Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Sabtu, 5 Disember 2015

Husam 'Tembak' Nik Abduh: Tak sekolahkah?




Selepas mengadakan pertemuan dengan Dewan Harian PAS Pusat dan menyatakan untuk 'meletak senjata' buat seketika Datuk Husam Musa tetap garang dalam ceramahnya malam tadi.

Mendakwa mahu "membayar hutang" yang belum sempat dilunaskan sebelum ini, Adun Salor itu menghalakan kritikannya kepada beberapa pemimpin kanan Kelantan.

Mereka ialah Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob, Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Nik Abduh Nik Abdul Aziz dan Exco Pembangunan Islam, Datuk Nassuruddin Daud.

Dalam 'buah kilas' yang disampaikan ketika ceramah di Kota Bharu itu Husam membidas Nassuruddin yang meletakkan hukum haram atas perbuatannya membuka rahsia kerajaan negeri.

Namun Husam berkata, teguran bekas Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat terhadap bekas Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali jauh lebih keras.

"Tok guru tegur dan marah apabila Mustafa keluarkan kenyataan misi 16 September tidak akan berjaya. Beliau buat teguran terbuka ketika berceramah di Taman Melewar pada 2008 atau 2009.

"Ramai orang terkejut, kenapa tok guru marah sangat kepada Mustafa?

"Dia juga marah kepada (Datuk) Nasaruddin Mat Isa (bekas Timbalan Presiden PAS). Tok guru kata kalau nak berbaik dengan Umno, masuk Umno teruslah jangan heret PAS," kata Husam di depan lebih 500 hadirin di majlis pelancaran buku Peringatan Orang Terpedaya terjemahan Ustaz Rahimi Rashid.

Mula buat perangai

Adun Salor itu menyifatkan, qias digunakan oleh Nassuruddin seperti iblis yang ingkar perintah Allah apabila disuruh tunduk kepada nabi Adam.

"Qias ustaz (Nassuruddin) antara bongkar rahsia Rasullulah dan saya tegur kerajaan negeri tidak sama. Tak boleh buat qias seperti itu. Setakat saya belajar dengan gemuloh ayoh ambo (arwah ayah saya) dulu, itu orang yang guna qias iblis, iaitu apabila Allah suruh malaikat tunduk kepada adam, iblis kata tak nak.

"Alasan iblis, sebab Adam diperbuat daripada tanah, manakala iblis rasa lebih mulia dia dibuat daripada api. Padahal itu perintah Allah," jelas Husam.

Terdahulu, Nassurrudin yang juga Adun Meranti mengeluarkan kenyataan ketika sambutan 60 tahun PAS dengan menyifatkan Husam mula "membuat perangai" selepas ketiadaan Nik Aziz.

Sementara itu, Husam turut membidas kenyataan Ahmad yang disifatkan 'takbur' dengan kekuatan PAS Kelantan berbanding Parti Amanah Negara (AMANAH) yang baru ditubuhkan.

"Kita di Kelantan dulu berjaya kerana kita ada sifat tawaduk walaupun pada waktu PAS di negeri lain berasa sangat kuat. Sekarang pun saya dengar ucapan pemimpin PAS kebelakangan ini tak lari daripada 'kuat' semata-mata.

"PAS kuat, PAS parti yang paling lama, tertua. Orang lain tak kuat, PAS berpengalaman, parti oren parti poly bag, tak kuat... Saya nak ingatkan diri saya dan kawan-kawan - kalau kita nak menang lagi pilihan raya, kita kena ingat apa yang Tok Guru Nik Aziz kata, PAS ini kuat tapi tak cukup kuat," kata bekas exco kanan Kelantan itu.


Tambahnya, Kelantan berjaya menguasai Kelantan selepas berpakat dengan parti Semangat 46 sekali gus memenangi pilihan raya umum 1990.

"Jadi kerana itu kita menang di Kelantan, tetapi di Kedah dan Terengganu kerana terlalu kuatlah sampai kita kena reject, tak boleh menang.

"Ini berkaitan dengan sifat dalaman manusia, kita tawaduk atau kita takbur," katanya.

Selain itu, Husam turut mengkritik Nik Abduh (gambar) dengan menyifatkan MP Pasir Mas itu seperti orang tidak bersekolah.

"Nik Abdul ketika berceramah di Terengganu, dia tanya orang mana elok menipu atau kena tipu? Kenapa tanya macam itu, mu (Nik Abduh) tak sekolahkah?

"Memperbodohkan orang atau diperbodohkan, menipu orang lain atau ditipu orang kedua-duanya salah. Tapi dia tanya orang mana elok menipu atau kena tipu," ujarnya ketika menyentuh isu pelaksaan hukum hudud di Kelantan yang didakwa PAS telah ditipu oleh BN. -Malaysia Kini/5/12/15


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH