Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, , ,

Khamis, 11 September 2014

Peguam PAS akui Majlis Syura Ulama Langgar Perlembagaan Parti



[Wargamarhaen] Lajnah Undang-undang PAS bersetuju serta menyokong pendirian anggotanya bahawa Majlis Syura Ulama telah melanggar perlembagaan parti apabila melibatkan entiti itu dalam krisis pelantikan Menteri Besar Selangor. 

Ketuanya Asmuni Awi berkata penegasan Lajnah Undang-Undang dan Hak Asasi (LUHAM) PAS Pusat itu adalah tepat selain berasaskan kepada fakta dan perlembagaan parti. 

Bagaimanapun beliau enggan mengulas lanjut namun mengakui turut menyertai perbincangan yang diadakan. 

"Saya cuma nak kata saya setuju keseluruhannya di situ sebab saya pun turut dalam perbincangan dan saya tak nak ulas lebih daripada itu. 

"Lepas ini apa-apa pun kenyataan akan dikeluarkan oleh LUHAM secara rasmi. 

"Yalah, LUHAM akan keluarkan kenyataan secara rasmi selepas daripada ini," katanya kepada Antarapos. 

Semalam Setiausaha LUHAM PAS Pusat Abang Ahmad Kardee Abang Masagus menegaskan Majlis Syura Ulama telah melanggar perlembagaan parti itu apabila badan itu membuat keputusan dalam krisis yang berlaku di Selangor. 

“Menurut Fasal 7 (1) Perlembagaan PAS, kekuasaan parti adalah dipegang oleh Muktamar PAS. 

“Memandangkan Muktamar PAS, sebagai kuasa tertinggi, telah memutuskan bahawa PAS bertahaluf dengan Pakatan maka tidak dapat tidak, di dalam apa sahaja tindakan dan keputusannya, maka Majlis Syura Ulama mahupun PAS mesti bertindak selari dengan ketetapan Muktamar PAS tersebut," katanya. 

Menurut beliau, PAS sebelum ini bersetuju mengadakan tahaluf atau kerjasama dengan Pakatan Rakyat dan kerjasama tersebut telah disahkan oleh Muktamar PAS dan sehingga kini tidak pernah dibatalkan. 

“Isu pokok yang berbangkit dalam isu Menteri Besar Selangor ini adalah Presiden PAS (Datuk Seri Abdul Hadi Awang) telah membuat ketetapan untuk menghantar nama daripada PAS sebagai calon menteri besar (yang kemudiannya disokong oleh Majlis Syura Ulama). 

“Sedangkan, presiden sendiri sebelum ini telah menyatakan bahawa PAS tidak akan menuntut jawatan menteri besar Selangor memandangkan ia adalah milik PKR," katanya dalam satu kenyataan. 

Jelas Asmuni lagi, kenyataan dikeluarkan Abang Kerdee cukup jelas dengan berlandaskan peruntukan perlembagaan PAS. 

"Yalah, benda itu dah disebut dalam itu sebab itu saya kata saya tak nak ulas lanjut sebab tak nak ada kenyataan bercanggah. 

"Tapi apa yang disebut di situ clear, perkara itu diperbincangkan dan saya pun turut di dalam perbincangan tersebut keseluruhannya," katanya. 

Ahmad Kardee turut mempertikaikan tahaluf siyasi PAS dengan DAP dan PKR apabila menghantar nama daripada PAS, sedangkan Abdul Hadi sebelum ini menyatakan PAS tidak akan menuntut jawatan itu kerana ia milik PKR. 

“LUHAM percaya ini adalah berdasarkan kepada ketetapan Muktamar yang memutuskan bahawa PAS bertahaluf dengan Pakatan. Justeru, apabila nama ADUN PAS turut dicalonkan sebagai Menteri Besar Selangor, tidakkan ia menyalahi perjanjian PAS di dalam Pakatan itu sendiri? 

“Tidakkah perlanggaran ini menjurus kepada pelanggaran keputusan Muktamar itu sendiri? 

“Oleh itu, LUHAM berpendapat tidak wujud sebarang perselisihan faham dalam hal keputusan Muktamar ini yang perlu kepada tafsiran oleh Majlis Syura Ulama,” katanya lagi. - 11/9/14


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH