Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Rabu, 19 September 2012

Bukan Semua Majikan Jahat, Bukan Semua Pembantu Rumah Bermasalah



[Bernama] Apabila berbincang mengenai pembantu rumah, bukan sedikit reaksi dan ulasan yang kurang menyenangkan baik daripada majikan mahupun pembantu rumah, namun kisah Sutini Pawirongadiman, membuktikan tidak semuanya buruk belaka.

Walaupun berlainan bangsa, agama dan kedudukan, pembantu rumah, Sutini, 37, tidak menyangka kasih sayang yang diberikan majikannya melebihi kasih sayang yang beliau curahkan kepada mereka dan sekali gus mengubati rindu kepada keluarganya di Indonesia.

"Rindu sih tetap rindu, namun di sini saya sudah ibarat berada dalam keluarga sendiri," katanya, yang sekali gus menyangkal dakwaan sesetengah NGO kononnya Malaysia sebuah negara tidak selamat untuk pembantu rumah Indonesia.

"Saya sayang kepada majikan sebab saya hormati dia dan pada masa yang sama dia pun hormati saya serta beri kebebasan kepada saya di sini... saya memang untung mendapat majikan sepertinya," katanya semasa temu bual eksklusif dengan Bernama di rumah majikannya di Tapah, baru-baru ini.

Kalau tidak suka atau dilayan dengan buruk, pastinya Sutini tidak akan berkhidmat selama lapan tahun dengan majikan yang sama. Malah majikannya Ngeow Yee Kong, 50, memberikan kepercayaan kepadanya untuk menguruskan wang perniagaan sayur setelah majikannya jatuh sakit semenjak setahun lepas.

"Dulu saya pernah jaga ibu majikan saya semasa dia jatuh sakit, jadi dia (majikan) tahu saya ikhlas. Emaknya meninggal dunia pada Disember tahun lepas.

"Saya jaga emaknya seperti ibu sendiri sebab saya pun tiada ibu sejak kecil lagi... selepas dia meninggal dunia, hampir sebulan saya tidak dapat keluar daripada kesedihan itu," katanya.

Selepas beberapa bulan, Sutini kini menjaga majikannya pula yang jatuh sakit apabila beliau disahkan doktor menghidap barah kerongkong.

Sebelum jatuh sakit, katanya, majikannya sangat aktif dalam perlawanan bola sepak di peringkat daerah dan negeri. Namun disebabkan penyakit itu Kong (panggilannya) kini terlantar di atas katil dengan hanya susu sebagai bekalan makananan harian.

Melihat sendiri cara Sutini melayani setiap keperluan majikannya, penulis percaya ia melebihi cara seorang anak melayan ibu atau bapa sendiri. Mendengar rengekan Kong, Sutini bergegas ke sebelahnya bertanya apa yang dimahukannya.

"Sepatutnya kontrak saya telah berakhir Jun lepas dan saya boleh mengambil keputusan sendiri sama ada untuk terus bekerja di sini atau pulang ke Indonesia, tetapi melihat keadaan majikan saya yang tidak sihat, saya mengambil keputusan untuk balik ke Malaysia selepas menyambut Hari Raya di sana," katanya.

Menurutnya, majikannya juga, pada masa yang sama telah pergi ke China untuk mengambil rawatan susulan, selain rawatan di ibu negara. Majikannya enggan pulang ke Tapah sekiranya Sutini tidak mahu bekerja lagi dengannya.

"Keluarga saya sangat berat untuk melepaskan saya tetapi saya menjelaskan kepada mereka bahawa saya menjaga orang sakit, tak baik tinggalkan begitu sahaja. Kalau saya tak balik ke sini, hati saya tak senang kerana saya ikhlas menolongnya. Dia juga sudah banyak membantu saya," katanya.

Terharu melihat kasih sayang yang diberikan oleh majikan, Sutini berkata dia mengambil keputusan untuk berkhidmat hanya kepada Kong dan akan pulang ke tanah air selepas ini.

"Saya tidak ingin bekerja dengan majikan lain sebab takut kalau layanan di tempat baru berbeda dengan majikan kini... walaupun saya tinggal bersama bangsa lain, dia tahu agama saya dan saya pun hormat agama dia serta membenarkan saya menunaikan solat lima waktu.

"Sebab itu saya pulang ke sini, majikan saya tak bagi masalah kepada saya. Memang saya merasa untung mendapat keluarga ini," katanya.

Bukan itu sahaja yang diperoleh oleh Sutini selama berkhidmat dengan majikannya. Siapa sangka beliau kini menjadi pemilik kepada tiga buah rumah serta kebun dengan hasil simpanan daripada gaji bekerja sebagai pembantu rumah.

Sutini berjaya membina sebuah rumah dan membeli kebun seluas sehektar di Kecamatan Sumber Manjig Wetan, dekat Malang di Jawa Timur, Indonesia daripada hasil pendapatannya di Malaysia dan dua buah rumah lagi hasil bekerja di negara-negara lain.

"Saya mula bekerja sebagai pembantu rumah sejak umur 21 tahun. Pada mulanya saya berkhidmat di Arab Saudi selama empat tahun, Abu Dhabi dan Brunei dua tahun, dan Malaysia selama lapan tahun," katanya.

Setelah bekerja di Malaysia, Sutini yang juga ibu tunggal kepada seorang anak perempuan yang kini berusia 20 tahun dan berumah tangga, berkata tekad untuk tinggal bersama anak, cucu dan menantu sangat terasa sekarang. Tambahan pula hasratnya bekerja untuk mengumpul duit untuk masa hadapan telah tercapai, malah lebih daripada apa yang dimimpikan.

"Kalau saya kerja di Indonesia, tak mungkin dapat beli rumah dan kebun. Lagipun apabila saya balik ke kampung, ramai yang beranggapan saya seorang yang kaya dan sama sekali tidak percaya dengan kejayaan saya," katanya sambil menunjukkan gambar rumah-rumah yang dimiliki itu.

Katanya, dia gemar bekerja di Malaysia berbanding negara-negara lain kerana masyarakatnya yang peramah, bersopan-santun dan tolong-menolong, terutamanya jiran sekeliling yang tidak pernah mengenepikannya dalam apa jua urusan seperti kenduri kendara dan perayaan.

Beliau berharap rakan-rakan lain yang bekerja sebagai pembantu rumah supaya ikhlas dalam membantu majikan serta tidak cerewet memilih dalam melakukan kerja rumah.

"Kalau hati kita ikhlas terhadap majikan, saya rasa sudah pasti mereka akan memberi layanan yang cukup mesra... mungkin lebih sayangkan kita seperti keluarga sendiri," katanya.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH