Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, , ,

Ahad, 6 Disember 2015

[Gambar] Hadi Paling Kerap Bertemu Ulama Syiah - Mat Sabu




Tindakan sesetengah pihak melabelkan beberapa pemimpin Parti Amanah Negara (Amanah) sebagai Syiah hanya kerana mengadakan pertemuan dengan pemimpin dari golongan itu, harus ditolak, kata Presiden Amanah Mohamad Sabu.

Ini kerana, katanya, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri merupakan orang yang paling banyak bertemu ulama Syiah, memandangkan beliau menganggotai Jawatankuasa Takrib Minal Mazhab (Merapatkan Hubungan Antara Mazhab) yang diasaskan Iran.

Beliau yang lebih mesra dikenali sebagai Mat Sabu berkata, di kalangan tokoh PAS, Hadi paling kerap bertemu ulama Syiah terutama ulama besar Iran, Ayatollah Mohammad Ali Taskhiri.

"Hadi mempunyai hubungan yang baik dengan Tashkiri, bahkan Ali Khamenei (Sayyed Ali Hosseini Khamenei, pemimpin utama Iran)," kata bekas timbalan presiden PAS itu kepada The Malaysian Insider.

"Mereka sering bertemu di majlis terbuka dan juga majlis tertutup. Tiada pula orang tuduh Hadi sebagai Syiah," kata Mat Sabu.

Beliau menjawab kenyataan yang melabelkan penasihat utama Amanah, Ahmad Awang dan timbalannya Abdul Ghani Shamsudin, sebagai Syiah, kerana dikatakan sering bertemu ulama daripada kumpulan itu.

Tuduhan itu dibuat sesetengah pihak berdasarkan gambar kedua-duanya bersama ulama Syiah baru-baru ini.

Mat Sabu berkata, Hadi sekurang-kurangnya akan bertemu dengan pemimpin Syiah Iran setahun sekali untuk bermesyuarat.

"Ketika dalam PAS, saya pernah bersama (Hadi). Bahkan Nasrudin Hassan (ketua penerangan PAS) juga kadang-kadang mengiringi presiden PAS itu ke sana.

"Selain wakil PAS, ulama dari Ikhwanul Muslimin juga ada," kata Mat Sabu.

Selain Takrib, Hadi juga bertemu ulama Syiah dalam Jawatankuasa Palestin yang juga dianjurkan Iran dan mengadakan persidangannya di Tehran.

Menurut Mat Sabu, beliau sudah lali dengan pelbagai tuduhan, termasuk sebagai Syiah dan juga bapa komunis, ekoran pertemuan beliau dengan pemimpin mereka.

"Ada yang tuduh saya bapa komunis hanya kerana saya jumpa Rashid Maidin dan membela Mat Indera. Ini tak betul," katanya merujuk bekas pemimpin komunis.

"Kita boleh kritik presiden PAS kerana kenyataan dia, pendapat dia dan seumpamanya, bukan kerana dia bertemu dengan siapa, dan terus menghukumnya," kata Mat Sabu. – The Malaysian Insider/6 Disember, 2015.

Berkaitan:

PENCERAHAN ATAS FITNAH PULUHAN TAHUN

1. Haji Mohamad Bin Sabu atau lebih mesra saya panggil Abang Mat ini telah mengembara hampir keseluruh pelusuk dunia. Beliau berjumpa dengan ramai pimpinan negara luar termasuk parti politik atau NGO. Tajuk perbincangannya mudah, akhlak Islam dan Dunia Islam.

2. Di Timur Tengah, Eropah, Afrika Selatan, Amerika Latin sampai ke Venezuela, pelbagai pemimpin dan orang perseorangan telah beliau temui. Oleh kerana itu maka timbul isu abang Mat ini syiah, selepas itu timbul pula dia komunis, sosialis hingga yang terbaru beliau "dicekup" bersama amoi. Inilah pemimpin sejuta gambar. Rakyat dan siapapun mudah mendekati beliau.

3. Mengenai foto diatas, itu adalah koleksi lama pertemuan disebuah perpustakaan seorang penulis kitab tafsir di Iraq. Kami berkesempatan untuk singgah dalam perjalanan kami ke kawasan yang sedang bergolak dengan perang di Samarra. Untuk pengetahuan, penulis itu sudah meninggal dan sekarang generasi beliau meneruskan institusi ilmu tersebut.

4. Itulah cara sebahagian dunia Islam menghormati dan mengingati jasa ulamak mereka. Moga kita juga dapat menginstitusikan pemikiran atau penulisan tokoh-tokoh ulama kita agar dapat dimanfaatkan kepada generasi mendatang.

Adly Zahari
Melaka


Berita Lain:

Amaran Mat Sabu untuk Semua Gerakan Islam

Dakwaan Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Mohamad Sabu bahawa PAS telah diresapi pemikiran kumpulan bersenjata Negara Islam (IS) bukan ditujukan untuk parti itu sahaja.

Sebaliknya, timbalannya Salahuddin Ayub menegaskan ia adalah peringatan untuk semua gerakan Islam di seluruh dunia agar lebih berwaspada.

"Minta semua pihak berwaspada.

“Apa yang dimaksudkan (Mat Sabu) merujuk semua pihak," kata Salahuddin dalam sidang media di ibu pejabat AMANAH di ibu negara sebentar tadi.

Malah, katanya, AMANAH sendiri – parti yang turut memilih Islam sebagai ideologi – juga perlu berwaspada terhadap amaran sama.

Mohamad, bekas timbalan presiden PAS, sebelum ini mendakwa AMANAH ditubuhkan antaranya kerana parti lamanya sudah diresapi pemikiran IS.

Beliau menuntut siasatan terperinci dibuat pasukan keselamatan negara ke atas penyusupan pemikiran IS yang didakwanya mewujudkan budaya kafir mengkafir dalam PAS.

'Tak ada dosa'

Sementara itu, Setiausaha Agung Mohd Anuar Tahir mengumumkan parti itu kini menerima lebih 50,000 permohonan keahlian baru.

"Parti ini tak ada dosa sebab itu golongan muda dan bukan Islam memilih kami dan memberi tumpuan istimewa sekali gus mendapat sambutan luar biasa," kata Anuar.

Setakat ini permohonan keahlian AMANAH paling ramai dikatakan dicatatkan di Kelantan sebanyak 12,000 permohonan.-Malaysia Kini/6/12/15






Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH