Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Selasa, 21 Julai 2009

HANYA DIPENJARA SELEPAS MEMBUNUH DENGAN KEJAM!



Mahkamah Jenayah PBB menjatuhkan hukuman penjara kepada dua orang bersaudara (sepupu) kerana terlibat dalam jenayah perang di Bosnia. Mereka yang juga anggota tentera separa seragam Serbia yang digelar White Eagles didapati bersalah membakar hidup-hidup orang Muslim Bosnia antara tahun 1992-1995 semasa Perang Bosnia.

Berdasarkan fakta kes, Milan dan Sredoje Lukic didapati bersalah mengunci orang Muslim Bosnia dalam dua buah rumah di bandar Visegrad di timur Bosnia dan kemudiannya tanpa belas kasihan membakar rumah-rumah tersebut.

Milan Lukic yang juga ketua kepada pasukan separa tentera tersebut dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup kerana membunuh sekurang-kurangnya 119 orang Muslim Bosnia. Manakala sepupunya Sredoje Lukic dipenjara selama 30 tahun kerana terlibat dan membantu sepupunya itu melakukan jenayah yang tidak berperikemanuasiaan tersebut.

Semasa perbicaraan, pihak pendakwaan mendapati mereka berdua terlibat dalam "salah satu kempen pembersihan etnik yang paling jahat yang pernah dilakukan oleh manusia". Malah Patrick Robinson yang merupakan hakim kes tersebut menyatakan bahawa keganasan yang dilakukan umpama "perbuatan tidak berperikemanusiaan yang paling dashyat dilakukan oleh seseorang terhadap orang lain."

Mahkamah juga mendapati Milan Lukic bersama-sama beberapa orang yang lain membawa tujuh orang orang lelaki Bosnia ke sebatang sungai, menyuruh mereka berbaris di tebing sungai tersebut, sebelum menembak mereka lalu membunuh lima daripada mangsa-mangsa tersebut.

Beberapa hari kemudian, dia juga turut terlibat membunuh tujuh orang pekerja kilang Muslim Bosnia di tempat yang sama dengan menggunakan cara yang sama. Milan Lukic juga didapati bersalah membunuh seorang wanita yang ditembaknya dari jarak dekat.

Menurut Robinson, “Dia ketawa, kemudian memusingkan badan wanita tersebut dengan menggunakan kakinya lalu menembak bahagian belakang wanita malang itu.” 

Cerita lanjut tentang “lahanat-lahanat” ini seperti yang dilaporkan di bawah: 
 

[AL JAZEERA] "A UN war crimes court has sentenced two Bosnian Serb cousins to life and 30 years in jail respectively for burning scores of Muslims to death during the 1992-95 Bosnian war.

Milan and Sredoje Lukic were accused of locking up the victims in two houses in the eastern Bosnian town of Visegrad and setting them alight, in a trial at the International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia (ICTY) in The Hague.


Milan Lukic was sentenced to life at the court in the Netherlands for killing at least 119 Bosnian Muslims in the two separate incidents which took place in June 1992.

His cousin Sredoje received 30 years for aiding and abetting in one of the incidents.

'Inhumanity'
Prosecutors had accused the pair of taking part in "one of the most notorious campaigns of ethnic cleansing" as members of a paramilitary group in Visegrad.

Patrick Robinson, the presiding judge in the case, said the atrocities exemplified "the worst acts of inhumanity that one person may inflict on others".

"At the close of the 20th century, a century marked by war and bloodshed on a colossal scale, these horrific events stand out for the viciousness of the incendiary attack, for the obvious premeditation and calculation that defined it, for the sheer callousness and brutality," the judge said.

Milan Lukic, who Robinson said was the ringleader, shook his head in reaction to the verdict.


The court furthermore found Milan Lukic guilty of having been among a group who led seven Bosnian Muslim men to a river in June 1992, lined them up along its bank and opened fire with automatic weapons, killing five.

A few days later, he was among another group who killed seven Muslim factory workers next to the same river in a similar manner.

He was also convicted of killing a woman who he shot at point blank range.

"He was laughing, then he turned her body over with his foot and shot her in the back," said Robinson.
Both men were convicted of having beaten Bosnian Muslim detainees "with extraordinary brutality".

Prosecutor 'satisfied'
Milan Lukic, left, was sentenced to life while his cousin Sredoje received 30 years [AFP]
A spokeswoman for ICTY prosecutor Serge Brammertz said he was "satisfied" with the decision.


"It reflects the gravity of crimes committed and the responsibility of the accused," Olga Kavran said.

After seven years on the run, Milan Lukic was arrested in Argentina in August 2005.

His cousin Sredoje surrendered to the Bosnian Serb authorities the following month. 


The cousins' defence lawyers had argued the pair should be acquitted for lack of evidence, citing inconsistencies in survivor accounts.

The trial started in July last year."

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH