Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

Sabtu, 17 Ogos 2013

[Video] Pak Mie dan Isteri Bela 700 Ekor Anjing




[AA] ALOR SETAR: Tanggungjawab dan belas kasihan.

Itulah yang digambar oleh sepasang suami isteri apabila mereka sanggup mengutip dan memelihara binatang yang berkeliaran di jalanan seperti anjing dan kucing.

Atas dasar belas kasihan, sepasang suami isteri di sini sanggup membela kira-kira 700 ekor anjing dan 100 ekor kucing terbiar di kabin milik mereka. Bekas kontraktor, Md Azmi Ismail, 55, dan isterinya Halija Idris, 65, membawa balik haiwan yang sakit, cacat, tua dan mengalami pelbagai masalah lain untuk diberi penjagaan sebaik mungkin.

Menurut Md Azmi atau lebih mesra dengan panggilan “pak mie”, beliau menganggap apa yang dialakukan beliau dan isteri untuk memelihara serta menguruskan haiwan ini merupakan satu tanggungjawab malah sudah hampir dua puluh tiga tahun mereka menguruskan haiwan-haiwan ini bersama.

Katanya,sifat kasihan terhadap haiwan itu lahir apabila beliau melihat haiwan-haiwan tersebut berada di jalanan malah ada antaranya mengalami kecederaan serta dalam keadaan tidak terurus.

Jika ternampak beliau akan menangkap dan membawa pulang haiwan-haiwan tersebut ke kediaman mereka di jalan tanjung bendahara, alor setar dan akan dimandikan serta merawat luka-luka yang terdapat pada haiwan tersebut.

"Pak Mie" dan sekumpulan anjing peliharaannya

"Bagi kami dengan mak intan kami rasa benda ni rasa tanggungjawab la kita ambil balik bila kita ambil bawak balik kita tengok sakit macam ni kita berubat dia kita jaga bagi makan dia pelihara sampai dia sihat jadi itu kita
rasa tanggungjawab lah walaupun saya sebagai orang melayu," katanya.

Walaupun pada satu ketika tindakan mereka pernah mendapat cemuhan dan dipandang serong masyarakat kerana mereka beragama Islam namun tidak ramai yang tahu mereka akan menyamak kembali dan mereka tahu akan hukum agama dan ini adalah atas perikemanusiaan selebihnya mereka menyerahkan kepada Allah.

Sementara itu isterinya, Halija yang mesra dipanggil Mak Intan pernah bekerja di klinik haiwan serta mempelajari ilmu merawat haiwan dengan doktor veterinar.

Katanya dia tidak mempunyai sebarang masalah dalam menguruskan haiwan itu mahu dari segi pemakanan dan kesihatan malah anjing-anjing tersebut dijaga dengan rapi termasuk soal perubatan dan kebersihan.

"Memang Mak Intan rasa tanggungjawab la kat depa sebab sapa yang nak tolong sapa yang nak ambil depa kan sedangkan kucing yang sakit tepi jalan orang kaih (tolak) ja orang tak ambil macam tu jugak anjing yang eksiden ka kena tindih ka apa ka orang kaih dengan kaki ja tak dak sapa yang sudi nak ambil depa," kata Mak Intan.

Halija berkata, dia terhutang nyawa sebanyak dua kali kepada anjing peliharaannya di mana nyawanya pernah diselamatkan oleh haiwan itu daripada mengalami kecelakaan dalam dua kejadian berbeza pada tahun 2011 lalu.

Dalam kejadian pertama, dia hampir dipatuk ular senduk namun diselamatkan anjing bernama Poppy, kemudia dia diselamatkan pula seekor anjing digelar Adik ketika dia hampir lemas akibat tergelincir dan jatuh ke dalam sungai.

“Saya tak pandai berenang. Masa itu, semua ahli keluarga juga tidak ada. Jadi apabila diselamatkan anjing peliharaan, saya rasa seolah-olah macam mati hidup semula kerana ketika itu saya rasakan tiada harapan lagi untuk hidup,” katanya.

Sehingga kini terdapat kira-kira 200 ekor kucing dan 900 ekor anjing di bawah jagaan mereka malah kos menguruskan haiwan-haiwan ini ditanggung sepenuhnya tanpa meminta bantuan daripada mana-mana pihak.

Malah anjing yang dipelihara dan dipelihara dijaga sehingga mati manakala bagi penyakit yang tak dapat dirawat haiwan ini akan dihantar ke klinik haiwan untuk rawatan lanjut.



P/s: Blog Pak Mie boleh dilawati di sini.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH