Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Khamis, 5 Mac 2015

Bekas SUA PAS Kesal Ulama Bebas Menegur Tetapi Tidak Boleh Ditegur





Bekas Setiausaha Agung Bimbang Budaya Ulama PAS Tidak Boleh Ditegur 

Budaya menangani perbezaan pandangan dalam PAS kini berubah dengan puak tidak sehaluan pendapat saling tegur menegur dengan cara tidak beradab, ini menyebabkan bekas Setiausaha Agung PAS Datuk Kamarudin Jaffar melahirkan kekesalan dan kebimbangan dengan keadaan parti Islam itu sekarang. 

Ahli Parlimen Tumpat itu berkata, kumpulan ulama dalam PAS kini bersikap tidak boleh ditegur walaupun pada masa sama mereka bebas menegur kumpulan lain dengan mengeluarkan pelbagai istilah termasuk perkataan “babi” dan “syaitan”. 

"Ada kawan menegur, kumpulan profesional kena beradab dalam menegur ulama, dan ada yang berkata, ulama juga kena beradab dalam menegur profesional," kata ahli jawatankuasa (AJK) PAS Pusat itu kepada The Malaysian Insider. 

Bagaimanapun, katanya, sesuatu yang menyedihkan ialah, kumpulan ulama kelihatan seperti tidak boleh dikritik tetapi pada masa sama, mereka bebas mengkritik kumpulan yang bukan ulama. 

"Ini amat membimbangkan," kata Kamarudin yang juga Ahli Parlimen Tumpat, Kelantan, selama 4 penggal sejak 1999. 

Beliau berkata keadaan itu berlaku ketika ini menjelang Muktamar PAS ke-61 Jun ini apabila pemilihan untuk jawatan tertinggi kepimpinan akan berlangsung. 

"Saya tidak akan terkejut jika (peringkat) kawasan membuat pencalonan pelbagai nama untuk jawatan tertinggi parti, termasuk presiden, kali ini. 

"Mungkin akan ada perkiraan daripada segi sama ada seorang perwakilan ada hak atau tidak untuk memilih secara terbuka jawatan tertinggi, misalnya presiden, timbalan dan naib," katanya. 

Kamarudin berkata, daripada pemerhatiannya, wujud pemikiran yang jelas bagi menunjukkan PAS sebuah parti terbuka yang tidak sekali-kali menolak sebarang bentuk pertandingan. 

"Ini dibolehkan, dan ahli mempunya hak dalam perlembagaan untuk menjadi calon dan memilih jawatan dalam jawatankuasa PAS pusat,"katanya. 

Sejak sekian lama, jawatan presiden PAS tidak dipertandingkan manakala bagi jawatan tertinggi lain seperti timbalan dan naib presiden, serta ketua dewan Pemuda dan Muslimat, menyaksikan perebutan. 

Pada pemilihan 2013, hanya 1 kawasan saja iaitu Kulim Bandar Baru di Kedah yang tidak mencalonkan Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai presiden, tetapi beliau tidak ditentang kerana lawannya hanya mendapat satu pencalonan. 

Kamarudin berkata, dengan apa yang berlaku sekarang, muktamar kali ini masa paling kritikal untuk ahli dan pimpinan PAS menentukan hala tujunya selepas ini. 

Ahli PAS dipercayai akan membuat pertimbangan penting sama ada parti Islam itu mahu kekal dalam Pakatan Rakyat (PR) dengan mempertahankan prinsip utama parti atau keluar daripada gabungan itu.

"Jika keluar, PAS boleh jadi bersendirian atau bersama parti lain," katanya. 

Beliau berkata, budaya dalam parti itu kini sangat menyedihkan dan ia amat membimbangkan khasnya selepas penyebaran audio didakwa suara Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu baru-baru ini. 

Kamarudin berkata, rakaman audio itu merupakan satu perbualan yang diadakan di kawasan tertutup dan terhad. 

"Ini bukan lagi amalan parti yang biasa, di mana apa yang dibincangkan di peringkat dalaman akan kekal di dalam saja," katanya. 

Beliau juga memetik kes kereta Pengarah Pilihan Raya PAS Dr Mohd Hatta Ramli yang dibakar selepas beliau didakwa menjadi dalang konspirasi menjatuhkan presiden. 

"Kedua-dua kejadian ini membimbangkan, dan kita takut-takut ia dikaitkan dengan isu yang melanda dalaman PAS kini," katanya. 

Kamarudin berkata keadaan sekarang lebih panas daripada apa yang berlaku menjelang Muktamar PAS 1982 apabila Tan Sri Asri Muda meletakkan jawatan sebagai presiden PAS (ketika itu digelar yang dipertua PAS Pusat). 

“Mengikut kajian saya, zaman Asri tidak seteruk ini," katanya yang merupakan bekas pensyarah Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia ketika krisis melanda PAS sehingga Asri meletakkan jawatan pada 1982. 

Katanya, pada zaman Asri ada ketertiban dalam menguruskan parti dan ia berjalan dengan baik. 

"Pernah sekali ada dakwaan berlaku silap kira dalam mesyuarat jawatankuasa PAS Pusat tentang Datuk Mohamad Nasir. Asri memanggil balik mesyuarat itu dan membuat kiraan semula. 

"Beliau dilihat cuba menjaga maruahnya dan kepimpinan ketika itu," katanya. 

Kamarudin yang pernah menjadi pengarah urusan Harakah menyertai PAS semasa era reformasi 1998 dan pernah bersama Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Umno serta menjadi setiausaha politik bekas Timbalan Perdana Menteri Tun Ghafar Baba. 

Beliau menjangka muktamar akan datang bakal menyaksikan perbahasan berhubung struktur parti, khasnya berkaitan pertandingan jawatan tertinggi parti apabila sesetengah pihak melihatnya sebagai penentangan kepada pemimpin tertentu. 

Ini susulan perbahasan hangat dalam parti Islam itu yang mendakwa sesetengah pihak dalam PAS tidak wala' atau patuh kepada pemimpin tertinggi khasnya presiden apabila ada kritikan dan usaha untuk bertanding menentang beliau dalam pemilihan kali ini. 

Dr Hatta didakwa sebagai dalang dalam konspirasi menjatuhkan presiden Hadi pada satu demonstrasi dan majlis penyerahan memorandum oleh ahli PAS di depan pejabat agung parti itu pada 8 Februari lalu. 

Mohamad yang dikenali sebagai Mat Sabu pula didakwa merancang menjatuhkan presiden PAS apabila suara mirip beliau kedengaran di rakaman audio tersebut mengatakan, “secara umumnya Hadi dianggap ulama hebat dan maksum, tetapi ia perlu dinafikan". 

Kamarudin berkata, beliau berharap dalam muktamar kali ini akan berbincang isu yang sepatutnya PAS bincang, iaitu melibatkan kepentingan rakyat yang sejak kebelakangan ini tidak dibincangkan. 

"Saya harap ahli akan memikirkan soal pengurusan dalaman parti dan pengurusan kerajaan negeri yang ditadbir seperti Kelantan, Pulau Pinang serta Selangor. 

"Apakah pencapaian parti dan kedudukan Kelantan kekal baik seperti di bawah allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dulu dan sebagainya,” katanya. 

Selain itu beliau mencadangkan PAS berbincang mengenai peranannya dalam Dewan Rakyat sebagai parti pembangkang, sama ada ia berkesan atau tidak. - Zulkifli Sulong/The Malaysian Insider/4/3/15

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH