Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Selasa, 6 Januari 2015

Himpunan Solidariti untuk Kawan-kawan di Harakah



[The Malaysian Insider] Hari ini pimpinan PAS jadi tidak boleh ditegur. Tegur saja terus melenting dan gunakan kuasa apa yang ada untuk hentikan teguran. Saya ingatkan allahyarham Tan Sri Azizan Razak (bekas menteri besar Kedah) saja yang macam itu dulu. Rupa-rupanya kebanyakan ulama yang ada dalam PAS sekarang pun macam itu juga. Maka tersingkirlah Datuk Tarmizi Md Jam dan Roslan Hamid daripada Harakah, dan Ahmad Lutfi Othman pun diminta supaya berhenti.

Mulanya Tarmizi diberhentikan sebagai pengarang Harakah, 1 Oktober 2014. Kemudian di pertengahan Disember Roslan pula diberhentikan, khabarnya kerana dialah editor yang bertanggungjawab menyiarkan 2 tulisan saya yang mengkritik ulama. Dan saya juga diberhentikan daripada menjadi kolumnis ‘Wacana Budaya’ di Harakah.

Terakhir ialah Ahmad Lutfi, ketua pengarang Harakah sendiri, yang sedang bercuti sakit, diminta meletakkan jawatan. Barangkali kerana dia sedang mengalami sakit yang dipercayai oleh mereka akan menyebabkan dia tidak dapat menjalankan tugasnya, atau sebab-sebab lain, tidak dapat dipastikan.

Tetapi khabarnya waktu diminta berhenti itu tidak ada apa-apa alasan diberi, dan hal sakitnya itupun tidak ditimbulkan.

Saya bukannya menghina ulama pun. Gilakah saya hendak menghina ulama yang diperakui Rasulullah sendiri ulama adalah pewaris para nabi? Saya hanya mengkritik segelintir ulama dalam pimpinan atasan PAS yang berkelakuan tidak seperti ulama, malah merosakkan imej mulia ulama.

Beberapa tulisan saya itu bertujuan cuba memperbaiki keadaan. Mereka yang mengikuti tulisan dalam Wacana Budaya tentu tahu bagaimana pandangan saya terhadap golongan tertentu di kalangan mereka yang dikatakan ulama dan pendakwah dalam masyarakat kita. Ramai di antara mereka itu yang bukan ulama sebenarnya. Mereka hanya mengambil kesempatan daripada gelar dan status ulama. Mereka itu sebenarnya sedang memburukkan imej ulama. Ini yang saya kritik.

Adapun berita Lutfi diminta berhenti itu menggemparkan beberapa pihak tertentu. Cikgu Ishak Surin, yang dipertua PAS Kawasan Batu (Kuala Lumpur) misalnya, menjadi begitu marah dan berang kerana sebelum ini Tarmizi, naib YDP PAS kawasannya sendiri pun disingkirkan daripada Harakah.

“Sekarang Ahmad Lutfi Othman pula!” katanya. 

“Bukankah dia sedang bercuti sakit?” Soal Cikgu Ishak kepada saya dan beberapa kawan yang sedang berkumpul di Madrasah Seni (Madrasah Tarbiyah, Kg Banda Dalam) kerana membincangkan persiapan menganjurkan Malam Baca Puisi “Bebas”, pada Jumaat 9 Januari ini.

“Ini satu tindakan zalim,” katanya lagi. “Bagaimanakah sebuah akhbar Islam, yang menjadi suara kepada parti Islam di negara ini, tetapi pihak pentadbirannya tidak berakhlak Islam? Perbuatan zalim ini bukan akhlak Islam. Dulu Tarmizi disuruhnya berhenti dengan serta merta. Tak ada proses nasihat atau amaran dan sebagainya.”

Memang marah betul Cikgu Ishak pada petang itu. “Aku tak boleh diam lagi kali ini,” katanya. Selepas itu khabarnya dia menulis surat kepada pengerusi Harakah, merangkap setiausaha agung parti PAS, Datuk Mustaffa Ali – menyatakan protesnya terhadap tindakan yang dikenakan ke atas tiga wartawan kanan akhbar tersebut.

Saya sebenarnya turut berasa terlibat dalam kemelut itu, kerana jelas Roslan disabitkan dia harus ditamatkan khidmatnya ialah kerana dia meluluskan tulisan saya yang mengkritik ulama itu. Dan saya sangat khuatir apakah Ahmad Lutfi juga diminta berhenti itu disebabkan dua tulisan saya itu?

Sebenarnya kritikan terhadap ulama di dalam PAS itu bermula di sini – dalam The Malaysian Insider ini, dengan tulisan berjudul Kepemimpinan ulama dan salah faham mengenainya, terbit pada 5 Disember 2014. Diikuti dengan “Apabila ulama kehilangan keyakinan diri” dalam Harakah 8 Disember; dan disusuli dengan “Penjelasan Dinsman: Imej ulama tercalar” (judul yang diubah daripada judul asalnya “Imej ulama sedang alami kerosakan besar”).

Saya bukan tidak menjangka yang tulisan itu akan menimbulkan semacam kemarahan di pihak pimpinan tinggi parti tersebut. Dan saya pun bukanlah secara tiba-tiba saja menulis kritikan tersebut. Perkara imej ulama yang tercalar di dalam PAS itu sebenarnya bukan satu perkara baru. Ia sudah lama menjadi buah mulut orang ramai. Sudah diperkatakan di mana-mana. Hanya barangkali ia tidak sampai ke telinga pihak yang berkenaan saja.

Maka saya melihatnya sesuatu yang tidak harus dibiarkan begitu, kerana khuatir ia akan menjadi bertambah buruk. Pihak tertinggi parti mesti tahu apa yang sedang menjadi buah mulut ahli-ahli di peringkat akar umbi. Maka saya memberanikan diri mengambil risiko untuk “berkata benar walaupun pahit”. Saya mulakan dengan wacana yang agak umum, dan memfokus kepada isu lain, “Krisis MB Selangor lebih rumit daripada isu Hudud?” (Harakah 15 September, 2014).

Seminggu kemudian melalui artikel “Apa sebenarnya PAS mahu sekarang?” (22 September, 2014), isu mengenai imej ulama yang merosot itu diperkatakan dengan jelas. Dan pada 17 Oktober saya menyebutnya dengan lebih jelas lagi: “Pemimpin tahu bila masanya dia harus berundur”, tetapi tulisan itu diolah agar sasarannya kelihatan sesuatu yang umum dan tidak ditujukan kepada seseorang pemimpin tertentu. Dan semua itu diterbitkan dalam kolum ‘Wacana Budaya’.

Pemberhentian wartawan Harakah yang dibuat secara sewenang-wenang itu juga mendapat perhatian rakan-rakan dalam Seniman Paksi Rakyat (Paksi). Selama ini Pakatan Rakyat termasuk PAS selalu mengkritik pihak penguasa Barisan Nasional yang dikatakan tidak menghormati hak kebebasan bersuara, menggunakan Akta Hasutan dan Akta Mesin Cetak secara sewenang-wenang dan sebagainya. Tiba-tiba sekarang mereka pula yang bertindak buruk seperti itu.

Maka Paksi yang kebetulan sedang membuat persiapan untuk memulakan program Baca Puisi Bulanan di Madrasah Seni (Jalan Gombak, Kuala Lumpur) pada 9 Januari ini, mendapati waktunya sangat sesuai untuk menunjukkan solidariti kepada rakan-rakan di Harakah tersebut.

Lalu diputuskan, di samping meraikan penyair Chan Yong Sin dengan antologi puisi “Bebas” yang ditulisnya sewaktu dalam tahanan ISA selama 11 tahun itu, majlis itu juga akan meraikan Ahmad Lutfi dan rakan-rakan wartawan Harakah yang dianiaya.

Datanglah beramai-ramai kita menunjukkan semangat solidariti sambil menghantar mesej kepada pimpinan PAS, khasnya pimpinan Harakah, supaya menyemak semula tindakan mereka yang berkenaan, agar ia tidak menambah burukkan lagi imej ulama PAS yang sudah tercemar itu.

Dan pada majlis itu juga Cikgu Ishak berharap agar dapat dibuat kutipan derma untuk mangsa banjir di Kelantan yang mengalami kemusnahan rumah dan harta benda dalam banjir besar yang melanda negara baru-baru ini.

Jadinya, malam 9 Januari menjadi malam tiga dalam satu – pembacaan puisi daripada antologi “Bebas” karya Chan Yong Sin; solidariti untuk Ahmad Lutfi dan kawan-kawan di Harakah; dan derma untuk mangsa banjir di Kelantan. – DINSMAN/6 Januari, 2015.

* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH