Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Selasa, 24 Mac 2015

Cegah Kanser: Angelina Jolie Buang Ovari, Alami Menopaus Awal



> Pelakon popular berusia 39 tahun itu telah pun melakukan pembedahan mastektomi dua tahun lalu

> Angelina Jolie, membuat pendedahan tersebut menerusi ruangan pendapat di akhbar popular The New York Times

> Dia kini mengalami proses menopaus akibat pembuangan ovarinya

> Pembedahan itu terpaksa dilakukan selepas ujian darah mendapati dia mungkin di peringkat awal kanser ovari

> Kini tidak boleh mengandung lagi

PELAKON popular dan isteri kepada Brad Pitt, Angelina Jolie mengesahkan yang dia telah menjalani pembedahan pembuangan ovari minggu lalu untuk menyelamatkan dirinya daripada dijangkiti sel kanser.

Menurutnya, ujian darah mendapati yang dia berhadapan dengan risiko mungkin di peringkat awal dijangkiti kanser ovari.

Akibat daripada pembedahan itu, Angelina tidak boleh lagi mengandung dan melahirkan anak.

Malah dia kini sedang berhadapan dengan proses menopaus awal.

Membuat pendedahan itu melalui satu rencana yang ditulisnya kepada ruangan pendapat akhbar popular The New York Times, ibu kepada enam orang anak itu berkata, mutasi genetik dalam DNAnya telah mendedahkannya kepada 87% risiko kanser payu dara dan 50% peluang untuk terkena kanser ovari.

Dua tahun lalu, dia telah pun melakukan pembedahan mastektomi untuk melindunginya daripada terkena kanser payu dara.

Aktres berusia 39 tahun itu menulis, ujian darah baru-baru ini telah mendapati dia berhadapan dengan satu lagi risiko kanser iaitu kanser ovari yang memaksanya membuat keputusan untuk melakukan pembedahan pembuangan ovari dengan segera.

Dalam tulisan berjudul 'Angelina Jolie Pitt: Diary Of A Surgery' itu yang diterbitkan pada Isnin, Angelina menceritakan dengan panjang lebar berhubung keputusannya untuk sekali lagi melakukan pembedahan.

Malah Angelina berkata yang dia kini dalam proses menghadapi menopaus awal akibat pembuangan ovarinya itu dan tidak boleh lagi mengandung serta melahirkan anak.

Pada bulan Mei 2013, Angelina telah mengejutkan para peminatnya dan Hollywood dengan membuat pendedahan terbuka yang dia telah melakukan pembedahan pembuangan payu dara selepas ujian perubatan mendapati yang dia adalah pembawa mutasi genetik yang mendedahkannya kepada kanser payudara dan juga ovari.

Ibunya Marcheline Bertrand meninggal dunia pada Januari 2007 pada usia 56 tahun selepas lapan tahun bertarung dengan kanser ovari. Bukan itu sahaja malah nenek dan juga makciknya turut menjadi mangsa kanser yang sama.

Menurut Angelina, dia telah merancang untuk menjalani pembedahan itu agak lama tetapi panggilan telefon yang diterima daripada doktor peribadinya dua minggu yang lalu telah mendorongnya untuk membuat keputusan tersebut dengan lebih pantas.

Atas nasihat doktor, Angelina telah bertemu dengan doktor pakar yang pernah merawat ibunya dahulu.

"Saya telah melalui proses yang mana beribu lagi wanita lain telah merasainya dan saya memberitahu diri saya sendiri supaya bertenang dan kuat dan ini telah mendorong saya untuk berfikir bahawa tidak ada sebab mengapa saya tidak boleh terus hidup lebih lama untuk menyaksikan anak-anak saya membesar dan selepas itu menyaksikan kelahiran cucu-cucu saya," tulisnya.

Menurut Angelina lagi suaminya, Brad Pitt berada di Perancis ketika dia menerima berita mengenai ancaman kanser yang kedua itu lalu menyebabkan Pitt terus mengambil penerbangan balik segera ke Los Angeles, Amerika untuk bersama isteri kesayangannya. -Mstar/24/3/15


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH