Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Rabu, 29 Julai 2009

[KEMAS KINI] WAJARKAH DUIT RAKYAT "MELAYANG" DEMI IMEJ & MENYEKAT PENGARUH ANWAR?


Secara ringkasnya, laporan di bawah ini menyatakan bahawa Kerajaan Malaysia masih lagi meneruskan tradisi membelanjakan jumlah wang yang besar untuk mendapatkan publisiti yang positif daripada pihak luar. Laporan itu turut menyatakan bahawa langkah yang diambil oleh pentadbiran PM itu tidak disenangi oleh sesetengah pegawai kanan kerajaan kerana hal itu memerlukan perbelanjaan yang besar.

Beberapa syarikat perhubungan awam antarabangsa dan hubungan media, termasuklah syarikat Apco Worldwide dipercayai bakal menerima lebih kurang RM20 juta atas kerja-kerja berkaitan dengan kerajaan. Walaupun kontrak berkaitan dengan hal itu masih belum ditandatangani, namun pihak kerajaan dipercayai cenderung untuk menggunakan khidmat syarikat tersebut.

Berdasarkan laporan di bawah ini, perkhidmatan syarikat Apco Worldwide dikatakan telah dibawa/diperkenalkan oleh Omar Mustapha, iaitu salah seorang pembantu PM yang baru-baru ini terlibat dalam kontroversi berkaitan dengan cadangan pelantikannya sebagai Lembaga Pengarah Petronas.

Antara fungsi syarikat perhubungan awam seperti Apco Worldwide seperti yang dilaporkan di bawah termasuklah mendapatkan slot berita berkaitan dengan PM dan kerajaan Malaysia dalam CNBC dan CNN, dan melakukan kerja-kerja melobi terutamanya di AS. Laporan itu turut menyatakan bahawa Apco dan beberapa pakar perhubungan awam dari Amerika Syarikat telah membantu merangka strategi 100 hari PM termasuklah mesej 1Malaysia dan beberapa platform penting pentadbirannya.

Selain itu, pentadbiran PM juga dipercayai sedang berusaha keras memastikan lawatan rasmi Presiden Obama ke Malaysia menjadi realiti kerana lawatan tersebut akan melonjakkan imej PM di peringkat antarabangsa dan pada masa yang sama menyekat pengaruh Anwar Ibrahim di Washington.

Itulah perkara pokok yang dilaporkan dalam artikel di bawah ini. Persoalan yang cuba ditimbulkan di sini, wajarkah duit rakyat yang bernilai puluhan juta ringgit itu dihabiskan demi membeli imej dan menyekat pengaruh orang tertentu? Jika pemimpin di negara ini mempunyai karisma dan keupayaan, perlukah lagi semua publisiti sintetik ini? Bukankah lebih murni, lebih tepat dengan slogan "rakyat didahulukan, prestasi diutamakan" jika duit sebanyak itu digunakan untuk membina rumah rakyat miskin yang bersepah di ceruk-ceruk kampung.

(Terjemahan "segera", sila rujuk artikel asal di bawah ini.)


[THE MALAYSIAN INSIDER] July 28 — The Malaysian government is continuing a Barisan Nasional (BN) tradition of spending big bucks to get positive publicity for the administration overseas.

The Malaysian Insider understands, however, that some senior government officials are not pleased that the Najib administration is considering spending large amounts to buy good publicity.

A number of companies, including renowned international public affairs and media relations company Apco Worldwide, are pitching for a new round of government-related work believed to be worth some RM20 million.

The contract has not been signed yet but the administration is understood to be leaning towards giving Apco Worldwide a big pay day.

It is understood that the services of Apco Worldwide was brought in by Omar Mustapha, the close aide of the PM who was recently embroiled in controversy over his proposed appointment onto the board of national oil company Petronas.

Typically the scope of work for companies like Apco Worldwide will involve getting Prime Minister Datuk Seri Najib Razak and Malaysia onto slots on major news channels such as CNBC and CNN.

Bylined articles in foreign newspapers such as the one which Najib wrote for the Wall Street Journal when he took office are also targeted.

There will also be a lobbying element, especially in the United States which has traditionally been sympathetic to Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Najib’s recent telephone conversation with President Barack Obama was a major coup for the foreign experts already working in the PM’s office.

It is understood that the Najib administration is also working hard to secure an official visit from the US president to Malaysia, as this would boost the PM’s international image and undermine Anwar’s influence in Washington.

Apco Worldwide is understood to have had an official based in Najib’s office since the early days of the administration.

Apco and other public relations specialists from the United States have also been helping Najib craft his 100 days strategy.

This includes his 1 Malaysia message and other key platforms of his administration.
While the results so far of the foreign public relations firms have been mixed, some senior government officials are understood to be unhappy with their further involvement, especially if it comes with an escalation in costs.
But supporters of these foreign public relations teams point out that they also work to neutralise the opposition’s impact outside Malaysia by reaching out to opinion makers in countries deemed important to Malaysia.

Najib is not the first prime minister, however, to have used expensive foreign help to boost his image and that of his administration.

Tun Abdullah Badawi also used a foreign-based public relations firm to help project a positive image of himself as a progressive Muslim leader, and Malaysia as a modern Muslim nation.

The Tun Dr Mahathir Mohamad administration had used disgraced lobbyist Jack Abramoff.








Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH