Rupa-rupanya DUA Enjin Jet F-5E yang HILANG!
Cis, ingatkan satu, rupa-rupanya dua enjin yang lesap! Cuba fikirkan logik akal, barang yang begitu berharga, dikategorikan pula sebagai "rahsia" & senjata negara, hilang dan hanya disedari hampir setahun kemudian. Bukannya murah, RM100 juta. Itu soal harga. Bagaimana pula soal maruah dan keselamatan negara?
Kalau baca laporan BH di bawah ini, PM menyatakan bahawa kementerian dan TUDM tidak menyembunyikan apa-apa daripada masyarakat. Kalau baca laporan ini: "...The government's response and the manner in which the case has been handled so far have been appalling to say the least. We are now being told that the theft was discovered last May. And a police report was lodged only last August. So what was the Defence Ministry and RMAF doing in those three months? Were they looking under mattresses for the engines? But yet Prime Minister Datuk Seri Najib Razak claims there is no cover up. He was then Defence Minister in Tun Abdullah Ahmad Badawi's Cabinet. He should have recommended then for the theft to be announced to the public. We are now told that a top general was sacked. Who is this man? If he is found to be liable for the theft he should perhaps face more severe action." kita dapat membuat kesimpulan yang berbeza daripada PM 1Malaysia. Siapa yang kita percaya?
Jika beginilah keadaannya, tidak perlulah negara lain menghantar "spy" yang hebat-hebat untuk mengetahui maklumat rahsia negara, hulur sahaja duit kepada pejuang-pejuang negara bertopengkan pengkhianat pelbagai pangkat yang bersepah dalam negara ini. Jika "kantoi" pun, perkara ini memakan masa bertahun-tahun untuk heboh dalam media. Jika diadakan siasatan dalaman, hasilnya mungkin juga menemukan jalan buntu seperti misteri kehilangan enjin jet yang dilaporkan. Tidak percaya? Menurut laporan BH, ...kehilangan kedua-dua enjin itu dilaporkan kepada polis pada 4 Ogos 2008 selepas siasatan dalaman Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dikatakan menemui jalan buntu.
Sebagai rakyat Malaysia, saya menyeru agar suatu suruhanjaya diraja ditubuhkan untuk menyiasat pihak yang terlibat (Menteri Pertahanan, orang atasan TUDM/ATM, anggota TUDM, dan syarikat kontraktor) dalam kes kehilangan enjin-enjin tersebut.Penyiasatan oleh suruhanjaya diraja ini sekurang-kurangnya dapat "menjawab" pelbagai perkara pelik dalam kes ini. Yang paling pelik apabila Menteri Pertahanan ketika itu kini sudah menjadi PM, manakala bos TUDM ketika itu kini menjadi Panglima ATM. Jika tidak wujudkan sahaja slogan: BARANG HILANG, PANGKAT TIDAK HILANG.
Kalau baca laporan BH di bawah ini, PM menyatakan bahawa kementerian dan TUDM tidak menyembunyikan apa-apa daripada masyarakat. Kalau baca laporan ini: "...The government's response and the manner in which the case has been handled so far have been appalling to say the least. We are now being told that the theft was discovered last May. And a police report was lodged only last August. So what was the Defence Ministry and RMAF doing in those three months? Were they looking under mattresses for the engines? But yet Prime Minister Datuk Seri Najib Razak claims there is no cover up. He was then Defence Minister in Tun Abdullah Ahmad Badawi's Cabinet. He should have recommended then for the theft to be announced to the public. We are now told that a top general was sacked. Who is this man? If he is found to be liable for the theft he should perhaps face more severe action." kita dapat membuat kesimpulan yang berbeza daripada PM 1Malaysia. Siapa yang kita percaya?
Jika beginilah keadaannya, tidak perlulah negara lain menghantar "spy" yang hebat-hebat untuk mengetahui maklumat rahsia negara, hulur sahaja duit kepada pejuang-pejuang negara bertopengkan pengkhianat pelbagai pangkat yang bersepah dalam negara ini. Jika "kantoi" pun, perkara ini memakan masa bertahun-tahun untuk heboh dalam media. Jika diadakan siasatan dalaman, hasilnya mungkin juga menemukan jalan buntu seperti misteri kehilangan enjin jet yang dilaporkan. Tidak percaya? Menurut laporan BH, ...kehilangan kedua-dua enjin itu dilaporkan kepada polis pada 4 Ogos 2008 selepas siasatan dalaman Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dikatakan menemui jalan buntu.
Sebagai rakyat Malaysia, saya menyeru agar suatu suruhanjaya diraja ditubuhkan untuk menyiasat pihak yang terlibat (Menteri Pertahanan, orang atasan TUDM/ATM, anggota TUDM, dan syarikat kontraktor) dalam kes kehilangan enjin-enjin tersebut.Penyiasatan oleh suruhanjaya diraja ini sekurang-kurangnya dapat "menjawab" pelbagai perkara pelik dalam kes ini. Yang paling pelik apabila Menteri Pertahanan ketika itu kini sudah menjadi PM, manakala bos TUDM ketika itu kini menjadi Panglima ATM. Jika tidak wujudkan sahaja slogan: BARANG HILANG, PANGKAT TIDAK HILANG.
Berkaitan:
Sebuah lagi enjin pesawat tempur F-5E TUDM hilang pada 2007
[BH]: Bukan satu tetapi dua enjin pesawat tempur, F-5E, milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang hilang, masing-masing berharga RM50 juta, apabila sebuah lagi dipercayai hilang lima bulan selepas kehilangan enjin pertama.
[BH]: Bukan satu tetapi dua enjin pesawat tempur, F-5E, milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang hilang, masing-masing berharga RM50 juta, apabila sebuah lagi dipercayai hilang lima bulan selepas kehilangan enjin pertama.
Enjin yang kedua hilang ketika menunggu untuk diselenggarakan di Pangkalan Udara Kuala Lumpur, dua tahun lalu dan disedari pada Mei 2008. Laporan polis dibuat tiga bulan kemudian.
Kejadian dipercayai berlaku pada 1 November 2007, ketika enjin berkenaan dibawa keluar dari Skuadron Ke-12 Scorpion Butterworth, yang menempatkan pangkalan operasi pesawat berkenaan untuk penyelenggaraan rutin di ibu negara. Sumber memberitahu Berita Harian, penghantaran enjin kedua menggunakan kontena dikendalikan sebuah syarikat penyelenggaraan pesawat tentera dilantik kerajaan tetapi enjin berkenaan tidak tiba ke destinasinya.
Kejadian dipercayai berlaku pada 1 November 2007, ketika enjin berkenaan dibawa keluar dari Skuadron Ke-12 Scorpion Butterworth, yang menempatkan pangkalan operasi pesawat berkenaan untuk penyelenggaraan rutin di ibu negara. Sumber memberitahu Berita Harian, penghantaran enjin kedua menggunakan kontena dikendalikan sebuah syarikat penyelenggaraan pesawat tentera dilantik kerajaan tetapi enjin berkenaan tidak tiba ke destinasinya.
Katanya, kehilangan kedua-dua enjin itu dipercayai didalangi kumpulan sama membabitkan orang dalam syarikat penyelenggara terbabit dengan bantuan orang dalam TUDM.
Sementara itu, Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail ketika dihubungi, berkata pihaknya akan memulangkan semula fail siasatan kes berkenaan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) hari ini berikutan siasatan yang tidak lengkap termasuk ketiadaan butiran enjin termasuk jenis dan spesifikasinya.
Siasatan itu dikembalikan semula ke Bukit Aman bersama arahan terbaru, termasuk menyiasat kemungkinan pembabitan pihak lain, termasuk agensi kerajaan dalam kehilangan enjin berkenaan.
“Siasatan lebih mendalam, dengan butiran lebih terperinci amatlah diperlukan dalam pengendalian kes ini,” kata Abdul Ghani.
Sabtu lalu Berita Harian mendedahkan kehilangan enjin jenis GE J85-21A pesawat tempur F-5E milik TUDM yang dipercayai antara skandal penyelewengan terbesar dalam sejarah TUDM. Maklumat risikan mengesahkan enjin itu dijual ke sebuah negara di Asia Barat.
Enjin berkenaan hilang bersama rekod perkhidmatan dan penyelenggaraannya dari gudang simpanannya di Pangkalan Udara Kuala Lumpur sebaik tiba dari Skuadron Ke-12 Scorpion Butterworth. Berikutan itu TUDM membuat laporan polis dan Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman menyiasat kejadian itu.
TUDM mula menggunakan pesawat buatan Amerika Syarikat itu pada 1974 untuk tugasan tempur dan peninjau. Bagaimanapun hanya lapan masih digunakan sehingga kini masing-masing model RF-5E Tigereye dan F-5E Tiger II yang berpangkalan di Butterworth.
Sumber berkata, modus operandi kumpulan terbabit licik kerana menggunakan taktik berbeza ketika melarikan kedua-dua enjin berkenaan, dipercayai untuk dijual sebagai komponen alat ganti di pasaran gelap, terutama kepada pembeli antarabangsa.
Katanya, kehilangan kedua-dua enjin itu dilaporkan kepada polis pada 4 Ogos 2008 selepas siasatan dalaman Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dikatakan menemui jalan buntu.
Sementara itu di PUTRAJAYA, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata, sebagai Menteri Pertahanan ketika itu, beliau mengarahkan supaya laporan polis dibuat sebaik menyedari kehilangan enjin pesawat itu.
“Kita akan tunggu sehingga laporan penuh keluar kerana kita bekerjasama dengan polis, malah apabila kita menyedari kejadian itu, kita melaporkan kepada polis dengan segera.
“Kementerian Pertahanan berpendirian kita perlu menyelesaikan perkara ini dan mengambil tindakan sesuai walaupun tindakan jenayah terhadap mereka terbabit… bukan hasrat kementerian dan TUDM menyembunyikan apa-apa pun,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Aeroangkasa Malaysia keenam, semalam.
Kronologi kehilangan enjin pesawat tempur F-5E TUDM
26 Jun 2007 – enjin pertama dihantar keluar
1 November 2007 – enjin kedua dihantar keluar
Mei 2008 – enjin disedari hilang
4 Ogos 2008 – laporan polis dibuat
13 Mei 2009 – kertas siasatan dihantar kepada Peguam Negara
25 Jun 2009 – kertas siasatan dipulangkan dengan arahan untuk lengkapkan siasatan
18 November 2009 – kertas siasatan dihantar semula.
26 Jun 2007 – enjin pertama dihantar keluar
1 November 2007 – enjin kedua dihantar keluar
Mei 2008 – enjin disedari hilang
4 Ogos 2008 – laporan polis dibuat
13 Mei 2009 – kertas siasatan dihantar kepada Peguam Negara
25 Jun 2009 – kertas siasatan dipulangkan dengan arahan untuk lengkapkan siasatan
18 November 2009 – kertas siasatan dihantar semula.
Leave a comment
Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.
Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.
Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!
PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).
Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.
Terima kasih.