Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, , ,

Ahad, 25 September 2011

RM57 Juta Lebur untuk FBC Media, RM1.5 Juta Iklan untuk Rosmah di Akhbar AS, Duit Siapa yang Lebur???


Saya petik:
[KD] KUALA LUMPUR: Pakar perunding perhubungan awam mendakwa tindakan perdana menteri menggunakan FBC Media untuk menggilap imej Malaysia di luar negara, sebagai satu penipuan yang jelas dan pembaziran dana awam.

Simon Anholt, yang mempelopori asas penjenamaan negara sebagai satu kaedah mengukur, membina dan mengurus reputasi sebuah negara, berkata, meskipun perhubungan awam amat diperlukan dalam sektor swasta, ia amat dicurigai apabila sesebuah negara juga boleh menaikkan imejnya menggunakan cara sama.

“Adalah bukti yang cukup banyak di sekeliling kita yang menunjukkan ia merupakan pembaziran wang pembayar cukai,” katanya kepada Radio BFM dalam satu temubual pagi semalam.

“Pertama sekali, negara-negara yang cenderung untuk menghabiskan banyak wang untuk kempen perhubungan awam bagi membaiki imej mereka cenderung bersikap seperti negara-negara penyangak.

“Jika anda melihat negara-negara yang telah membelanjakan paling banyak wang pada kempen perhubungan awam, mereka adalah tempat yang paling tidak disukai dan ia tidak boleh membaiki imej mereka langsung,” kata beliau.

Pada pertengahan Ogos lalu, siasatan akhbar United Kingdom, The Independent mengesahkan kerajaan Malaysia memperuntukkan RM57 juta kepada FBC Media (UK) untuk “Kempen Strategi Komunikasi Global” pada 2008 dan 2009.

Satu rencana ditulis Ian Burrel dan Martin Hickman pada 17 Ogos lalu, mengupas isu penggantungan syarikat produksi berkenaan yang memperoleh keuntungan jutaan ringgit daripada kerajaan Malaysia bagi menghasikan dokumentari untuk tujuan penyiaran kepada British Broadcasting Corporation (BBC).

BBC telah menggantung semua program FBC, syarikat produksi berpusat di London itu, yang sejak 2009 telah menghasilkan sekurang-kurangnya 4 dokumentari untuk BBC yang berkaitan Malaysia.

Ia termasuk isu-isu kontroversi seperti industri minyak sawit dan pemuliharaan hutan serta isu orang asli.

Sebelum ini, KEADILAN mempersoalkan tindakan kerajaan membelanjakan sebanyak RM1.5 juta untuk menempah iklan yang memaparkan isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah mansor dalam sebuah akhbar Amerika Syarikat, New York Times.

Iklan itu disahkan sendiri oleh Pengarah Eksekutif New York Times Dianne McNulty ditempah oleh sebuah agensi pengiklanan bagi pihak kerajaan Malaysia.

KEADILAN mempersoal bagaimana wang yang didakwa berjumlah sebanyak itu diperolehi untuk membiayai pengiklanan dua mukasurat penuh dalam akhbar itu, semata-mata bagi meningkatkan imej Rosmah.

Iklan tersebut memaparkan ucapan tahniah kepada Rosmah yang digelar “Wanita Pertama Malaysia”- yang dirampas dari gelaran Permaisuri Agong- sempena Anugerah Keamanan dan Harmoni Antarabangsa 2010.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH