APABILA HUDUD DIKATAKAN UNDANG-UNDANG PAS YANG ZALIM & TIDAK ADIL
Saya salin dan tampal dari blog Penakiri. Menarik untuk diketengahkan dalam blog walaupun surat dan isu ini telah lama diperkatakan.
Surat yang ditampal di bawah ini pun bertarikh pada tahun 1994. Saya masih di tingkatan lima pada waktu surat ini dikirimkan kepada YAB TG Datuk Nik Aziz Nik Mat.
Apa kandungan surat ini? Surat ini ditulis oleh Tun Dr. Mahathir mungkin sebagai respons kepada hasrat Kerajaan Kelantan yang mahu melaksanakan perundangan Islam di negeri tersebut.
Malas mengulas panjang. Bagi yang pernah membacanya, mungkin kiriman kali ini dapat mengimbas kembali kandungan surat tersebut, bagi yang belum pernah membaca silalah baca dan nilai sendiri kandungannya. Ada beberapa perenggan dalam surat ini saya "tonjolkan" untuk difikirkan bersama.
PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB Tuan Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
Menteri Besar Kelantan
KELANTAN
Y.A.B. Tuan Haji,
PENGUATKUASAAN KANUN JENAYAH SYARIAH II 1993
DI NEGERI KELANTAN
Rujukan : MB(KN)(S)16/6/(26)
Bertarikh 8 Jun 1994
Pihak kerajaan pusat sentiasa berpandukan kepada kebijaksanaan (al-Hikmah) yang telah ditunjukkan oleh baginda Rasulullah SAW. dan juga para sahabat baginda khususnya al-khulafa ar-Rasyidun dalam melaksanakan ajaran Islam lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan hukum-hukum jenayah.
1. Jalan yang diambil oleh Kerajaan Pusat ini adalah juga berpandukan kapada kaedah yang terdapat dalam sistem pemerintahan Islam iaitu “tindakan pemerintahan adalah sentiasa bergantung kapada kepentingan ramai (muslihat umum).” Penguatkuasaan kanun jenayah yang digubal oleh Kerajaan PAS di Kelantan, menurut kajian sehingga setakat ini tidak menampakkan dan tidak menyakinkan pakar-pakar perundangan Islam yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik bahawa ia selari dengan ajaran dan kehendak Islam sebagaimana yang telah diuruskan dengan bijaksana oleh Rasulullah SAW. dan para sahabat.
2. Sepertimana yang Amat Berhormat sendiri sedia ketahui, KEADILAN adalah ASAS yang paling utama ditekankan oleh agama Islam apabila melaksanakan sesuatu perkara. Penekanan mengenai dengan keadilan adalah sangat terserlah dalam ajaran Islam lebih daripada penekanan yang terdapat dalam ajaran-ajaran yang lain dalam sejarah agama. Baginda Rasulullah SAW. sewaktu mengembangkan agama Islam ialah usaha menghapuskan ketidakadilan yang menjadi sebahagian daripada budaya dizaman itu.
3. Tidak perlu bagi saya menyatakan disini betapa banyaknya terdapat ayat-ayat Al-Quran yang menegaskan tentang pentingnya keadilan dan lebih banyak bagi ayat-ayat yang mencela sebarang jenis kezaliman. Disamping itu al-Quran juga sentiasa menggesa supaya dielak daripada terjadinya huru-hara dan Allah sendiri sangat tidak gemarkan kapada mereka yang menyebabkan huru-hara berlaku. Kita hanya bertindak balas terhadap sikap permusuhan dan serangan yang dilakukan terhadap kita. Di Malaysia, orang bukan Islam bukan sahaja tidak memusuhi kita tetapi mereka memberi kerjasama bahkan membantu kita dalam urusan-urusan yang bersangkutan dengan kegiatan dan amalan ajaran Islam.
4. Khusus mengenai undang-undang jenayah PAS di Kelantan, kajian awal menunjukkan dengan jelas bahawa undang-undang itu yang disediakan menerusi perjuangan sebuah parti politik ternyata bukan sahaja menyebabkan ketidakadilan akan berlaku tetapi, sebaliknya ia akan membawa kezaliman. Kebenaran kenyataan ini adalah berdasarkan kapada keterangan berikut:
(i) Dakwaan bahawa undang-undang ini akan dikuatkuasakan hanya di kalangan orang Islam sahaja dan tidak digunapakai untuk orang bukan Islam akan menyebabkan ketidakadilan dan kezaliman yang ketara berlaku. Memang benar di zaman Nabi Muhammad SAW., orang Yahudi biasa dihukum di bawah undang-undang yang berada di dalam kitab Taurat mereka tetapi kitab Taurat mempunyai hukuman yang tidak berbedza dengan hukum-hukum dalam al Quran.
Mereka yang berzina umpamanya, akan dihukum rejam sama seperti hukuman terhadap jenayah yang sama bagi orang Islam. Justru itu tidak ada perbedzaan sama ada penjenayah dihukum di bawah undang-undang Islam atau Undang-undang Yahudi di zaman Nabi Muhammad SAW. Tetapi terdapat perbedzaan yang amat ketara di antara hukuman di bawah undang-undang yang ada sekarang dengan hukuman di bawah undang-undang jenayah yang dicadangkan oleh kerajaan PAS di Kelantan. Menghukum orang Islam dengan lebih berat tetapi orang bukan Islam dengan amat ringan untuk jenayah yang sama atau jenayah dilakukan bersama amatlah tidak adil dan merupakan satu kezaliman, sedangkan undang-undang PAS akan menyebabkan ketidakadilan dan kezaliman berlaku, maka undang-undang PAS tidak boleh diterima sebagai undang-undang Islam atau secucuk dengan undang-undang Islam ataupun selaras dengan ajaran Islam. Ia sebenarnya tertentangan dengan agama Islam.
(ii) Masaalah kesalahan merogol wanita, berdasarkan kapada undang-undang PAS, jika seseorang wanita yang belum kahwin melahirkan anak maka ini adalah bukti ia telah berzina dan akan dihukum mengikut undang-undang PAS, sedangkan apa yang sebenarnya berlaku ialah wanita itu adalah mangsa rogol. Mengikut undang-undang PAS jika ia menuduh perogolnya, tuduhan hanya boleh diterima sah jika terdapat empat orang saksi (yang terdiri daripada orang-orang yang baik, yang tidak melakukan dosa besar) yang menyatakan bahawa telah melihat dengan terang dan jelas bahawa yang dituduh telah merogol wanita berkenaan.
Seperti kita ketahui, melainkan dalam keadaan perang seperti di Bosnia diwaktu mana orang Serb merogol beramai-ramai wanita Bosnia, tidak mungkin jenayah merogol dilakukan di hadapan saksi-saksi yang terdiri daripada orang-orang yang baik. Jika saksi ini melihat dan mereka tidak menolong wanita berkenaan, mereka boleh dianggap sebagai bersubahat seperti penjenayah-penjenayah Serb bersubahat dengan perogol daripada kaum mereka. Jika ada pun saksi, dan mereka tidak membuat apa-apa untuk menolong mereka tidak boleh dianggap sebagai terdiri daripada orang yang baik, tetapi disebaliknya dianggap sudah bersubahat. Dengan itu tuduhan mangsa rogol akan ditolak dan perogol akan terlepas.
Keadaan di mana mangsa rogol dihukum salah kerana melahirkan anak di luar nikah dan perogol dilepaskan sebagai tidak bersalah kerana tidak ada saksi adalah sama sekali tidak boleh diterima oleh sesiapa pun sebagai sesuatu yang adil, bahkan ia adalah satu kezaliman yang dahsyat.
5. Hukum Hudud Islam bertujuan untuk memberi keadilan kapada semua pihak. Ia bukanlah bertujuan untuk melakukan kezaliman. Undang-undang PAS jelas menunjukkan ketidakadilan dan kezaliman yang ketara akan berlaku. Justeru itu undang-undang yang disediakan oleh PAS bukanlah undang-undang yang menepati ajaran Islam. Ia hanyalah undang-undang ciptaan PAS yang bertentangan dengan penekanan oleh agama Islam yang menuntut supaya menghukum secara adil dan menolak sebarang kezaliman. Kerajaan Pusat akan sentiasa berpandu dan menerima ajaran-ajaran dan amalan Islam dari semua aspek tanpa diheret oleh kehendak organasasi politik yang mempunyai kepentingan yang lain daripada Islam dan kepentingannya .
6. Jika undang-undang PAS yang jelas mengandungi unsur-unsur ketidakadilan dikuatkuasakan dinegara ini, dan jika ia dikatakan itulah Hukum Hudud Islam maka umat Islam dan juga anggota masyarakat bukan Islam akan hilang kepercayaan Islam membawa keadilan untuk penganutnya. Ia juga memberi gambaran yang buruk terhadap agama yang suci ini dan menjejaskan imej orang-orang Islam di kalangan penganut agama-agama yang lain. Ia tetap akan menyebabkan penganut agama lain menjauhkan diri daripada agama Islam dan menyebabkan orang yang berminat memeluk Islam menolaknya.
7. Kerajaan Pusat tidak berhajat untuk bersubahat dengan PAS bagi melaksanakan ketidakadilan semata-mata untuk kepentingan politik dan sokongan oleh orang yang telah diabui matanya. Kerajaan Malaysia yang sentiasa dan terus mempertahankan ajaran dan nilai-nilai Islam tidak dapat membenarkan Kerajaan Pas menjalankan sesuatu yang bercangah dengan prinsip keadilan dalam Islam, maka Kerajaan Pusat akan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap Kerajaan PAS demi menjaga maruah dan ketinggian martabat Islam dan penganut-penganutnya.
DR. MAHATHIR BIN MOHAMAD
15 Julai 1994
- koleksi ucapan Tun Dr. M
Antara komen yang diutarakan oleh Penakiri:
2. Tun M berkata hudud yang diluluskan oleh kerajaan kelantan sebagai tidak menepati islam kerana diperjuangkan oleh parti politik PAS. Ok, mana hudud yang diperjuangkan oleh kerajaan sendiri ataupun UMNO?
3. Tun M berkata hukum hudud kelantan tidak adil kerana tidak melibatkan orang bukan islam. Memang benar hukum islam dalam sesebuah negara islam ialah untuk rakyat keseluruhannya. Tetapi ulama' membenarkan hanya untuk dijalankan kepada orang islam secara wajib dan bukan islam jika mereka memintanya memandangkan bukan islam di malaysia telah dimomokan tentang keburukan hukum islam. Istilah tidak adil jika dilaksanakan hanya kepada orang islam tidak wujud,ini kerana hudud adalah hak Allah, maka wajib dijalankan, kedua orang islam yang dikenakan hudud akan terlepas hukum di akhirat berbanding orang yang berzina kemudian bayar denda,akan tetap dihukum di akhirat. Maka dengan ini jika hudud tidak dijalankan, maka ianya satu kezaliman.
4. Berkenaan dengan rogol, Tun M cuba memutarbelitkan keadaan sebenarnya begini:
Di dalam feqah tidak ada perbincangan khusus mengenai hukum rogol. Maka ia
tidak termasuk dalam hukuman hudud. Sebaliknya ia termasuk dalam takzir - ie
ditentukan oleh pemerintah.
Dalam Islam, mangsa rogol tidak perlu membawa 4 saksi. Ini berdasarkan satu
hadis:
Pada suatu hari seorang wanita telah meninggalkan rumahnya dan pergi sembahyang
di masjid. Dalam perjalanan dia telah di rogol oleh seorang lelaki. Wanita itu
menjerit sewaktu dia sedang dirogol. Setelah itu lelaki itu melarikan diri.
Sekumpulan lelaki (muhajirin) terjumpa wanita tersebut dan menunjuk ke arah
lelaki progol itu berlari dan menyatkan "saya telah dirogol". Mereka kemudian
berlari ke arah itu dan berjaya menangkapnya dan bila di tunjukkan kepada
wanita itu, wanita itu berkata "ya, dia lah orangnya.". Mereka berjumpa dengan
nabi saw dan lelaki itu mengaku " ya nabi sayalah yang telah merogolnya."
Nabi saw berkata kepada wanita tersebut: " Pergi sekarang Tuhan telah
mengampunkan kamu". Nabi saw berkata kepada lelaki tersebut: "Rejam dia".
Baginda bersabda: "Dia sebenarnya telah menyesali kesalahannya dan sekiranya
seseorang itu telah mempelajari kesalahannya, seluruh penduduk madinah juga
akan memahaminya." HR At Tarmizi dan Abu Daud.(Ibn al-Atsir, Jami al-Ushul,
IV/270, no 1823).
Begitu juga dalam athar yang lain: Dari Nafi mawla Ibn Umar berkata: "Bahawa
Shafiyyah bin Abi Ubaid melaporkan: "seorang hamba lelaki berjumpa seorang
hamba wanita dan merogolnya. jadi khalifah umar menyatakan hukum dia dengan
rotan tetapi lepaskan wanita itu. HR Bukhari dan Malik (Ibn al-Atsir, Jami
al-Ushul, IV/269 no 1822)....
Leave a comment
Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.
Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.
Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!
PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).
Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.
Terima kasih.