Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, , , , ,

Ahad, 1 November 2015

Siapa Penderma RM50 Ribu kepada Parti AMANAH yang Dicemuh Anti-Islam dan Sebagainya?



Jutawan Tidak Tinggalkan Harta Buat Anak, Guna Kekayaan Bantu Si Miskin


Koon Yew Yin (kiri) menderma kepada pelbagai saluran, termasuklah kepada kerajaan negeri Pulau Pinang yang ditadbir Lim Guan Eng (kedua dari kiri), atas tujuan membantu orang miskin. – Gambar fail The Malaysian Insider, 3 Oktober, 2015.

Pada 2009, Koon Yew Yin menawarkan untuk menderma RM30 juta kepada Universiti Tunku Abdul Rahman (Utar) untuk membantu membina asrama di kampus Kampar. Tawaran tersebut ditolak serta-merta pentadbiran universiti tersebut, seingatnya.

Beliau berusia 76 tahun pada ketika itu, berjaya dan berduit dan memutuskan menggunakan sebahagian besar kekayaannya untuk membantu yang miskin.

Apabila tawarannya ditolak, Koon melabur RM30 juta di pasaran saham.

Enam tahun kemudian beliau kembali dengan tawaran lebih besar – RM50 juta untuk dana membina asrama di kampus Universiti Sains Malaysia (USM) di Pulau Pinang.

Derma sebesar itu menghairankan, tetapi itulah yang diinginkan Koon, 82, pengasas syarikat pembina Mudajaya Sdn Bhd (kini IJM Corporation) dan Gamuda Sdn Bhd.

Menetap di Ipoh kini, dan mengajar kepada orang lain bagaimana untuk menjadi kaya supaya mereka juga dapat membantu golongan miskin dengan kekayaan yang diperolehi.

Dalam satu temuramah emel bersama The Malaysian Insider, warga emas itu berkata beliau cenderung kepada kerja-kerja kebajikan disebabkan zaman kanak-kanaknya yang sukar.

"Saya mempunyai 11 adik-beradik dan sering memerlukan barang kerana saya anak lelaki. Sebab itulah saya ingin membantu orang miskin. Selain derma RM50 juta saya kepada kerajaan Pulau Pinang untuk membina asrama pelajar, saya ada membiayai lebih 300 biasiswa kepada pelajar miskin supaya mereka dapat melengkapkan pengajian tinggi," katanya.

Kekayaan adalah untuk membantu

Bapanya memiliki kedai keranda di Kuala Lumpur, dan Koon lulus pengajian dengan diploma kejuruteraan sivil daripada Kolej Teknikal (kini Universiti Teknologi Malaysia) pada 1957 di bawah biasiswa Jabatan Kerja Raya (JKR).

Beliau kemudiannya berkelayakan sebagai Chartered Civil Engineer dengan pembelajaran sendiri pada 1962, sebelum memulakan kerjaya korporat yang membawanya kepada mengasaskan syarikat pembinaan terbesar di Malaysia – IJM dan Gamuda.

Beliau mengasaskan kedua-dua syarikat dengan 2 rakan kerja pada 1967, sebelum Mudajaya bergabung dengan IGB dan Jurutama untuk membentuk IJM Corporation pada 1980.

Pada 1975, beliau menjual saham pemilikan beliau di Gamuda.

Namun di pasaran sahamlah di mana Koon, 32 tahun lalu, mula mengumpul lebih banyak lagi aset dan kekayaan.

"Pada 1983 saya mempunyai sakit jantung yang serius. Sebelum pembedahan jantung saya di London, saya memberi semua aset saya kepada isteri dan anak-anak. Selepas pembedahan saya, saya mula belajar bagaimana untuk membuat wang dari pasaran saham," katanya.

Pada masa itu beliau adalah pengarah eksekutif di Mudajaya/IJM tetapi melepaskan jawatannya dan melabur masa dan wangnya dalam saham.

Beliau bermula dengan RM200,000 untuk digunakan dan semenjak itu seringkali untung berjuta.

Koon berkata, cara beliau menguasai pasaran adalah dengan menjadi 'pelabur contrarian' - seseorang yang membeli semasa semua sedang menjual dan menjual semasa semua sedang membeli.

Dan ini ilmu yang beliau ingin berikan kepada orang ramai, kerana beliau sering menulis di blognya tentang tips pelaburan. 

"Selepas membaca beberapa buku tentang pelaburan daripada guru terkenal seperti Benjamin Graham, Warren Buffet, Peter Lynch serta pengalaman 32 tahun saya, saya ingin berkongsi pengetahuan saya dengan mereka yang berminat." katanya.

"Saya percaya mengajar orang lain bagaimana untuk membuat duit adalah seperti mengajar seseorang bagaimana untuk memancing berbanding memberi mereka ikan," tambahnya.

Harapannya adalah sama tidak kiralah sesiapa yang membantu, sama ada dengan berkongsi tips pelaburan atau dengan wang – mereka juga akan membantu yang miskin apabila mempunyai duit.

Ini juga sama dengan mereka yang memanfaatkan tips pelaburan beliau, lebih 300 pelajar menerima biasiswanya, dan juga kerajaan negeri Pulau Pinang kerana menerima ferma RM50 juta kepada hostel USM.

Mahukan negara lebih baik

Koon bukan sahaja aktif membuat duit dan memberi derma, beliau juga sering menulis tentang isu nasional.

"Pada 1970 apabila polisi ekonomi baharu diperkenalkan, KDNK per kapita Singapura, Taiwan dan Korea Selatan sama dengan kita. Mereka menjadi negara maju walaupun tidak mempunyai sumber semula jadi seperti kita," kata penyumbang artikel kepada The Malaysian Insider itu.

"Kita masih belum menjadi negara maju kerana pentadbiran buruk dan rasuah kerajaan BN (Barisan Nasional). Saya akan terus menulis untuk membangkitkan keburukan tentang kerajaan sehingga pengundi akan mengundi keluar BN dari Putrajaya," tambahnya.

Di antara ketidakpuashatiannya dengan kerajaan pemerintah hari ini juga terserlah dalam jawapan balasnya kepada penolakan tawaran RM30 juta derma kepada Utar pada 2009.

"Pemimpin MCA yang mengawal Utar memiliki semua tanah di luar kampus universiti, menolak tawaran saya kerana tidak mahu saya rosakkan perniagaan lumayan hartanah pembangunan mereka," katanya.

Koon percaya DAP sedang mentadbir Pulau Pinang "dengan baik" dan ada sebabnya mengapa beliau memilih untuk menderma RM50 juta kepada kerajaan negeri itu.

Derma terkini beliau untuk membina asrama boleh menempatkan 2,200 pelajar. Pada masa ini USM hanya boleh menawarkan kemudahan asrama kepada pelajar tahun pertama.

'Anak-anak tak perlukan wang saya'

Koon berkata tidak berniat untuk menyimpan kekayaan peribadinya juga.

"Saya sudah menulis dalam wasiat saya, selepas pemergian saya, semua aset yang tinggal akan didermakan kepada yang miskin untuk membuatkan mereka gembira," katanya.

Koon percaya beliau memberi yang terbaik kepada anak-anaknya dan mereka tidak memerlukan wangnya.

"Saya memberikan anak-anak saya pendidikan terbaik yang boleh dibeli dan mereka dapat hidup senang tanpa wang saya," katanya.

"Saya ingin membantu pelajar miskin untuk melengkapkan pengajian tinggi mereka kerana saya percaya dengan pendidikan yang baik, mereka boleh mendapat pendapatan cukup untuk keluarga mereka sendiri dan orang lain," katanya.

Beliau juga menegaskan, mereka yang menerima biasiswanya tidak perlu membayar semula, tetapi perlu mendedikasikan diri mereka untuk membantu orang miskin apabila sudah mempunyai wang.

"Saya percaya ada antara mereka yang akan meneruskan kebajikan selepas pemergian saya jika mereka amalkan sistem atau falsafah yang sama, akan ada lebih banyak lagi pekerja kebajikan," katanya.

Banyak kebahagiannya dalam membantu, kata jutawan itu, kerana ia "mewujudkan" kebahagiaan.

"Orang ramai perlu sedar tujuan utama kita adalah kebahagiaan. Mereka akan mendapat kebahagiaan jika mereka boleh wujudkannya. Jika mereka beri sebahagian wang mereka untuk membantu yang miskin yang akan gembira, maka mereka juga akan gembira," katanya. – The Malaysian Insider/3 Oktober, 2015.

Berkaitan:






P/s: Moga-moga pintu hati penderma terbuka untuk memahami dan  mendalami Islam.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH