Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Khamis, 18 Ogos 2011

[Kemas Kini] San Miguel Corp. Bakal Ambil Alih 560 Stesen Minyak Esso/Mobil. Sebut San Miguel, Ingat Anak Siapa?


Kenyataan di laman sesawang SMC

 Business Times melaporkan bahawa syarikat besar FIlipina San Miguel Corporation bakal mengambil alih 560 stesen minyak Esso dan Mobil di seluruh Malaysia. Nilai urus niaga ini mencecah ASD610 juta. Mengapa Exxon Mobil mahu menjual perniagaan mereka di Malaysia? Bab ini kena tanya Najib.

Apa bisnes San Miguel, sila lihat rajah di bawah ini:

Pengeluar beer terkenal!
 
Anak siapa ada hubungan dan saham dalam syarikat ini?

Tidak dapat dipastikan sama ada anak Che Det ini masih bersama-sama dengan syarikat ini atau tidak.

P/s:  Mungkin lepas ini arak San Miguel dijual di stesen minyak miliknya!


Berkaitan (20/8):
Pembelian saham beberapa aset hiliran Esso oleh San Miguel Corp, menimbulkan beberapa persoalan. Pembelian saham itu bernilai USD 610 juta, suatu jumlah kurang dari nilai harga pasaran serta menyebabkan sahamnya merudum sebanyak 18% semalam.

Sungguhpun jumlah itu barangkali berasaskan alasan komersial, namun ianya memberi tamparan buat pemegang saham minoriti kerana jualan kurang dari nilai pasaran tersebut. Saya menggesa semua yang terbabit termasuk Suruhanjaya Sekuriti dan Badan Pemerhati Pemegang Saham Minoriti untuk meneliti pembelian tersebut demi memastikan kepentingan pemegang saham minoriti tidak terjejas.

Saya juga perihatin apabila beberapa aset utama seumpama kompleks pemprosesan serta stesyen petrol diambil alih oleh syarikat yang hampir tiada pengalaman berurusan di Malaysia.

San Miguel menempa nama di negara ini hanya apabila anak mantan Perdana Menteri, Mirzan Mahathir dilantik sebagai pengarah konglomerat tersebut selepas membeli 19.9% saham yang bernilai RM 2.9 billion.

Sungguhpun Mirzan Mahathir telah meletak jawatan sebagai ahli lembaga pengarah San Miguel Corp pada April 2010, dia masih memegang jawatan sebagai pengarah Petron Corporation, syarikat bersekutu San Miguel yang memiliki jaringan pusat pemprosesan serta edaran petrol di Filipina.

Justeru, tidak hairanlah persoalan muncul berkaitan pembelian saham aset sektor hiliran Esso tersebut samada semata-mata menguntungkan pihak Mirzan Mahathir. Manakala itu saudaranya Mohkzani Mahathir mendapat manfaat besar dari sektor huluan industri petroleum dan gas melalui Kenchana Petroleum; terutamanya ayahnya masih merupakan penasihat PETRONAS.

Pembelian tersebut juga memunculkan beberapa persoalan terhadap iltizam pentadbiran negara untuk memupuk budaya tadbirurus korporat yang lebih tegas. Dunia korporat wajar menuruti amalan ketelusan dan pertanggungjawaban sekaligus meninggalkan amalan korporat yang merugikan rakyat sepertimana yang menjadi kebiasaan sistem payung pimpinan Umno-Barisan Nasional.

DATO’ SERI ANWAR IBRAHIM
KETUA PEMBANGKANG
DEWAN RAKYAT MALAYSIA
19 OGOS 2011 

  1. Tak kira halal haram... janji

    MASYUUUUKKKK

    gravatar Comment by Tanpa Nama @ Khamis, Ogos 18, 2011 2:50:00 PTG      
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH