Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

,

Ahad, 18 Disember 2011

Sebelum Bersumpah, Che Det Perlu Jelaskan Hutang Malaysia dengan World Bank



Laman web Bank Dunia mendedahkan bahawa Malaysia membuat pinjaman sebanyak tiga kali pada tahun 1999 dan sekali pada 1998 yang berjumlah AS$400 juta dan pinjamam itu dibuat setelah Anwar dipecat daripada Kabinet.

Pinjaman Mac 1999 itu atas nama projek "Malaysia Education Sector Support Project", "Malaysia Social Sector Support Project" dan "Malaysia Year 2000 Technicial Assistance Project" manakala pada 18 Jun 1998 bagi projek "Malaysia Economic Recovery and Social Sector Loan".


The following project was approved today by the World Bank's Board:

"Malaysia Economic Recovery and Social Sector Loan"

LOAN AMOUNT: IBRD-US$100 million
PROJECT DESCRIPTION: This project will assist the government of Malaysia, in a rapidly narrowing window of opportunity, to: (1) contain and minimize the disruption in the country's social and economic infrastructure that would be caused by the failure of critical central, state, and local government systems to process dates after December 31, 1999; and (2) coordinate Y2K efforts in key sectors, monitor closely the evolving overall national situation, and prepare measures to deal with possible disruptions. For more information, call Lucy Oh at (202) 473-2561, fax at (202) 477-0169, or e-mail Loh@worldbank.org.


Selepas menjelaskan hal ini, pergilah bersumpah di mana-mana masjid kerana mengikut "mazhab" UMCO, itulah cara untuk menyatakan "kebenaran".


P/s: Jurublog UMCO meletakkan "kesalahan" di atas bahu Anwar atas pinjaman yang dibuat sebelum September 1998. Namun, cuba fikirlah, bolehkah Anwar membuat pinjaman tanpa arahan dan persetujuan Che Det dan Kabinet? Bagaimana pula dengan pinjaman yang dibuat oleh Malaysia sebelepas September 1998? Siapa yang memohonnya, atas arahan siapa?




 
 

  1. Tuan Haji Anwar Ibrahim MENGAMUK ... ARAH KEADILANDAILY SEMAK SEMULA PEMBOHONGAN DI PORTAL!
    Posted by Gelombang Wangsa Maju | Monday, December 19, 2011

    Blogger Dr MIM sudahpun melibas kebodohan Tuan Haji Anwar Ibrahim dan KeadilanDaily dalam isu penolakan 'pakej bantuan kewangan' dari International Monetary Fund (IMF), bukannya Bank Dunia (World Bank).
    Full article ... click TUAN HAJI ANWAR PEMBOHONG BESAR
    Krisis kewangan Asia seperti yang dibohongkan oleh Tuan Haji Anwar Ibrahim bukannya berlaku pada tahun 1999, ianya berlaku sejak dari tahun 1997-1998 akibat spekulasi matawang.
    Masalah sebenar rakyat adalah pemahaman fungsi dua institusi kewangan terbesar dunia, IMF dan World Bank. Krisis kewangan Asia menyebabkan negara Indonesia, Thailand dan Korea Selatan terpaksa meminjam dan menandatangani 'surat pajak gadai' negara!

    GWM cuma mahu berkongsi maklumat khasnya kepada rakyat Malaysia, kerajaan pimpinan Barisan Nasional tidak mempunyai hutang yang terlalu tinggi dengan World Bank ... negara tidak akan muflis seperti yang dibohongkan oleh Tuan Haji Anwar Ibrahim.
    Paparan dibawah adalah hutang negara kepada World Bank dan perbandingan hutang negara-negara jiran kepada World Bank.
    Baki hutang Malaysia kepada World Bank adalah sebanyak USD 33,333.34 sahaja.
    Baki hutang negara Filipina kepada World Bank berjumlah USD 2,944,311,360.16.
    Baki hutang negara Indonesia kepada World Bank berjumlah USD 11,361,689,885.98.
    Baki hutang negara Thailand kepada World Bank berjumlah USD 66,938,249.99.
    Baki hutang negara Vietnam kepada World Bank berjumlah USD 8,730,252,005.34.
    Malaysia hanya mempunyai baki hutang dengan World Bank sebanyak USD 33,000 sahaja, berbanding dengan negara-negara jiran yang masih berhutang sehingga mencecah RATUSAN JUTA DAN BILLION DOLLAR! Inilah fakta yang disorokkan pembangkang untuk melakukan pembohongan kepada rakyat dan menidakkan prinsip amalan kewangan yang baik oleh kerajaan Barisan Nasional!
    Bagaimana pula hutang negara kepada IMF, jika benar wujud Malaysia menerima 'pakej bantuan kewangan' dari International Monetary Fund (IMF)?
    Negara tidak berhutang dengan IMF atau menerima sebarang 'pakej bantuan kewangan' dari IMF!
    Bagaimana dengan hutang negara-negara jiran seperti Indonesia dan Thailand, yang telah menerima 'pakej bantuan kewangan' ini?
    Siapa berbohong sebenarnya ... Tun Dr Mahathir atau Tuan Haji Anwar Ibrahim! THAIIek... Siapa sebenarnya yang menyelamatkan negara dari terjerumus ke kancah hutang IMF!

    gravatar Comment by Tanpa Nama @ Isnin, Disember 19, 2011 10:48:00 PG      
  2. hahahah .... lelonglah cubaan punahsihat Puak Kote Rakus (PKR) nak kelentong seluruh rakyat malaysia . Hujah yang paling bodoh untuk orang lembam

    Pohon pinjaman Bank Dunia tu ambik masa 2 hari jer ker ?? Mau makan masa 1 2 tahun baru dapat kelulusan . Kalu kelulusan dapat tahun 1999 , sendiri mau ingat sapa Menteri Kewangan pada masa permohonan tu dibuat.

    Dr.M cakap pasal dia tolak bantuan IMF tapi Anwar nak ambik . Anwar plak dok lelong pasal Malaysia ambik pinjaman Bank Dunia. Tak reti ker nak beza antara IMF dengan Bank Dunia??

    Apa masalah terima pinjaman dan bayar pokok serta bunga atas pinjaman tersebut ?? tak ada negara dalam dunia yang tak buat pinjaman.

    Yang dipertikaikan adalah terima bantuan dari IMF pada 1998 . Penerima bantuan mesti menerima syarat yang ditetapkan . Syaratnya menaikkan kadar faedah , kurangkan belanja kerajaan dan buy-out ringgit untuk menstabilkannya .

    Syarat yang melingkupkan negara tulah ditolak . Maka ringgit ditambat . Orang bodoh yang tak faham keadaan 98 yang fikir Anwar tu pandai ekonomi .

    Ni dinamakan gali lubang dan kambus sendiri lubang . elok-elok Tun M dah bersara , dijoloknya . sekarang siapa yang kena ??

    Nak bersumpah pun takut . Sultan Muhammad V tenang jer bersumpah . Tak dengar plak Nik Aziz cakap bersumpah ni tiada dalam Islam .

    Kesian kat Anwar. Nak cerita kebaikan yang dibuat oleh parti pimpinannya tak ada.Yang boleh dibuat , reka cipta keburukan parti lawannya . Takkan nak majukan Malaysia dengan keburukan orang lain sahaja !!!!

    gravatar Comment by PenganutPAS @ Isnin, Disember 19, 2011 12:39:00 PTG      
Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH