Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Khamis, 11 September 2014

Buat Anak Tok Guru: PKR Khianat, Apakah Hukum PAS Bertanding Kerusi PKR dalam PRU13?



[Wartawan Rasmi Laman Reformasi] Tidak sampai 24 jam Presiden PKR Dr Wan Azizah memutuskan langkah untuk berbaik-baik dengan PAS melalui tindakan parti itu memberi laluan PAS bertanding di kerusi Pengkalan Kubor, PKR diserang lagi oleh puak ulama PAS.

Kali ini anak Mursyidul Am, Nik Abduh Nik Abdul Aziz menuduh PKR secara terbuka sebagai pengkhianat dan menikam PAS dari belakang berhubung keturut sertaan dua Adun PAS Saari Sungip dan Hasnul Baharuddin menyokong Dr Wan Azizah, 6 Ogos lalu.

“Pengkhianatan PKR terhadap setiakawan dengan PAS dalam (Pakatan Rakyat) apabila menerima pengkhianatan dua ADUN PAS dengan mengiktiraf sokongan mereka kepada PKR.

“Sebagaimana dua ADUN itu memutuskan wala' dan kesetiaan kepada presiden, begitu juga PKR telah memutuskan setiakawan dengan PAS,” katanya.

Begitu mudah seorang AJK PAS Pusat menuduh PKR sebagai pengkhianat. Rasanya Nik Abduh kuat ingatan dan ingat tindakan PAS menurunkan calon di beberapa kerusi DUN pada pilihan raya umum ke 13 lalu. Adakah tindakan itu bagi Nik Abduh sebagai bukan pengkhianatan?

Dalam perbincangan antara Setiausaha Agung PKR dan PAS, diputuskan kerusi-kerusi yang bertindih tersebut ditandingi oleh calon PKR. Bagaimanapun PAS pada saat akhir sehari sebelum tarikh penamaan calon telah mengeluarkan watikah untuk calonnya bertanding.

Dalam peraturan SPR dua individu sahaja yang boleh menandatangani surat watikah untuk bertanding pilihan raya. Sama ada Setiausaha Agung Mustafa Ali atau Presiden Hadi Awang.

Kesannya, akibat pertandingan sesama sendiri itu, keenam-enam kerusi kalah kepada BN. Kekalahan yang paling menyakitkan hati adalah di Kota Damansara dan Sungai Acheh apabila jumlah undi PKR dan PAS jika dicampurkan mengatasi jumlah undi yang diperolehi calon BN.

Oleh kerana dalam PAS banyak ustaz maka sehingga ke hari ini tindakan mereka meletakkan calon di DUN yang telah dipersetujui ditandingi PKR dianggap bukan pengkhianatan. Begitu juga dengan ahli PAS yang berdegil berkempen agar penyokong PAS mengundi calon PAS sahaja tidak diambil tindakan.

Lebih menonjol lagi Presiden Hadi Awang tidak memohon maaf kerana menuduh seorang calon PKR di Terengganu menjual pil kuda sebagai alasan menolak kelayakan calon tersebut bertanding .

Manakala hujah Nik Abduh, bahawa Hadi mengambil keputusan tidak menarik keluar PAS dari Pakatan tetapi hanya tidak lagi berunding dengan parti komponen yang lain menunjukkan tolak ansur selepas dikhianati, adalah sesuatu yang mengarut.

Sambung baca di sini. - AmirulMukminin/10/9/14

Laporan tentang kenyataan Nik Abduh di sini.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH