Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Selasa, 20 Oktober 2009

Apakah Nilai "Maruah" Negara?


Saya pernah mengetengahkan isu ini sebanyak dua kali. Tiada komen yang hebat-hebat pun saya tulis tentang hal ini. Sekadar menyatakan betapa saya sangat-sangat tidak bersetuju jika negara yang berdaulat dan bermaruah ini mengambil semula atau memberikan taraf PR kepada "penderhaka" yang suatu ketika dahulu membakulsampahkan kewarganegaraannya demi mengejar kekayaan di negara orang. Jika mereka sudah bertekad berbuat demikian, mengapa kita pula yang beria-ia menghulurkan tangan?


Rupa-rupanya ada sekitar 200 ribu "penderhaka" yang berada di Amerika Syarikat. Jumlah itu belum ditambah lagi dengan "penderhaka" yang tidak mempunyai mana-mana kewarganegaraan kini merempat di Britain dan di beberapa negara Eropah yang lain. Malas hendak menulis panjang tentang isu ini kerana apa-apa yang hendak dikatakan telah saya tulis dalam kiriman yang lalu.

Yang saya pelik ialah sikap pemimpin negara yang sanggup menjadikan negara ini "dayus" semata-mata kerana sedikit laba (belum tentu lagi). Bayangkanlah alasan yang diberikan oleh Duta Malaysia di AS seperti yang dilaporkan di bawah ini. Kerana fulus, dia sanggup mengesyorkan negara memberikan taraf PR kepada "penderhaka-penderhaka" tersebut. Hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong! Malang!

Jadi, tidak hairanlah jika suatu hari nanti akan wujud banyak lagi "penderhaka" yang akan mengambil kesempatan atas dasar pemurah dan belas kasihan negara. Begitu mudah pemimpin negara "memaafkan" dan "menerima" orang yang merendah-rendahkan maruah negara. Sikap beginilah yang akan menjadikan negara diperlekehkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Kurang setuju? Terpulang kepada anda.

Selain itu, cuba perhatikan, apa tindakan yang telah diambil oleh pihak berkuasa terhadap "penderhaka" yang mempersendakan agama, menyentuh sensitiviti kaum lain, dan mencemar maruah negara melalui lagu kebangsaan suatu ketika dahulu? Adakah demi kepentingan politik, sikap kurang ajar itu dibiarkan begitu sahaja? Wajarkah dengan hanya meminta maaf (belum tentu ikhlasnya) kes seumpama itu dibiarkan begitu sahaja?

[KOSMO] 20 Oktober - Kerajaan disyor menawarkan taraf Pemastautin Tetap (PR) kepada lebih 200,000 bekas rakyat negara ini yang kini menjadi warganegara Amerika Syarikat (AS) bagi mewujudkan rangkaian ekonomi kukuh antara kedua-dua negara.

Duta Besar Malaysia ke AS, Datuk Seri Dr. Jamaluddin Jarjis berkata, kebanyakan bekas rakyat Malaysia yang bekerja di pelbagai bidang profesional dan jawatan penting dalam syarikat multinasional di negara itu mempunyai kekuatan ekonomi yang menguntungkan Malaysia.

"Walaupun mereka bukan lagi rakyat Malaysia dan tidak mahu menjadi rakyat Malaysia tetapi hati mereka masih lagi pada Malaysia," katanya kepada pemberita pada majlis jamuan Hari Raya Aidilfitri di kediamannya di sini malam kelmarin.

Menurut Jamaluddin, kehadiran bekas rakyat Malaysia ke negara ini dapat menyuntik aliran masuk wang asing yang besar pada setiap tahun.

Tambah beliau, sekiranya seorang daripada mereka membelanjakan sebanyak AS$10,000 (RM38,000) ke negara ini, maka sebanyak AS$2 bilion (RM7.6 bilion) setahun akan disalurkan kepada Malaysia.

  1. Salam Tayadih,
    disini dapat dilihat kelemahan Kerajaan 1 Malaysia.Kenapa perlu diberi PR kepada penderhaka ini?
    Tolong mereka ini sama seperti melepaskan anjing tersepit.
    Kerajaan Malaysia tiada ketegasan dalam urusan ini seperti lalang ditiup angin..

    gravatar Comment by anakmuaallaf @ Rabu, Oktober 21, 2009 11:19:00 PG      
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH