Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Jumaat, 12 Ogos 2011

Desakan Minta Tsu Kon Lepaskan Kepimpinan BN PP Kini di Media Perdana, Agenda Siapa?




Pemimpin BN yang tewas mengejut dalam PRU12, jika  anda perasan, selalu berada di sisi PM. Yang paling kerap dilihat bersama PM ialah Presiden Gerakan. Apa-apa sahaja majlis pasti kelihatan mukanya. Mungkin kerana tugasnya sebagai menteri, atau mungkin juga kerana "mencuri hati" PM. Maklumlah PRU 13 semakin hampir. Katak pembelot pun semakin kuat bersuara...ong...ong...ong! Mereka minta "ong" agar dicalonkan kembali dalam PRU13.

Ironi, biarpun rapat dengan PM, desakan agar Tsu Koon melepaskan kepimpinan BN di PP semakin rancak. Kalau sebelum ini, mungkin, desakan itu dari mulut ke mulut, kini desakan yang lebih hebat disiarkan di media perdana. Jika disiarkan di media perdana, siapa yang membenarkan hal itu berlaku? Tsu Koon bukan pemimpin bawahan, dia ialah Presiden Gerakan. Jika tiada pihak yang merestuinya, mustahil berita seperti ini disiarkan di akhbar. Baca dahulu.

Saya petik:
Prestasi kurang memuaskan punca ditolak

[BH] BUTTERWORTH: Presiden GERAKAN, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, dianggap sebagai liabiliti kepada Barisan Nasional (BN) untuk merampas semula Pulau Pinang berikutan sentimen tidak berpuas hati terhadapnya semakin memuncak di kalangan rakyat negeri ini.

Ahli Parlimen Nibong Tebal, Tan Tee Beng, berkata sentimen ‘anti’ terhadap bekas Ketua Menteri Pulau Pinang itu dilihat semakin menebal di kalangan rakyat ketika kini yang menyebabkan mereka tidak mempunyai alternatif, selain memilih pakatan pembangkang untuk terus memerintah negeri ini.

Bekas Naib Ketua Pemuda GERAKAN itu yang keluar Parti Keadilan Rakyat (PKR) tahun lalu, berkata rakyat negeri ini tidak menolak BN, tetapi terpaksa mengundi pakatan pembangkang seperti pada Pilihan Raya Umum 2008 hanya kerana tidak sukakan Tsu Koon sebagai tanda protes. 

“Malah, wakil rakyat BN yang lebih bagus prestasinya jika dibandingkan dengan wakil rakyat pakatan pembangkang, terutama daripada DAP turut ‘terkorban’ pada pilihan raya itu hanya kerana sentimen ‘anti-Tsu Koon’...cukup sayang mereka ini yang tidak lagi boleh memberi khidmat secara berkesan.

“BN seolah-olah tidak pernah belajar daripada kesilapannya apabila melantik Tsu Koon sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan terus mengetuai BN Pulau Pinang tanpa asas kukuh menyebabkan rakyat terutama pengundi semakin marah,” kata Tee Beng yang menjadi wakil rakyat tunggal Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) di Parlimen, ketika dihubungi.

Ahad lalu, seorang kolumnis akhbar berbahasa Inggeris menulis wujud gelombang ‘anti-Tsu Koon’ di Pulau Pinang dan turut memetik kenyataan Pengerusi Dewan Perniagaan Cina Pulau Pinang, Tan Sri Tan Kok Pin, bahawa bekas Ketua Menteri itu kini takut kembali ke negeri ini walaupun memegang jawatan itu selama 18 tahun.

Kok Pin turut melahirkan rasa kecewa dengan prestasi kurang memuaskan Tsu Koon selama menjadi Ketua Menteri.
Pada pilihan raya umum lalu, BN Pulau Pinang diketuai Tsu Koon hanya memenangi 11 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) menerusi UMNO berbanding pakatan pembangkang dengan 29 kerusi.

Sementara itu, bekas Naib Presiden GERAKAN, Huan Cheng Guan, turut bersependapat dengan Tee Beng bahawa Tsu Koon sepatutnya berundur kerana jelas beliau tidak disukai dan bukannya terdiri dalam kategori ‘calon boleh menang’ seperti sering dinyatakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.


Berita yang saya salin di atas disiarkan oleh BH tiga hari lalu, semalam (11/8), media yang sama turut menyiarkan berita yang mengkritik Tsu Koon. Hari ini, akhbar yang sama juga menyiarkan berita untuk mendesak Tsu Koon mengundurkan diri sebagai Pengurusi BN di PP. Tajuknya, Rakyat Tidak Mahu Tsu Koon. Dalam berita ini, anda mungkin perasan sebab musabab desakan itu dibuat. Tiga hari, tiga cerita mengkritik Tsu Koon. WOW!!!! 

Saya petik:
  Kepemimpinan BN negeri perlu dirombak jika mahu rampas Pulau Pinang

[BH] KUALA LUMPUR: Rakyat Pulau Pinang mahu perubahan daripada kerajaan DAP, tetapi tidak ada pilihan kerana mereka juga tidak mahukan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon terus menerajui kepemimpinan negeri itu.
Ahli Parlimen Bebas Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Hashim berkata, Barisan Nasional (BN) perlu merombak kepemimpinan parti itu jika ingin merampas kembali Pulau Pinang daripada pembangkang termasuk menggantikan Tsu Koon yang ternyata sudah ditolak rakyat sejak pilihan raya umum 2008.
“Ketua Menteri, Lim Guan Eng akan merasa selesa dan tidak mempunyai saingan sekiranya Tsu Koon terus kekal menerajui BN negeri kerana bekas Ketua Menteri itu kini sudah tidak relevan dan hilang taring.

“Rakyat sedar dengan kepemimpinan Guan Eng yang dikatakan zalim, perkauman dan pembohong itu tapi mereka dalam dilema kerana yang mahu menggantikannya juga bermasalah, ” katanya kepada media di sini, semalam.

Tsu Koon yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri menerima pelbagai kritikan kebelakangan ini kerana dianggap sebagai liabiliti kepada BN untuk merampas semula Pulau Pinang berikutan sentimen tidak berpuas hati terhadapnya semakin memuncak di kalangan rakyat negeri.

Zahrain berkata, BN mempunyai ramai pemimpin berkebolehan serta mempunyai faktor boleh menang dan mereka seharusnya diberi ruang bagi mengelakkan Guan Eng terus kekal serta membentuk dinasti pemerintahannya.

“Saya bercakap perkara ini sebagai seorang pemerhati dan melalui maklum balas rakyat di Pulau Pinang. Bagi saya, Tsu Koon sudah tidak laku.

“Tidak kira UMNO, MCA atau MIC untuk menggantinya, pokoknya mestilah seorang seorang pemimpin yang diterima rakyat,” katanya.



Sebelum ini, Zahid Hamidi dan UMCO Pulau Pinang pernah menyuarakan hasrat agar UMCO mengambil alih kepimpinan BN di negeri itu. Cadangan itu ditolak MENTAH-MENTAH oleh Tsu Koon dan Gerakan. Ingat? Waktu itu, ketuanan UMCO dicabuli oleh parti komponen ini. Tiada pula NGO atau PERKASA berdemo di PP.

Jika dilihat berita yang disiarkan sejak 10/8 dan peranan yang dimainkan oleh MP Katak dan geng serta bekas pemimpin Gerakan, maka berkemungkinan UMCO sekali lagi mencuba nasib untuk merampas kepimpinan BN di PP. Persoalannya, adakah ketuanan UMCO akan berjaya atau menerima nasib yang sama sebelum ini!

  
P/s: Sebelum ini, jurublog elit UMCO meramalkan Gerakan akan dibubarkan atau digabungkan dengan MCA, manakala ahli India dan Melayu akan masuk ke parti komponen yang lain.






Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH