Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015
Isnin, 24 September 2012

[Video] Tuan Mufti Minta Vanidah dan Suami Rujuk Jabatan Agama, Vanidah Konfiden Talak Tidak Jatuh, Cuba Perhatikan Video Ini...



Tuan Mufti berkaya demikian di sini.

[Mstar] PETALING JAYA: Pelakon Vanidah Imran menjelaskan tidak berlaku penceraian diantara dia dan suami, Rashidi Ishak berikutan dialog yang diungkapkan menerusi filem Untuk Tiga Hari.

Vanidah yang dihubungi mStar Online di sini Isnin berkata, dia dan suaminya telah meneliti skrip filem arahan Afdlin Shauki itu sebelum menerima tawaran membintangi karya berkenaan.

"Saya tidak faham bahagian mana dalam filem itu yang mengatakan Rashidi ada melafazkan cerai terhadap saya?

"Sebagai pelakon kami sangat berhati-hati dengan perkara sebegini dan tidak akan menerima sebarang watak yang menggambarkan sifat negatif suami isteri," katanya.

Vanidah mengulas nasihat Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria seperti dilaporkan sebuah akhbar pada Isnin yang menggesa dia dan Rashidi memaklumkan kepada Jabatan Agama Islam berikutan lafaz cerai yang diungkapkan dalam filem tersebut.

Dalam pada itu, Vanidah menegaskan dia tidak akan ke pejabat agama seperti mana dinasihatkan oleh Harussani kerana yakin tidak berlaku penceraian seperti yang didakwa.

Vanidah memberitahu, sebagai seorang Islam dia sedar mengenai soal agama serta hukum dan tidak akan cepat melatah dengan isu yang digembar-gemburkan.

"Saya tidak nampak sebarang sebab mengapa saya dan Rashidi perlu ke pejabat agama untuk merujuk status kami sebagai suami isteri kerana lafaz cerai tidak pernah berlaku," tegasnya.

Bagaimanapun Vanidah berkata, dia menerima nasihat daripada Harussani sebagai seorang ahli agama namun menganggap ulasan itu hanya dibuat berdasarkan kepada pandangan pihak ketiga tanpa menonton filem berkenaan.

"Saya berpendapat beliau tidak menonton filem itu tetapi hanya mendengar ulasan daripada pihak lain.

"Jika benar telahan saya itu, adalah tidak wajar pihak ketiga mahu mengheret seorang mufti memberi ulasan tanpa beliau melihat sendiri adegan yang saya dan suami lakonkan," katanya.


P/s: Dalam sedutan filem di bawah, si Rashidi berkata kepada Vanidah, "Kita berkahwin untuk 3 hari". Rasanya di sini timbul isu cerai dan mutaah itu. 


Kalau ikut skrip Si Rashidi ini berkata dia (sebagai pelakon) akan berkahwin dengan pasangannya selama tiga hari, manakala si isterinya yang sah itu pula kononnya akan berkahwin dengan lelaki lain selama tiga hari, kemudian mereka akan minta cerai daripada pasangan masing-masing.




  1. berlakon cerai, dianggap betui2, kalau berlakon bernikah macam mana? kira betui2 jugak ka?

    gravatar Comment by kampong lad @ Isnin, September 24, 2012 9:11:00 PTG      
  2. Berlakun nikoh tak jadi nikoh boh...dia kena syarat2 sah nikah...terutamanya masa berlakon kahwin tu mana ado wali ore tino tu...3 perkara hok akan jadi betul wlpn kita buat secara berlakon sekali pun

    1. Merdekakan hamba wlpn kita cakap sambil gurau
    2. menceraikan pasangan isteri
    3. mengistiharkan kafir/murtad semasa berlakon

    hok tu yg ambo tahu...tu pun sbb ambo peminat UAI...huahuahua..Takbirrrr!

    gravatar Comment by TaTJ @ Selasa, September 25, 2012 3:07:00 PTG      
  3. Ada hadis nabi, perkara yang dibuat menjadi sah jika cukup rukun dan sah walaupun gurauan, kawin dan cerai,

    gravatar Comment by angtuah @ Selasa, September 25, 2012 3:52:00 PTG      
  4. Dalam hadis, perkara menjadi benar atau sah walaupun main-main jika cukup rukun dan syarat sah. Iaitu nikah dan ceraim hafis

    gravatar Comment by Tanpa Nama @ Selasa, September 25, 2012 3:58:00 PTG      
  5. cuba kita fahamkan jalan ceritanya..sehingga babak yg ada dialog itu, watak rashidi dan watak vanida memang tidak dapat bernikah kerana tentangan keluarga masing2..watak rashidi merancang supaya mereka mengikut kehendak keluarga masing2 tetapi bernikah cuma untuk 3 hari saja dengan watak ayu raudhah dan afdlin shauki..

    kepada pengarah atau penulis skrip atau pelakun ..lain kali berahti2lah..jgn ikut saja idea atau kreativiti yg mencurah2 tu..rujuk dulu pakar dalam bab2 yg libatkan hukum ni..

    gravatar Comment by puspawangi @ Ahad, September 30, 2012 4:55:00 PTG      
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH