Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Khamis, 30 Julai 2009

BAGAI ANJING DENGAN BAYANG-BAYANG!


Teringat peribahasa "bagai anjing dengan bayang-bayang". Peribahasa ini memerihalkan seekor anjing yang sedang menggonggong seketul tulang. Namun, kerana tamakkan seketul lagi tulang yang digonggong oleh seekor anjing yang dilihatnya di atas permukaan air, maka dilepaskanlah tulang yang berada di mulutnya. Walhal bayang-bayang anjing dan tulang tersebut adalah bayang-bayang dirinya sendiri. Sebagai akibat sikapnya itu, tulang yang ada padanya tenggelam ke dasar sungai, tulang yang mahu direbutnya pula hanyalah bayangan semata-mata. Akhirnya, anjing itu kehilangan segala-galanya.

Antara peribahasa lain yang sesuai dengan maksud peribahasa tadi termasuklah "mendengar guruh di langit, air di tempayan dicurahkan". Maksudnya, baru mendengar guruh, air yang disimpan dibuang kerana mahu menadah air baru. Sedangkan guruh di langit belum tentu menandakan hujan akan turun. Hal ini selalu kita perhatikan berlaku dalam kehidupan sehari-hari. Kadang-kadang guruh di langit berdentum-dentam, namun tunggu punya tunggu hujan tidak juga turun.

Sesuaikah peribahasa-peribahasa tadi dengan situasi yang diberitakan?


[THE STAR] 28 July - More than 100 Malaysian British Overseas Citizens (BOCs) staged a peace march yesterday as part of their campaign to lobby for British citizenship.

Most of them are from Penang and Malacca who had renounced their Malaysian citizenship but now find themselves stateless as they are not entitled to British nationality.

They are part of over 500 BOCs in Britain who are in a quandary after being misled into giving up their Malaysian passports as a route towards acquiring British citizenship.

Holding placards and banners declaring “Where is our home?” and “We are victims of limbo,” they marched from Westminster Abbey to the Home Office nearby at about 1pm, attracting attention from the lunch-time crowd.

A six-member delegation later presented a letter to Immigration Minister Phil Woolas’ private secretary Oliver Ferrari, seeking a meeting with the minister to look into the plight of the Malaysian BOCs.

Among those in the group were two BOCs identified only as Tracy and Edward, London Chinese Information and Advice Centre’s Malaysian chairman councillor Edmond Yeo, London Citizens’ co-ordinator Jessica Jones, Brentwood vicar-general Father John Armitage and St Bonaventure School’s head student Senyo Aidm.

“The BOCs have been poorly advised, causing them to live in destitution, fear and exploitation,” said Yeo, who was among the community leaders who turned up to give their support."

These former Malaysians acquired BOC status by virtue of being born in Penang and Malacca before 1983 following an amendment to the British Nationality Act, which created a residual BOC category.

Newlywed Lim, who is one of those affected, said he felt sad that he could not go for his honeymoon in Paris despite being married nine months ago.

“We’ve saved money for the trip but it’s still a dream as I am stranded in Britain,” said the 33-year-old Penangite.

Lim is facing an even worse predicament, as his BOC passport, along with his Malaysian driving licence and cut-up Malaysian passport, were seized by the Home Office two years ago.

He was then detained for overstaying, spending 18 days in four detention centres, including sleeping in Heathrow Airport.

It’s been a living nightmare. I don’t know whether I’ll be arrested or thrown into a detention centre on my next visit,” said Lim, who gave up his Malaysian citizenship in 2006 to apply for Indefinite Leave to Remain status in Britain.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH