO, British TIDAK PERNAH menjajah Tanah Melayu. Sudah tentu, membunuh askar/tali barut/pekerja BRITISH merupakan sesuatu yang tidak boleh diterima!!!

Bayangkan betapa teruknya Mat Indera DIHINA/DIFITNAH oleh penyokong tegar UMCO sebagai pengkhianat dan komunis hanya kerana menyerang rumah pasung milik British semasa Peristiwa Bukit Kepong yang berlaku pada tahun 1950, tujuh tahun sebelum negara "Merdeka". Beranikah penyokong tegar UMCO yang terdiri daripada prof kang kung, pemimpin melabelkan Mat Kilau, Tuk Janggut, dan Dol Said sebagai bukan pejuang kemerdekaan negara?- DCM


P/s: Berdasarkan buku teks Sejarah, pejuang kemerdekaan seperti Tuk Janggut, Mat Kilau, Dato Maharaja Lela dan sebagainya dilabelkan sebagai pejuang yang menentang PENJAJAH British, tiba-tiba Mat Indera yang membuat perkara yang sama dilabel pengkhianat. Walhal Tuk Janggut dan pejuang kemerdekaan yang lain pun ada membunuh mata-mata British berketurunan Melayu!

UMCO..UMCO...lawak sungguh gelagat kamu semua!



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH