Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Jumaat, 10 Julai 2009

Kajian: ORANG TEMBAM HIDUP LEBIH LAMA?


Berdasarkan kajian terbaru, sekumpulan pengkaji mendapati orang yang terlalu kurus berhadapan dengan risiko tinggi, manakala orang yang sedikit tembam mampu hidup lebih lama (dengan izin Allah). Kajian itu mendapati orang yang memiliki berat badan yang sedikit berlebihan pada usia 40 tahun mampu hidup enam hingga tujuh tahun lebih lama berbanding dengan orang kurus, yang purata jangkaan hayatnya lebih pendek lima tahun berbanding dengan orang yang obes. Kajian itu dijalankan di Miyagi, utara Jepun yang melibatkan sebanyak 50 000 orang yang berusia antara 40-79 tahun. Kajian yang dikendalikan oleh pasukan kementerian kesihatan itu berlangsung selama 12 tahun dan diketuai oleh Profesor Ichiro Tsuji dari Universiti Tohoku.
"TOKYO (AFP) - Health experts have long warned of the risk of obesity, but a new Japanese study warns that being very skinny is even more dangerous, and that slightly chubby people live longer.
People who are a little overweight at age 40 live six to seven years longer than very thin people, whose average life expectancy was shorter by some five years than that of obese people, the study found.
"We found skinny people run the highest risk," said Shinichi Kuriyama, an associate professor at Tohoku University's Graduate School of Medicine who worked on the long-term study of middle-aged and elderly people.
"We had expected thin people would show the shortest life expectancy but didn't expect the difference to be this large," he told AFP by telephone.
The study was conducted by a health ministry team led by Tohoku University professor Ichiro Tsuji and covered 50,000 people between the ages of 40 and 79 over 12 years in the northern Japanese prefecture of Miyagi.
"There had been an argument that thin people's lives are short because many of them are sick or smoke. But the difference was almost unchanged even when we eliminated these factors," Kuriyama said.
Main reasons for the shorter lifespans of skinny people were believed to include their heightened vulnerability to diseases such as pneumonia and the fragility of their blood vessels, he said.
But Kuriyama warned he was not recommending people eat as much as they want.
"It's better that thin people try to gain normal weight, but we doubt it's good for people of normal physique to put on more fat," he said.
The study divided people into four weight classes at age 40 according to their body mass index, or BMI, calculated by dividing a person's weight in kilograms by their squared height in metres.
The normal range is 18.5 to 25, with thinness defined as under 18.5. A BMI of 25 to 30 was classed as slightly overweight and an index above 30 as obese." © Agence France-Presse 2009

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH