Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, , , ,

Isnin, 18 Januari 2016

PKR gesa KWAP, Tabung Haji Tuntut 1MDB Langsai Baki Sukuk Tertunggak



Grafik; Rafizi

Setiausaha agung PKR Rafizi Ramli menggesa Tabung Haji dan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP) menggunakan haknya mengikut perjanjian untuk menuntut syarikat sarat hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) membayar kembali semua baki tertunggak dari terbitan sukuk secara serta-merta.

"Saya sudah menyatakan minggu lepas bagaimana 1MDB melanggar perjanjian terbitan sukuk sebanyak RM2.4 bilion yang dilanggan Tabung Haji dan KWAP.

"Setakat ini, 1MDB atau Tabung Haji atau KWAP masih belum mengeluarkan apa-apa kenyataan menjawab atau menafikannya walaupun 1MDB selalunya memberi jawapan balas dalam tempoh kurang daripada 24 jam," kata ahli Parlimen Pandan itu dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Rafizi, disebabkan 1MDB tidak menafikan perkara ini, beliau percaya perkara-perkara yang didedahkan sebelum mempunyai asas kuat.

"Perjanjian terbitan sukuk mempunyai peruntukan yang jelas bila mana-mana fasal perjanjian itu dilanggari 1MDB," katanya.

Rafizi merujuk Fasal 2(v) mukasurat 27 menyenaraikan perkara-perkara dikira melanggar perjanjian ("events of default") yang diperincikan dari perenggan 1 (mukasurat 27) hingga perenggan 13 (mukasurat 30).

Beliau berkata, Fasal 2(v)(5) mukasurat 28 menyatakan kegagalan mematuhi mana-mana terma di dalam perjanjian dikira sebagai melanggar perjanjian.

Rafizi mendedahkan, perenggan terakhir Fasal 2(v) mukasurat 30 katanya menyatakan hak pemegang sukuk (Tabung Haji dan KWAP) apabila perjanjian dilanggari, mereka berhak menuntut semua baki sukuk dan bayaran keuntungan dilepaskan serta merta oleh 1MDB.

Katanya, jawapan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Parlimen sebelum ini mengesahkan Tabung Haji melanggan sebanyak RM920.8 juta daripada terbitan sukuk 1MDB.

"Baki selebihnya dipercayai dilanggani oleh KWAP sebanyak RM579.2 juta.

"Ini bermakna, terbitan sukuk 1MDB berkaitan Bandar Malaysia setakat ini telah mencecah RM1.5 bilion yang diberikan oleh Tabung Haji dan KWAP kepada 1MDB," katanya. – The Malaysian Insider/18 Januari, 2016.


1MDB MELANGGAR SYARAT SUKUK RM2.4 BILION:
TABUNG HAJI DAN KWAP WAJIB MINTA 1MDB LUNASKAN HUTANG SEKARANG

Saya telah menyatakan minggu lepas bagaimana 1MDB telah melanggar perjanjian terbitan sukuk sebanyak RM2.4 bilion yang dilanggan oleh Tabung Haji dan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP). Setakat ini, 1MDB atau Tabung Haji atau KWAP masih belum mengeluarkan apa-apa kenyataan menjawab atau menafikannya walaupun 1MDB selalunya memberi jawapan balas dalam tempoh kurang dari 24 jam.

Oleh kerana 1MDB sendiri tidak menafikan perkara ini seperti kebiasaannya, saya percaya perkara-perkara yang saya dedahkan sebelum ini ada asas yang kuat.

Perjanjian terbitan sukuk mempunyai peruntukan yang jelas bila mana-mana fasal perjanjian itu telah dilanggari oleh 1MDB. Saya sertakan fasal-fasal berikut:

i. Fasal 2(v) mukasurat 27 menyenaraikan perkara-perkara yang dikira melanggar perjanjian (“events of default”) yang diperincikan dari perenggan 1 (mukasurat 27) hingga perenggan 13 (mukasurat 30)

ii. Fasal 2(v)(5) mukasurat 28 menyatakan bahawa kegagalan mematuhi mana-mana terma di dalam perjanjian dikira sebagai melanggar perjanjian

iii. Perenggan terakhir Fasal 2(v) mukasurat 30 menyatakan hak pemegang sukuk (Tabung Haji dan KWAP) apabila perjanjian telah dilanggari, iaitu pemegang sukuk berhak menuntut semua baki sukuk dan bayaran keuntungan dilunaskan serta merta oleh 1MDB.

Jawapan Perdana Menteri di Parlimen sebelum ini mengesahkan bahawa Tabung Haji telah melanggan sebanyak RM920.8 juta dari terbitan sukuk oleh 1MDB ini. Baki selebihnya dipercayai dilanggani oleh KWAP sebanyak RM579.2 juta. Ini bermakna, terbitan sukuk 1MDB berkaitan Bandar Malaysia setakat ini telah mencecah RM1.5 bilion yang diberikan oleh Tabung Haji dan KWAP kepada 1MDB.

Mengambil kira segala pendedahan saya setakat ini tentang bagaimana dana dari sukuk ini tidak digunakan sepenuhnya untuk membiayai kos memindahkan dan menaiktaraf pengkalan-pengkalan tentera udara, saya mendesak supaya Tabung Haji dan KWAP menggunakan haknya mengikut perjanjian untuk menuntut 1MDB membayar kembali semua baki tertunggak dari terbitan sukuk ini kepada Tabung Haji dan KWAP secara serta-merta.

Kegagalan berbuat demikian akan menimbulkan kemarahan rakyat terhadap Tabung Haji dan KWAP yang akan menjatuhkan lagi kredibilit Dato’ Seri Najib Tun Razak.


RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH