Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Selasa, 27 Ogos 2013

Tiga Babak Filem Tanda Putera Boleh Cetus Kontroversi



3 Babak Tanda Putera Boleh Cetus Kecurigaan – DAP

[HD] KUALA LUMPUR: Penasihat DAP Kebangsaan, Lim Kit Siang berkata, berdasarkan ulasan, jelas filem Tanda Putera dipenuhi dengan peristiwa-peristiwa rekaan dan yang tidak disahkan sebagai benar-benar terjadi ketika rusuhan kaum 13 Mei 1969. 

Katanya, babak-babak yang dipaparkan itu boleh menimbulkan salah faham dan mencetuskan kecurigaan, kebencian dan malah ketegangan antara kaum.

“Saya sebutkan di sini tiga babak yang disebutkan dalam ulasan filem tersebut,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah dalam satu kenyataan, sebagaimana di bawah.

Shuhaimi Baba seharusnya mempertimbangkan dengan serius nasihat saya agar beliau tidak menganggap filem berkenaan 13 Mei 1969, ‘Tanda Putera’, tergolong dalam genre ‘filem hantu’ seperti filem Pontianak yang beliau hasilkan sebelum ini. 

Beliau seharusnya lebih prihatin tentang keadaan negara ini, khususnya keadaan generasi kini dan masa depan, demi mempertahankan dan meningkatkan hubungan baik antara kaum, serta keamanan dan keharmonian dalam negara. 

Dengan itu, Shuhaimi perlu menyenaraikan babak-babak rekaan serta peristiwa-peristiwa 13 Mei 1969 yang dipaparkan dalam ‘Tanda Putera’ tetapi tidak disahkan sebagai peristiwa sebenar agar rakyat Malaysia tidak salah faham dan terhasut sehingga memburukkan hubungan antara kaum di negara ini.

Tindakan ini mesti diambil memandangkan Shuhaimi sendiri telah mengakui bahawa filem beliau menampilkan cerita-cerita rekaan di sekitar peristiwa rusuhan kaum 13 Mei 1969.

Pada 21 Februari tahun ini, Malaysiakini menerbitkan ulasan filem berjudulTanda Putera a double-edged sword oleh seorang “penggila filem” yang telah berpeluang menonton filem berkenaan dalam salah satu sesi pra-tayangan yang diadakan untuk beberapa kelompok sejak beberapa bulan lalu. 

Berdasarkan ulasan filem tersebut, jelas bahawa filem Tanda Putera dipenuhi dengan peristiwa-peristiwa rekaan dan yang tidak disahkan sebagai benar-benar terjadi ketika rusuhan kaum 13 Mei 1969. Babak-babak yang dipaparkan itu boleh menimbulkan salah faham dan mencetuskan kecurigaan, kebencian dan malah ketegangan antara kaum.

Saya sebutkan di sini tiga babak yang disebutkan dalam ulasan filem tersebut:

1. Babak yang menunjukkan sekumpulan pemuda Cina telah kencing pada tiang bendera yang mengibarkan bendera Selangor, di luar rumah menteri besar ketika itu, Harun Idris.

2. Babak di pawagam yang menunjukkan layar panggung tiba-tiba digelapkan, digantikan dengan tulisan dalam bahasa Cina di layar yang meminta para penonton Cina meninggalkan pawagam. Seorang penonton berteriak menanyakan mengapa ada tulisan Cina di layar dan menuntut supaya tayangan filem diteruskan. Setelah itu, tiba-tiba, semua penonton yang masih tinggal dalam pawagam itu dibunuh.

3. Dalam babak-babak yang membawa kepada kemuncak ketegangan dan menimbulkan rusuhan kaum, ada seorang lelaki Cina misteri yang memerhati segala yang terjadi. Dia kemudiannya didedahkan sebagai seorang pemimpin komunis–mengisyaratkan bahawa komunis mungkin terlibat sebagai dalang kekacuan.

Saya telah mempersoalkan kesahihan peristiwa kencing berkenaan sebelum ini.

Apakah “peristiwa” kedua dan ketiga di atas benar-benar terjadi atau ia juga merupakan khayalan dan rekaan pembikin filem?

Dalam ucapan pertama saya di Parlimen 42 tahun lalu, pada 23 Februari 1971, saya menyeru agar ditubuhkan sebuah suruhanjaya untuk menyiasat kejadian 13 Mei 1969 bagi menyelidik puncanya dan menilai sejauh mana buruknya hubungan antara kaum di negara ini, selain untuk mengemukakan saranan-saranan bagi mencegah kejadian 13 Mei 1969 daripada berulang dan juga memastikan jurang antara kaum tidak melebar.

Saya menyeru agar wang rakyat tidak digunakan untuk membolehkan seorang pengarah filem menggunakan “lesen kreatif” beliau untuk mereka-reka cerita tentang peristiwa-peristiwa yang kononnya membawa kepada rusuhan 13 Mei 1969. Sebaliknya, saya menyeru Kabinet untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja esok bagi menyiasat kejadian rusuhan kaum 13 Mei 1969.

RCI berkenaan 13 Mei 1969 perlu diberi tugas untuk mengenalpasti peristiwa sebenar dan punca-punca rusuhan kaum 13 Mei serta pihak yang bertanggungjawab menimbulkan rusuhan tersebut, tetapi bukan untuk menyalahkan atau menghukum para pelakunya, memandangkan 44 tahun telah berlalu sejak tragedi itu, sebaliknya untuk mendedahkan sejarah sebenar supaya diketahui oleh generasi kini dan masa depan, selain untuk merawat luka lama perkauman yang parah dan mencegah 13 Mei daripada terus dijadikan momokan untuk menakut-nakutkan pengundi daripada menggunakan hak mereka yang sah dalam pilihanraya, seperti yang sering dilakukan dalam setiap pilihanraya selepas tahun 1969, atau untuk menghalalkan dasar-dasar yang memecah-belahkan dan tidak adil. - 27/8/13


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH