Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Rabu, 12 September 2012

Keluarga Sharizat Terlibat Pindah Wang Haram????



Pindah wang secara haram, Shahrizat patut disiasat – Rafizi
 
[KD] PETALING JAYA 11 September: Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli hari ini mendedahkan satu lagi bukti baru berhubung syarikat yang dikawal keluarga Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Jalil di Malaysia dan Singapura.

Tiga rangkaian syarikat itu termasuk Meatworks Pte Ltd, National Meat & Livestock Corporation Sdn Bhd dan Global Biofuture Pte Ltd disyaki melakukan pemindahan wang haram kepada Global Biofuture Pte Ltd yang didakwa mengendalikan urusan pembelian dan jualan pukal lembu.

“Pemindahan wang sebegini perlu disiasat di bawah Akta Pengubahan Wang Haram (AMLA) yang menetapkan bahawa Bank Negara Malaysia (BNM) dan pihak berkuasa berkaitan perlu menyiasat sebarang transaksi yang disyaki, sama ada sumber kewangan atau tujuan pemindahan wang dibuat,” tegasnya.

“KEADILAN kini mengalihkan tumpuan terhadap syarikat Global Biofuture untuk memastikan operasinya juga disiasat dan segala pemindahan wang dari dana awam dihentikan,” jelas beliau pada sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN, di sini hari ini.

Rafizi mendedahkan tiga dokumen termasuk email dari Donna Yong, kakitangan Meatwork Singapore yang bertanggungjawab terhadap operasi syarikat milik keluarga bekas Menteri Wanita itu di Singapura yang bertarikh 25 Oktober 2010 kepada Jabatan Kewangan National Feedlot Corporation (NFC) dan disalinkan kepada ketiga-tiga anak Shahrizat.

Turut disertakan, borang permohonan penyediaan cek oleh National Meat & Livestock Corporation Sdn Bhd (NLMC) yang dimilik dan dikawal sepenuhnya oleh keluarga Shahrizat agar satu bayaran berjumlah 990,402 juta US Dollar (bersamaan hampir RM3 juta) dibuat kepada sebuah akaun bank di Singapura.

Dokumen ketiga ialah invois bernombor V14/10 dari South East Livestock Services Pte Ltd berpusat di Darwin dengan jumlah sama seperti cek tadi kepada Global Biofuture Pte Ltd berpusat di Singapura yang juga dimiliki dan dikawal keluarga Shahrizat.

Dokumen-dokumen tersebut menurut Rafizi mengesahkan bahawa, pembelian lembu dari luar negara dibuat melalui syarikat broker Global Biofuture tetapi dibayar oleh syarikat NMLC menggunakan wang rakyat yang diberikan kepada NFC .

“Masalahnya, pembelian lembu oleh Global Biofuture tiada kena mengena dengan NMLC dan NFC,” katanya.

“Ini bermakna wang NFC telah dipindahkan secara haram melalui NMLC kepada Global Biofuture yang mana kehadiran Global

Biofuture sebagai orang tengah dalam pembelian harga lembu pada harga yang tinggi turut menimbulkan persoalan” jelasnya.

“Kenapa NFC tidak membeli terus lembu tersebut dari pembekal tanpa melalui orang tengah yang kebetulan juga dimiliki keluarga Shahrizat?,” soal beliau.

“Apakah keluarga Shahrizat mengambil untung dua kali dalam pembelian lembu luar negara yang dibekalkan kepada NFC?” soalnya lagi.

Menurut Rafizi, bukti baru itu mencukupi agar BNM dan pihak berkuasa menyiasat keluarga Shahrizat atas kemungkinan melanggar AMLA.

Satu laporan baru akan dibuat pada Khamis ini untuk memastikan siasatan dapat dijalankan pihak berkuasa secepat mungkin.
 
 
 P/s: Pendedahan lanjut sila baca di blog Rafizi di sini.
 
 
 

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH