Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Selasa, 24 Mei 2011

WikiLeaks: Eskay dan Kumpulan Pemisah Selatan Thai



Saya petik:
[FMT] KUALA LUMPUR: Kabel kedutaan AS rahsia pada 2006 yang dibocorkan telah mendedahkan tahap pengaruh ahli perniagaan Shazryl Eskay Abdullah di dalam urusan dengan kumpulan pemisah Melayu Thai yang masih terlibat dalam peperangan dengan kerajaan Thai.

Eskay, yang kemudiannya menjadi konsulat kehormat Thai di Langkawi, telah berkongsi pengetahuannya tentang pergerakan kumpulan pemisah ini dan aktiviti-aktiviti mereka kepada pegawai-pegawai Kedutaan AS berpangkat tinggi di dalam satu mesyuarat pada 5 Feb 2006.

Butiran mesyuarat itu dihantar dalam satu kabel rahsia oleh Penasihat Politik Mark D Clark kepada Jabatan Negara AS di Washington.

Butiran kabel yang dibocorkan oleh WikiLeaks kepada penulis blog popular Raja Petra Kamarudin yang telah diterbitkan di dalam laman web Malaysia Today hari ini.

Clark, di dalam kabel, telah membongkarkan beberapa pemahaman, maklumat dan tindakan-tindakan kumpulan pergerakan pemisah daripada Eskay termasuk:

- Penggunaan Malaysia sebagai tempat perlindungan yang selamat;
- Peranan yang dimainkan oleh pemimpin-pemimpin pemberontakan generasi tua dalam menyediakan sokongan kepada pemimpin-pemimpin muda;
- Mengenal pasti seorang pemberontak veteran yang aktif mengarahkan serangan-serangan;
- Pemberontak-pemberontak menerima bantuan kewangan melalui Singapura dari sumber-sumber yang tidak diketahui;
- Pertubuhan pemisah generasi yang lebih muda memasuki Malaysia, terutama apabila keadaan menjadi “terlalu panas”; dan
- Pemberontak-pemberontak muda mempunyai pekerjaan tertentu di restoran-restoran Thai dan di estet getah.

Clark berkata maklumat daripada Eskay berkaitan kumpulan pemberontak itu adalah maklumat paling terperinci pernah pasukan AS terima.


“Eskay boleh muncul dan berhubung dengan kumpulan besar golongan pemimpin-pemimpin lama pemberontak dan kumpulan simpati dari selatan Melayu Thailand.


“Pendapat-pendapatnya tentang pemberontakan ialah yang paling terperinci kami pernah dengar sepanjang lima hari perjalanan di utara Malaysia dan dijejaki dengan tepat berdasarkan maklumat dan pendapat-pendapat daripada orang yang dipercayai,” kata Clark di dalam kabel.

Kabel menambah bahawa Eskay telah menggambarkan dirinya “pengantara” penting yang memainkan peranan dalam dialog 2005-2006 dengan pemberontak Melayu Thai dan kerap berhubung dengan pertubuhan pemisah di kedua-dua bahagian sempadan.

“Eskay berkata dia menjalankan usahanya dengan sebahagian besar pemberontakan kebebasan Thai dan Kerajaan Malaysia, dan mengekalkan hubungan berterusan dengan Ketua-ketua kumpulan pemisah paling dikenali yang tinggal di Malaysia.


“Bagi menyokong kenyataannya, dia menunjukkan rakaman video ketika mengadakan pelbagai mesyuarat dengan lelaki, yang ia sifatkan sebagai Ketua-ketua pemisah lebih tua dan bersama pengendali-pengendali yang lebih muda,” tambah Clark di dalam kabel.

Clark bagaimanapun memberi amaran yang kepercayaan Eskay dalam menawan golongan lama Kumpulan Penentang ini bercanggah dengan pendapat ahli politik Malaysia, pegawai-pegawai dan polis yang umumnya berpendapat golongan tua ini sebagai tidak relevan.

Dia juga berkata bahawa terdapat beberapa sukarelawan rakyat Malaysia yang mencurigai hubungan Eskay dengan Kumpulan Pemisah itu dan mengatakan Eskay telah terlibat dalam urusan perniagaan kontroversi pada masa lalu.

Clark juga memberitahu di dalam kabelnya yang identiti Eskay adalah dilindungi.


Golongan lama

Kabel berkata Eskay telah memaklumkan kepada pegawai AS yang kebanyakan daripada generasi tua
Ketua-ketua Pemisah Melayu ini tinggal di Malaysia dengan pengetahuan dan persetujuan kerajaan Malaysia.

“Eskay mengesahkan generasi pertubuhan pemisah lebih muda, termasuk yang terlibat di dalam serangan baru-baru ini di selatan Thailand, sering memasuki Malaysia, terutama apabila keadaan menjadi 'terlalu panas' dan mereka memerlukan tempat perlindungan yang selamat,” kata kabel, sambil menambah bahawa kerajaan Malaysia tidak sentiasa mengetahua identiti dan perjalanan golongan pertubuhan pemisah lebih muda.

Kabel berkata para pemimpin yang lebih tua, dengan jaringan mantap di Malaysia, mewujudkan perkhidmatan sokongan untuk kumpulan pemberontak di dalam penyediaan tempat perlindungan dan transportasi, pemberian perkerjaan termasuk di dalam restoran-restoran Thai dan di estet getah.

Clark juga berkata bahawa Eskay menamakan seorang pemberontak veteran, Abdullah Idris, naib presiden Barisan Revolusi Nasional (BRN-C), sebagai bertanggungjawab untuk mengatur untuk beberapa serangan yang sedang berlaku di selatan Thailand.

Bagaimanapun Eskay percaya yang pertubuhan pemisah Melayu hanya melakukan 30% serangan-serangan di selatan itu ke atas tentera Thai, puak polisi dan agensi perisikan bersama kumpulan penjenayah bertanggungjawab untuk baki serangan yang lain.

“Eskay mendakwa yang ramai pemimpin-pemimpin pemberontak percaya Perdana Menteri Thaksin Shinawatra yang digulingkan dan Penasihat Parti Thai Rak Thai General Chavalit Yongchaiyudh membiayai kebanyakan daripada serangan keganasan baru-baru ini.”

Kabel juga berkata bahawa Eskay mengakui mengatur mesyuarat-mesyuarat di antara risikan Malaysia dengan pelbagai pemberontak-pemberontak yang beroperasi di Thailand, dimana mesyuarat-mesyuarat membincangkan satu persefahaman untuk laluan selamat di dalam Malaysia.

Bagaimanapun dia berkata walaupun di bumi Malaysia, militan Melayu Thai tidak merasakan selamat daripada kemungkinan penculikan atau pembunuhan.

“Ada sekurang-kurangnya satu peristiwa, seorang pemburu ganjaran Thai telah merasuah tempatan polis Malaysia untuk menculik sekumpulan pemisah yang ada di Malaysia.


“Eskay telah campur tangan untuk membebaskan mangsa, dimana seorang pegawai polis Malaysia telah mengunci mangsa di dalam bonet kereta polisnya,” tambah kabel.


Pembiayaan asing dan rangkaian antarabangsa

Kabel juga berkata Eskay telah mendedahkan beberapa pemberontak yang menerima wang daripada sebuah bank di Singapura, melalui sebuah money changer di sempadan Padang Besar, Perlis.

Eskay juga telah memaklumkan kepada Pegawai AS dia tidak melihat sebarang bukti yang menunjukkan kumpulan pertubuhan pemisah Melayu itu mempunyai hubungan dengan kumpulan pengganas luar seperti Al-Qaeda atau Jemaah Islamiyah.

“Eskay tidak tahu punca dana… walaupun terdapat pandangan beliau ia ada potensi hubung kait dengan kumpulan pengganas,” kata kabel.

Eskay mengulas risikan Malaysia tidak memberi perhatian yang cukup atas risiko ini dan dia menggalakkan AS memberi perhatian terhadap perkembangan ini.

Mesyuarat di antara Pegawai AS dengan Eskay berlaku beberapa hari sebelum satu menjelang satu lawatan ke Thailand oleh Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi menawarkan Malaysia sebagai “fasilitator” yang berperanan untuk perbincangan tidak rasmi akan datang di antara pertubuhan pemisah Melayu dan perisikan kerajaan Thai.

Eskay bagaimanapun, merasakan bahawa peranan pengantaraan Malaysia tidak akan ada kemajuan.

“Sebaliknya, Eskay meramalkan keganasan akan berterusan,” menurut kabel AS, yang juga menyatakan Eskay telah berkongsi dengan Pegawai AS satu kertas 'rahsia' 12 halaman tentang kumpulan pemberontak dan pendapat-pendapat kumpulan Melayu Thai, hasil dari temubualnya dengan ramai ketua pemisah.

Lebih daripada 4,500 orang, Muslim dan Buddha, telah terkorban sejak pemberontak-pemberontak melancarkan satu pemberontakan di rantau paling selatan Thailand yang memagari Malaysia sejak awal 2004.

Tiga wilayah selatan telah berada di bawah pemerintahan darurat sejak 2005, memberikan kuasa-kuasa luas kepada pihak tentera untuk membuat tangkapan.

Eskay muncul kembali dalam tajuk berita pada Mac tahun ini selepas menunjukkan satu video seks yang di dakwanya menunjukkan Pemimpin Pembangkang Anwar Ibrahim mengadakan hubungan seks dengan seorang pelacur Cina.

Anwar telah menafikan ia ialah dia dalam video tetapi Eskay berkeras dia bercakap benar,dan mendakwa dirinya turut ada di dalam rakaman video itu bersama dengan Anwar.
* Terjemahan PulakDah!

Siapa Eskay?


Saya petik:
[MiloSuam] (1) Eskay asalnya beragama Hindu. Bapa beliau berbangsa India dan ibu berbangsa Siam. Beliau anak ke-3 dari 4 adik beradik dengan seorang abang, dan seorang kakak, serta seorang adik. Nama abang Eskay adalah Chandran
(2) Tujuan Eskay memeluk Islam adalah untuk membolehkan beliau mendapat status 'Melayu/bumiputera' bagi mempermudahkannya dalam urusan perniagaan dengan kerajaan. Namun begitu Eskay tidak mengamalkan cara hidup Islam dan sering bergelumang dgn maksiat. 
(3) Eskay bercita-cita tinggi dan juga berminat dengan politik. Beliau pernah cuba merasuah pegawai JPN bagi menukar status bangsanya dari 'India' kepada 'Melayu/bumiputera' semata-mata kerana ingin memudahkan urusan perniagaannya. Eskay juga didakwa berminat untuk menjadi ahli UMNO tetapi gagal kerana status bangsanya. 
(4) Eskay mempunyai tabiat kuat minum dan suka mabuk. Tempat beliau berhibur adalah di salah sebuah bar di Hotel Armada PJ. Ketika mabuk, tabiat Eskay akan minum dengan gelas yang kacanya bukan dari jenis lutsinar supaya orang lain tak nampak apa yang diminumnya. 
(5) Eskay juga pernah mengadakan hubungan sulit dengan setiausaha peribadinya bernama Farah Hida. Sumber yang rapat dengan beliau tidak menyebut zina tetapi menyebut hubungan sulit. Farah Hida akan sentiasa menemani Eskay ke mana-mana beliau pergi termasuk lawatan-lawatan kerja ke luar negara. Eskay juga akan seringkali menyewa di Hotel Armada PJ bersama-sama dengan Farah Hida setiausaha peribadinya itu. 
(6) Menurut orang yang rapat dengan Eskay, beliau kini sudah putus dengan Farah Hida dan mempunyai teman wanita yang baru dan tinggal bersekedudukan bersama-samanya di sebuah kondominium di Ampang. Jabatan Agama Islam harus menyiasat dakwaan ini. 
(7) Isteri Eskay pula kini tinggal di Sungai Petani bersama ibu bapanya. Difahamkan mereka masih suami isteri namun tidak lagi tinggal sebumbung.

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH