Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Ahad, 20 Mac 2011

Kalau BERKEMBAN Pusing Macam Mana Pun BERKEMBAN Juga



Hari ini ada tersiar berita fasal gambar berkemban di atas. Sebelum itu, kita soroti asal usul cerita gambar berkemban ini.

Gambar di atas memaparkan antara peserta Pertandingan Pencarian Puteri Melayu 2011 yang diadakan di Plaza Angsana, Johor Bahru pada awal Mac lalu. Pertandingan itu mencetuskan kontroversi apabila lima finalis didakwa tergamak beraksi seksi di atas pentas.

Pertandingan itu dianjurkan untuk memilih seorang gadis Melayu bagi memegang watak heroin dalam filem Jebat yang bakal ditayangkan di pawagam pada tahun depan. Filem yang didakwa menelan kos sebanyak RM5.5 juta itu mencari watak Dang Wangi yang memiliki rupa paras klasik persis primadona Melayu, Latifah Omar.

Namun gara-gara aksi terlampau hingga sanggup berkemban, orang ramai yang hadir terkejut dan kesal apatah lagi semua finalis itu adalah gadis Melayu yang beragama Islam. Menurut laporan Pancaindera, ada pemanggil mempersoal sebab pihak penganjur sanggup menggadaikan maruah anak gadis Melayu di pentas dengan menyuruh mereka beraksi berkemban bagi tontonan ramai. Jelas pemanggil itu, finalis pada mulanya memperagakan pakaian tradisional Melayu dengan selendang menutup dada dan bahu mereka sebelum selendang itu dijatuhkan ke atas lantai dan mereka berada dalam keadaan seperti berkemban.

Saya petik sedikit komen orang di akhbar itu:
Kenapa sanggup bogelkan gadis Melayu sampai macam tu? Sudahlah juara Pencarian Puteri Melayu 2011 itu menjadi milik pelajar Tingkatan Lima Sekolah Menengah Tun Syed Nasir Ismail, Kampung Melayu Majidee.

“Bayangkan seorang gadis Melayu yang baru berusia 17 tahun sudah didedahkan dengan aksi sedemikian. Padahal dia sepatutnya menumpukan perhatian kepada Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM) pada penghujung tahun ini.
Jufry dan pemenang pertandingan serta ibunya. Wow, ibunya bertudung!

Hari ini dalam UM, Jufry, wakil syarikat yang mahu bikin filem Jebat menolak dakwaan bahawa para peserta pertandingan itu berkemban dengan sengaja dan mendakwa selendang yang dipakai peserta terjatuh. Anda baca wawancaranya:

Bukan salah kami - Jufry Anuarepas kecoh pasal isu berkemban, Jufry teruk kena hentam sana sini. Apa yang Jufry nak katakan?
Kami sangat kecewa kerana apa yang berlaku berkaitan aturcara pertandingan bukan urusan kami. Kami pergi sebagai juri dan ambil kesempatan untuk memilih watak utama dalam filem pertama kami, Jebat. Itu saja.

Kalau syarikat Jufry bukan penganjur pertandingan itu, siapa penganjurnya?
Penganjur adalah Bridal House. Kami hanya penaja utama sahaja. Kehadiran kami sekadar mempopularkan pertandingan itu kerana kami menyediakan hadiah dan watak utama dalam filem kepada pemenang. Kami sebenarnya kalau boleh tak nak panjangkan isu ini, kerana kalau bercakap banyak takut orang tak percaya.

Tapi betulkah memang finalis sengaja disuruh berkemban atas pentas waktu pertandingan akhir itu?
Finalis tak berkemban. Mereka memakai alas selendang songket yang menutup bahagian dada dan bahu. Tapi secara tak sengaja, ada ketika alas tu terjatuh sikit ketika beraksi. Itu yang nampak berkemban dan jadi isu. Yang saya pelik, waktu finalis pakai baju tradisional yang menutup aurat dan bersopan, orang tak bercakap pula.

Jadi, memang tak ada syarat yang ditetapkan kepada finalis kena berkemban?
Kami tak tahu apa-apa pasal pakaian yang disediakan. Malah kami pun tak hadiri rehearsal untuk majlis akhir tu. Kami ada bukti yang finalis tak berkemban dan kami boleh tunjukkan rakaman video pertandingan itu.
Soalan ini yang mengkantoikan tukang jawab:
Macam pula dengan gambar ramai-ramai finalis selepas pertandingan berakhir? Semua finalis macam berkemban saja?
Waktu tu sudah pukul 11 malam lebih. Penghawa dingin di Plaza Angsana dah tutup. Jadi keadaan menjadi panas. Itu sebablah alas selendang songket di bahu finalis entah ke mana. Lagi pun ada finalis kena sesuaikan dengan selempang juara yang disarungkan. Perkara itu mungkin tak sengaja.

 Cakap lebih-lebih, tulis panjang-panjang, kalau sudah berkemban pusing macam mana pun BERKEMBAN juga! Yang jelas kelima-lima finalis bergambar dalam keadaan berkemban, malah lebih pelik apabila selendang kelima-lima finalis didakwa "terjatuh". Apa yang didakwa pula tidak selari pula dengan jawapan wakil syarikat filem, Jufry. Perhatikan wawancara di atas, bahagian yang dihitamkan teksnya,  jelas menunjukkan bahawa wakil syarikat filem seperti mencari alasan untuk mewajarkan tindakan berkemban itu. Penghawa dingin tutup? Panas? Api neraka lagi panas bro!

Saya mengutuk tindakan pihak penganjur termasuk syarikat filem ini kerana menganjurkan pertandingan yang mendedahkan aurat remaja perempuan dengan sedemikian rupa atas alasan untuk mencari bakat baharu dan sebagainya. Lebih malang, pemenang pertandingan itu berusia 17 tahun, masih di bawah umur, masih bersekolah dibiarkan menunjukkan tubuh badannya di khalayak ramai. Saya juga bersimpati dengan nasib mereka kerana ibu bapa yang sepatutnya menjaga maruah anak gadis seolah-olah merestui apa-apa yang berlaku.

 Malang!
 
* Jurublog: Anda berminat dengan artikel ini? Ambillah, tampallah, namun berilah kredit kepada blog ini. Terima kasih.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH