Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Khamis, 10 November 2011

[PANAS-Wajib Baca] PKR Dakwa Duit Projek "Lembu Shahrizat" Beli Kondo Mewah RM9.8 Juta, TUNAI!!!!


 
Saya petik:

[TMI] KUALA LUMPUR, 10 Nov — Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) telah membayar RM10 juta bagi membeli kondominium milik National Meat and Livestocks Corporation Sdn Bhd (NMLC), sebuah syarikat milik kepunyaan keluarga Datuk Seri Shahrizat Jalil, dakwa PKR hari ini.

Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail berkata apartmen mewah di One Menerung, Bangsar itu direkodkan oleh NFC, projek ternakan lembu yang dikurniakan kepada keluarga Shahrizat, sebahagian daripada "pinjaman" RM83 juta disalurkan kepada NMLC.

"Mereka kata akaun pinjaman RM250 juta bagi projek ini diteliti dengan ketat. Adakah kondominium ini bagi lembu untuk tinggal," kata Ahli Parlimen Machang ini pada sidang media di lobi bangunan Parlimen.

Saifuddin berkata sebanyak RM9,758,140 telah dipindahkan dari akaun NFC di CIMB cawangan di Taman Tun Dr Ismail di sini kepada Bandar Raya Developments Berhad pada 2 Disember 2009 sebagai bayaran penuh hartanah itu.

"Ia bukan daripada akaun amanah khas. Jadi, penjelasan Ketua Pemuda Umno (Khairy Jamaluddin semalam) dan menteri (Pertanian dan Industri Asas Tani) adalah tidak benar.


"Jika pemantauan ketat wujud, sudah pasti RM9.8 juta tidak boleh dipindahkan untuk membeli sebuah kondo mewah yang tiada kaitan dengan ternakan lembu. Ini pecah amanah yang jelas oleh keluarga Shahrizat," katanya lagi.

Beliau juga mempersoalkan tindakan Khairy membela projek berkenaan dengan berkata, "adakah (Ahli) Rembau (itu) terlibat dalam meluluskan projek ini" pada 2006 ketika "menjadi orang kuat Tingkat Empat" (Pejabat Perdana Menteri) ketika pentadbiran bapa mertuanya Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Dalam pada itu, Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli juga berkata bagaimana NFC yang hanya menyembelih 1,600 ekor lembu pada 2009 dan mencatatkan kerugian RM11 juta pada tahun yang sama mampu membeli kondo mewah.

Masalah projek NFC didedahkan oleh Laporan Ketua Audit Negara 2010 yang dikeluarkan 24 Oktober lalu.

Dalam pada itu, ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR Fariz Musa hari ini membuat laporan mengenai pendedahan salah laku pecah amanah di NFC, di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia di Shah Alam hari ini.

"Selepas beberapa pendedahan mengenai penyelewengan dana rakyat yang berlaku di NFC yang dimiliki oleh keluarga Datuk Seri Shahrizat, Jingga 13 pada hari ini tampil dengan bukti kukuh satu lagi penyelewengan," kata beliau yang juga ketua kempen Jingga 13.

Katanya, pada 2 Disember 2009, NFC telah membuat empat pindahan wang dari akaun semasanya di CIMB cawangan Taman Tun Dr Ismail kepada Bandar Raya Developments Berhad sebagai bayaran penuh pembelian kondominium berkenaan.

"Bayaran untuk pembelian kondominium sebanyak RM9.8 juta ini direkodkan sebagai 'hutang' NMLC kepada NFC. Jumlah ini adalah sebahagian daripada RM83 juta yang dihutangi oleh NMLC kepada NFC pada 31 Disember 2009.

"Bayaran untuk membeli sebuah kondominium mewah bagi pihak sebuah syarikat lain yang dimiliki sepenuhnya oleh keluarga Datuk Seri Shahrizat Jalil adalah satu bentuk penyelewengan wang rakyat yang diberikan sebagai pinjaman kepada NFC," kata beliau sambil menambah, ia tindakan pecah amanah yang jelas dan bertentangan dengan tujuan pinjaman RM250 juta diberikan kepada NFC.

"Malah, ia juga membuktikan kenyataan-kenyataan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani serta Ketua Pemuda Umno bahawa wang yang disalurkan oleh kerajaan kepada NFC diletakkan dalam sebuah akaun amanah khas adalah tidak benar.

"Jumlah RM9.8 juta yang diselewengkan untuk membeli kondominium mewah itu dipindahkan dari akaun semasa NFC di Bank CIMB cawangan Taman Tun Dr Ismail, bukannya sebuah akaun amanah khas," katanya.

Oleh itu, katanya, dakwaan menteri dan Ketua Pemuda Umno bahawa setiap transaksi memerlukan kelulusan kerajaan dan dipantau ketat juga tidak benar.

"Kalau betul pantauan ketat ini berjalan, sudah tentu wang sejumlah RM9.8 juta tidak boleh dipindahkan begitu sahaja untuk membeli kondominium mewah yang tidak ada kena mengena dengan industri penternakan dan penyembelihan lembu.

"Jingga 13 percaya maklumat-maklumat ini adalah bukti nyata bahawa satu perlakuan pecah amanah telah berlaku," kata beliau sambik menambah laporan itu wajar disiasat secepat mungkin memandangkan ia membabitkan integriti keseluruhan kerajaan Malaysia dengan mengheret pemimpin-pemimpin utama ke dalam skandal ini.

 
P/s: Saya setuju dengan persoalan yang dilontarkan oleh Penarik Beca, Kalau benar, itu baru Shahrizat dan keluarganya sapu. Menteri lain? Bagi yang teringin melihat kemewahan kondo yang dimaksudkan sila klik  di sini.
 
Apabila UMCO menjerit, pertahankan UMCO demi masa depan orang Melayu, adakah anda mahu mempercayainya lagi? Mahu? Silakan!!!!




Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH