Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Khamis, 8 Januari 2015

Skandal RM2.6 Juta: Audit Bebas Dapati Memang Wujud Penyelewengan - Azmin



[FreeMalaysiaToday] Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali menegaskan tidak akan berkompromi dengan penyelewengan yang ada dalam pampasan wang sebanyak RM2.6 juta kepada lapan kakitangan bekas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. 

Beliau berkata laporan audit yang dikemukakan memang tidak ada masalah dan menambah apa yang berlaku dalam pembayaran tersebut memang bercanggah dengan tatacara dan prosedur kewangan. 

Azmin mendakwa perkara itu telah diteliti oleh pengurusan MBI. Tambahnya satu jabatan bebas telah ditubuhkan untuk melakukan siasatan dan terbukti daripada dokumen yang dibentangkan itu memang berlaku penyelewengan dan penyalahgunaan. 

Kata Azmin, MBI telah melakukan cara yang cukup diplomatik bagi menyelesaikan perkara ini dengan baik. 

“Sekiranya ada penyelewengan kita minta mereka pulang balik dan sekiranya ada hak mereka kita akan bayar. Namun pembayaran itu mesti mengikut garis panduan yang betul,” katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran misi bantuan pembersihan bencana banjir di negeri Kelantan oleh pihak berkuasa tempatan negeri Selangor. 

Beliau juga berkata tidak akan mencampuri urusan jabatan audit dalam menjalankan siasatan dan yakin pasukan audit itu telah ambil semua langkah bagi memastikan ketelusan. 

Sebelum ini, mantan Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Menteri Besar (MBI) Faekah Hussin mengakui telah menerima surat tuntutan pemulangan keseluruhan wang yang diberikan oleh pengurusan MBI kepadanya sebelum pentadbiran baharu mengambil alih pucuk pimpinan kerajaan negeri Selangor. 

Faekah menyatakan kekesalannya serta menyifatkan pentadbiran MBI sekarang sebagai bertindak melampaui batas yang luar biasa berkaitan isu MSS (Mutual Severance Scheme). 

Azmin dimaklumkan oleh pengurusan MBI bahawa mereka yang terlibat ini telah diberikan masa dua minggu untuk menjawab surat tuntutan berkenaan. 

Sekiranya mereka gagal memberi respon, akan ada tindakan-tindakan yang telah diputuskan oleh pengurusan MBI. 

“Tindakan itu akan diumumkan oleh pihak MBI selepas tempoh itu tamat,” jelasnya. Kerajaan Negeri Selangor pada 3 Disember, mendedahkan laporan pampasan wang sebanyak RM2.6 juta teleh diberi kepada lapan kakitangan bekas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. 

Laporan itu turut mendedahkan bayaran pampasan sebanyak 30 peratus daripada gaji didarabkan dengan jumlah bulan yang telah berkhidmat. 

Sebelum ini, Faekah dikatakan penerima jumlah terbesar pampasan tersebut. Faekah didakwa menerima bayaran sebanyak RM700,000. Manakala, Setiausaha Akhbar Khalid Ibrahim, Arfa’eza Abdul Aziz menerima pampasan RM358,000 dan RM55,000 ganti kepada notis tiga bulan dan Setiausaha Politik Mustapa Mohd Talib menerima RM265,000. 

Pembantunya yang lain didakwa dibayar antara RM97,000 dan RM230,000 masing-masing sebagai pampasan dan di antara RM18,000 dan RM69,000 sebagai ganti kepada notis tiga bulan mereka.  

Berkaitan:

MBI: Pampasan RM2.6 juta langgar prinsip asas

[Selangorku] Kontroversi pampasan RM2.6 juta kepada bekas kakitangan Pemerbadanan Menteri Besar Incorporated (MBI) yang menjadi pembantu pentadbiran Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kian memuncak dalam media. Ikuti temu bual Selangor Kini, Afeeqa Afeera bersama Ketua Pegawai Eksekutif baharu MBI, Yang Mulia Raja Shahreen Raja Othman bagi memperinci isu berkenaan. 

Pandangan mengenai kontroversi pampasan yang mengaitkan lapan bekas kakitangan MBI? 

Kontroversi itu semua orang sudah tahu kerana apabila pengurusan baharu masuk, ia sudah terjadi dan bayaran sudah dibuat. Berdasarkan dokumen dan laporan yang ada, perkara itu bermula semasa Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim meletak jawatan dan pegawai serta pembantunya turut sama berhenti. 

Isunya berkaitan mengenai prinsip prinsip asas takbir urus korporat. 

Berdasarkan laporan audit yang bebas (independent), prinsip prinsip asas yang dilakukan tidak menepati piawai dan ia perlu dilihat semula oleh MBI. Secara dasar, yang dapat saya terangkan, masalah timbul kerana asasnya tidak dipatuhi. 

Siapakah yang bertanggungjawab membuat keputusan dan meluluskan bayaran? 

Dari segi prosedur yang betul, pampasan kepada sesiapa pun sepatutnya sama ada melalui Skim Pemberhentian Sukarela (VSS-Voluntary Separation Scheme), Skim Pemberhentian Kerja (MSS-Mutual Separation Scheme) atau apa-apa skim pencen perlu mendapat kelulusan ahli Lembaga Pengarah. Jadi, situasi di MBI tidak terkecuali. 

Apabila ia dibawa masuk ke mesyuarat ahli Lembaga Pengarah, perkara itu perlu mendapat persetujuan menyeluruh, bukan hanya bersetuju atas dasar prinsip tetapi perlu dibuat secara terperinci dan muktamad (keseluruhan). 

Semua kertas kerja, penyelidikan dan perkara berkaitan yang dibuat perlu dirujuk untuk keputusan kepada ahli Lembaga Pengarah supaya mereka mengetahui bagaimana implikasi kewangan, impak kepada syarikat, setiap seorang dapat berapa (pampasan), bagaimana kira-kira dan sebagainya. Itu semua perlu diambil kira. 

Ketika keputusan dilakukan, adakah ia dimaklumkan terlebih dahulu kepada semua ahli Lembaga Pengarah MBI ketika itu? 

Pemaklumkan secara keseluruhan itu tidak berlaku kerana berdasarkan laporan audit yang diteliti, ia hanya bersetuju atas dasar prinsip. Bagi saya, ia hanya berdasarkan kepada itu sahaja, bukannya secara menyeluruh dan terperinci. 

Adakah keputusan itu diputuskan oleh MBI sahaja atau membabitkan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN)? 

Tidak. Ia hanya membabitkan MBI sahaja. 

Bekas CEO MBI, Faekah Husin mendakwa laporan audit berhubung isu pampasan itu cacat, tidak profesional dan berniat jahat. Pandangan? 

Audit yang dilakukan adalah independent dan objektif dan ia Itu berdasarkan program audit yang dilakukan oleh pasukan audit yang berpengalaman luas. Jadi saya tidak boleh komen tentang cara pengauditan itu. 

MBI sudah mengedar surat tuntutan pulangan pampasan. Jika tiada maklum balas dalam tempoh ditetapkan, adakah bentuk tindakan akan diambil? 

Kita perlu tunggu sehingga tempoh 14 hari sebelum tindakan susulan dibuat. 

Adakah isu pampasan menjejaskan pengurusan MBI kerana ia menimbulkan pelbagai kontroversi terutama dalam media? 

Tidak. Kami kini sedang berusaha untuk kehadapan dengan lebih fokus. 

Siapa yang membuat keputusan supaya tuntutan pulangan wang pampasan dilakukan? 

Ia diputuskan MBI sendiri setelah meneliti semua laporan laporan yang ada. 

Berdasarkan senarai 14 kakitangan yang berhenti, adakah lapan sahaja yang menerima pampasan melebihi jumlah sepatutnya? 

Ya. 


  1. Yg gaji singgit claim berjuta2 xnk kejar? Nampak sgt selective prosecution...

    gravatar Comment by Tanpa Nama @ Khamis, Januari 08, 2015 6:34:00 PTG      
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH