Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Khamis, 16 Januari 2014

ISP Laporan Berkaitan 'Kangkung' dan PM 'Disekat'



[MK] Laporan BBC mengenai 'kangkung' yang mengaitkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, sudah tidak dapat diakses, dan pakar-pakar teknikal membayangkan puncanya ialah kemungkinan ia telah disekat.

Pada hari Selasa, stesen penyiar British itu telah memetik berita mengenai sendaan orang ramai terhadap kenyataan Najib mengenai harga sayur-sayuran, tetapi warga siber mula melaporkan menghadapi masalah untuk mengakses artikel di lamanwebnya malam tadi.


Mengikut ujian yang dijalankan olehMalaysiakini sendiri, versi desktop laporan BBC itu masih tidak boleh diakses sehingga 8 pagi ini melalui Unifi TM dan Perkhimatan 3G Maxis, manakala perkhidmatan mobile Yes 4G dan Celcom tidak terjejas.

Versi mobile bagi artikel yang sama masih boleh diakses dan begitu juga yang lainnya di lamanweb BBC.

BBC sedang menyiasat perkara itu melalui Twitter, dengan bertanya kepada para pengguna, "Adakah anda berada di Malaysia? Jika ya, adakah anda boleh mengakses cerita kami mengenai kangkung?"

Sementara itu, portal berita Digital News Asia memetik seorang pakar keselamatan dan penyedia bebas penyelesaian IT sebagai berkata semua permintaan untuk mengakses artikel BBC itu sedang digugurkan oleh pembekal perkhidmatan internet (ISP), sekaligus menyekatnya.

"BBC atau mana-mana portal besar yang menggunakan CDN (rangkaian penghantaran kandungan) yang mengendalikan permintaan halaman untuk server mereka - jika server berkenaan terlebih beban, lamanweb utama bbc.co.uk tidak boleh diakses.

"Jika ia telah digodam, seluruh domain tidak akan boleh diakses. Ini sekatan URL khusus, akan hanya boleh dilakukan dengan menapis paket dan memanipulasi rangkaian trafik," @sniiffit dipetik sebagai berkata.

Penapisan seperti ini merupakan satu pelanggaran Bil Jaminan Koridor Raya Multimedia Malaysia, yang menyatakan, antara lain, bahawa kerajaan akan memastikan tiada penapisan Internet.

Laporan M'kini mengenai kangkung juga disekat

Laporan itu juga memetik pengasas bersama Sinar Projek, Khairil Yusof yang mengatakan bahawa ini adalah jenis tapisan terpilih internet yang sama seperti yang dilakukan semasa Pilihan Raya Umum (PRU13).

Beliau merujuk kepada sekatan yang dikenakan terhadap video KiniTV mengenai temubual dengan A Santamil Selvi, balu kepada penyiasat persendirian P Balasubramaniam, mengenai perkara yang berkaitan dengan kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu, yang tidak dapat diakses melalui beberapa ISP tempatan, termasuk TM.

"Menurut ujian kami, ia jenis yang sama seperti penapisan yang dilakukan semasa PRU13. Ia bukanlah sesuatu yang baru dan ini mengesahkan bahawa kerajaan masih mewujudkan penapisan dan sedia untuk menggunakannya," katanya dipetik.


Sementara itu, laporan Malaysiakini semalam,'Kangkung -theme protest draws giggles'nampaknya menghadapi masalah yang sama seperti artikel BCC yang disekat itu.

Ia tidak boleh diakses selepas dimuat naik pada jam 9.19 malam, tetapi Malaysiakini telah memuat naik semula laporan yang sama pada jam 7.22 pagi ini dan setakat ini versi baru ini masih belum disekat.

Malaysiakini juga menyiasat mengapa lamanwebnya telah secara misteri tidak boleh diakses secara berkala sepanjang minggu yang lalu. - 16/1/14

Laporan BBC itu boleh dibaca di sini.

Respons SKMM di sini.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH