Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Rabu, 7 Januari 2015

Peruntukan RM800 Juta Mangsa Banjir Perlu Diaudit - Lim Kit Siang




[The Malaysian Insider] Terkejut dengan pendedahan Putrajaya yang RM800 juta setakat ini dibelanjakan bagi membantu mangsa banjir, Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang menggesa perkara tersebut diaudit secara terperinci.

Selain mengelakkan keraguan, katanya, rakyat Kelantan berhak mengetahui ke mana peruntukan bantuan tersebut disalurkan memandangkan negeri itu yang paling teruk terjejas akibat banjir.

Bagaimanapun, ahli Parlimen Gelang Patah itu mendakwa, hasil turun padang dilakukannya di negeri tersebut, beliau mendapati ia tidak mencerminkan menerima peruntukan besar sepertimana dilaporkan.

"Memandangkan Kelantan negeri yang paling teruk terjejas, sepatutnya sebahagian besar daripada perbelanjaan tersebut, katalah sekitar RM500 hingga RM600 juta, dibelanjakan untuk negeri Kelantan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Semalam Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan dilaporkan berkata hampir RM800 juta dibelanjakan kerajaan menerusi Majlis Keselamatan Negara (MKN) bagi membantu mangsa banjir di negeri yang terbabit musibah itu baru-baru ini.

Peruntukan berkenaan membabitkan pembekalan makanan, operasi logistik dan pembersihan rumah mangsa.

"Saya melawat Kota Baru sebanyak tiga kali, ke Kuala Krai dua kali, malah pergi ke kawasan 'ground zero' di Manek Urai dan juga Gua Musang.

"Saya langsung tidak merasakan sejumlah RM500 ke RM600 juta dibelanjakan di Kelantan untuk membantu mangsa banjir," katanya.

Sehubungan itu, beliau menggesa Ahmad mendedahkan jumlah RM800 juta yang dibelanjakan di Kelantan, Terengganu, Pahang dan Perak secara terperinci.

"Kita tidak boleh terlalu berjimat dalam usaha membantu mangsa banjir, namun kita juga tidak boleh membazir walau satu sen pun. 

"Semua perbelanjaan kerajaan dalam menangani bencana banjir ini mestilah memberi manfaat langsung kepada mangsa dan bukannya usahawan, kroni dan pihak yang cuba membuat untung daripada bencana ini," katanya.

Beliau juga meminta Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan semua murid yang terjejas akibat banjir akan dibekalkan dengan dua set pakaian seragam sekolah, buku teks, buku latihan dan semua keperluan persekolahan yang lain.

"Ia akan menjadi bukti perbelanjaan yang begitu besar benar-benar memberi manfaat kepada mangsa banjir.

"Bukannya satu angka fantasi RM800 juta yang dikatakan akan dibelanjakan untuk mangsa banjir, tetapi mereka tidak mendapat manfaat secara terus," katanya.

Selain itu, beliau berkata tidak bersetuju dengan peraturan mewajibkan pelajar memakai seragam sekolah bulan pertama persekolahan bagi kawasan yang terjejas banjir.

Katanya, pemakaian seragam hanya boleh dilaksanakan sehinggalah setiap pelajar dibekalkan dua set pakaian seragam percuma.

Mengulas hasratnya mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengenai pelan tindakan lima perkara mengatasi bencana banjir, beliau mengakui memahami situasi Najib yang kini dijangkiti E-Coli.

Maka, beliau tidak mendesak agar pertemuan itu dapat dilaksanakan sebelum hari ini, iaitu hari mesyuarat Kabinet mingguan diadakan.

"Saya harap beliau cepat sembuh supaya dapat mempengerusikan mesyuarat Kabinet bagi memastikan menteri dapat membuat keputusan secara kolektif terhadap pelan tindakan lima perkara yang dicadangkan," katanya.

Susulan laporan peruntukan RM800 juta untuk bencana banjir oleh kerajaan, Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Awam Malaysia (PAC) Datuk Nur Jazlan Mohamed akan memanggil MKN bagi memperincikan jumlah tersebut.

Bercakap kepada The Malaysian Insider, Jazlan berkata jumlah itu besar dan memerlukan ketelusan dalam cara menguruskannnya.

"Isunya sekarang ialah mengenai bajet tambahan ini. Banyak pihak akan mempersoalkan mengapa kerajaan tidak boleh buat bajet yang tepat.

"PAC cuma panggil bagi mengetahui sama ada bajet tambahan ini betul-betul berhemah dan telus," katanya. – 7 Januari, 2015.

  1. selamat pagi,

    1. bagus la kalau nak siasat.
    scene malaysia dan pengagihan peruntukan lazimnya/selalunya berbaur penyelewengan. bukan nak menuduh...

    tapi dah jadi stereotaip. termaktub. bukan cakap siang pandang2 dah.

    kita dah x pelik dah kalau dgr pasai dana diselewengkan di malaysia nih..
    nak nak pulak geng2 melayu.
    nak nak pulak geng2 kroni...macam alah bisa tegal biasa.

    padahal, kalau berkenaan penyelewengasn duit kerajaan - ini patut kategori 'treason' - pengkhianat : aci di bunuh, brader.

    2. apa salah nya. biarlah kita tahu dan ada dalam hitam putih atau save dlm file - kemana, siapa, kenapa, bagaimana : dana peruntukan kerajaan di agihkan.

    biar sampai ke titik perpuluhan 0.0005 sen pun kita tau ke mana perginya dan ianya dihulurkan kepada mangsa2 dan bukan 'wakil2 mangsa' atau se-waktu dengan-nya.

    apa, ingat kalau time bencana,
    takder parasit, opportunis nak amik kesempatan ke?
    jangan lah naif sangat rakyat malaysia..

    syaitan itu musuh yang nyata.
    time banjir2 pun depa ni ada sekeliling kita, no exception, bro..

    3. lebih baik ada rekod dari harapkan hearsay atau 100% kepercayaan.

    sikap tak ambil berat ini lah yg akan digunakan utk jadi loophole nak ambil kesempatan dan kaut quick profit.

    4. sempena surah al-asr : manusia ini dlm kerugian, kecuali mereka yg berpesan-pesan -
    kalau dalam hal ini, pesan-nya adalah dgn cara merekod perbelanjaan pengagihan dana dana kerajaan dgn tepat.

    agar generasi seterusnya tahu yg generasi sekarang memang telus dan buat kerja betul2.
    baru la generasi seterusnya akan ikut kepimpinan melalui teladan.
    kalau kita sekarang pun menipu,
    apa gerenti yg kita ada, yg generasi seterusnya tidak akan menipu juga dalam timbangan dan sukatan?

    itu aje.
    simple and not arrogant.

    mindabudaya
    biar nipis, tapi bertapis
    jgn tebal, tapi bebal

    gravatar Comment by mindabudaya @ Rabu, Januari 07, 2015 6:51:00 PTG      
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH