Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Jumaat, 31 Julai 2009

BLOG KENDALIAN NOORDIN MAT TOP?



Inilah blog yang dikaitkan dengan Noordin Mat Top. Yang menariknya, blog yang baru beroperasi ini sudah ada 134 (jumlah kian meningkat) pengikut. Kiriman sulungnya pula menyiarkan pengakuan tentang peranan Tandzim Al Qoidah Indonesia terhadap peristiwa pengeboman Hotel JW Marriott dan Hotel Ritz-Carlton di Jakarta. Sehingga kini, kiriman tersebut sudah ada 1636 komen yang rata-ratanya mengutuk perbuatan yang tidak berperikemanusiaan itu.

Walau bagaimanapun, pihak berkuasa Indonesia menafikan bahawa kiriman pada blog itu ditulis oleh Noordin. Menurut bekas Ketua Badan Inteligen Negara, Indonesia, Hendropriyono, "Gaya bahasa dalam blog berbeda dengan gaya Noordin. Saya bisa katakan, itu bukan buatan dia." Rujuk pautan di bawah ini untuk maklumat lanjut:


[KOMPAS] 30 Juli— Orang yang mengaku Noordin M Top menulis pengakuan di blog. Dia mengaku, kelompoknya meledakkan Hotel JW Marriott dan Ritz-Carlton karena sering dipakai sebagai tempat berkumpulnya intelijen ekonomi Amerika Serikat dan tempat menginap pemain Manchester United.

Mantan Kepala Badan Intelijen Negara (BIN) Hendropriyono meyakini, blog tersebut bukan dibuat oleh Noordin. "Gaya bahasa dalam blog berbeda dengan gaya Noordin. Saya bisa katakan, itu bukan buatan dia," kata Hendro, Rabu (29/7).

Menurut dia, kelompok teroris baru mengeluarkan pernyataan terbuka ketika berada di atas angin. "Sementara itu, Noordin sekarang kan dalam posisi terjepit karena terus diburu aparat keamanan di berbagai tempat. Noordin, yang saat ini tengah berada di tempat persembunyian, kecil kemungkinan mengambil risiko membuat pernyataan di internet," katanya.

Belum diketahui tulisan di blog bertanggal 26 Juli 2009 tersebut dibuat Noordin dan kelompoknya atau perbuatan orang iseng. Mabes Polri akan melakukan penelusuran untuk menguji validitasnya.

"Yang pasti, Polri akan terus melakukan penyidikan terhadap kasus pengeboman itu dengan mendasarkan pada pembuktian ilmiah atau scientifict criminal investigation," ujar Wakadiv Humas Brigjen Sulistyo Ishak.

Adapun pengamat telematika, Roy Suryo, mengatakan, blog tersebut dimuat dalam website arrahmah.com yang pernah merilis foto-foto tiga terpidana mati kasus Bom Bali I (Imam Samudera, Ali Ghufron, dan Amrozi) setelah menjalani eksekusi. Oleh karena itu, pengelola situs itu diduga punya hubungan dekat dengan kelompok Jemaah Islamiyah (JI).

"Menurut saya, blog berisi pernyataan itu jadi menarik perhatian karena dimuat di website arrahmah.com. Oleh karena itu, perlu diteliti lebih dalam lagi karena secara teknologi, bisa dilacak," katanya..."

Kurang faham bahasa Indonesia? Sila rujuk berita yang dipautkan dalam bahasa Inggeris di bawah ini:


[ANN] 30 July - "Indonesian police are investigating a message posted on two radical Muslim websites, supposedly by wanted terrorist leader Noordin Top, who said his group was behind the recent suicide bombings at two Jakarta hotels.
'It is retribution for all the acts by the United States and its lackeys against Muslims and Muslim holy warriors,' said the statement written in Arabic and Bahasa Indonesia.
It was signed off by Noordin Top, with the title of "emir of Tandzim Al Qaeda Indonesia", a breakaway faction of the Jemaah Islamiah (JI) militant group.
Nine people, including two suicide bombers, died in the July 17 attacks on the JW Marriott and Ritz-Carlton hotels.
Deputy police spokesman Sulistyo Ishak told The Straits Times: "We are investigating the statement and the two websites."
The message said that a meeting hosted by American businessman James Castle at the Marriott was targeted specifically because its participants represented companies that exploited Indonesia's resources, the profits of which go towards helping 'infidel American soldiers' fight Muslims.
The Ritz-Carlton bombing, it added, was intended as a reminder to Indonesians not to idolise the Manchester United footballers, which it described as crusaders unfit for the respect of Muslims.
The team was to have stayed at the hotel for its friendly match with Indonesia, but cancelled the trip after the bombings.
The two websites, arrahmah.com and CyberSabili.com, are well-known militant sites.
arrahmah.com was set up about two years ago by Muhammad Jibril Abdul Rahman, 30, the son of radical cleric Abu Jibril, a former JI leader. CyberSabili is the website of the hardline Muslim magazine Sabili, which is published in Jakarta..."


[NST] 30 July - "AN INTERNET blog purportedly speaking on behalf of a group calling itself 'Al-Qaeda Organisation Indonesia' has claimed responsibility for the July 17 Jakarta hotel bombings.
The entry was posted on the Google site blogspot.com on Sunday but was only discovered on Wednesday and reported in the Indonesian media.
The message in Indonesian and Arabic was signed by 'Abu Muawwidz Nur Din bin Muhammad Top' and praises two 'holy warrior brothers' who blew themselves up at the JW Marriott and Ritz-Carlton hotels in central Jakarta.
The statement said the attacks were a 'martyrdom operation for jihad' intended as 'retribution for the deeds of America and its agents against our Muslim brothers and holy warriors in all corners of the world'. It described the victims of the attack as 'henchmen of America' and 'thieves and robbers of things of value to the Muslims of this country'.
Two suicide bombers killed seven people including six foreigners in the coordinated blasts at the adjacent luxury hotels. Police have said the attacks bear the hallmarks of Malaysian Islamist Noordin Mohammed Top, who heads a violent splinter faction of the radical regional network Jemaah Islamiyah (JI).
Noordin is suspected of masterminding suicide bombings in Indonesia in 2003, 2004 and 2005 which killed a total of 42 people and injured scores more.
Indonesian police spokesman Sulistyo Ishak said investigators were still examining if the claim of responsibility was genuine or a hoax..."

  1. udah singgah jadi pengikut mike lagi
    nanti teman link kan mike...

    gravatar Comment by perakkome @ Selasa, September 08, 2009 12:13:00 PG      
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH