Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Jumaat, 6 November 2015

[Video] Hadi Akui Mahu Bentuk Kerajaan dengan Umno di Selangor, Dakwa Husam



Bekas naib presiden PAS Datuk Husam Musa “melepaskan bom” malam tadi dalam ceramahnya apabila mendedahkan secara terbuka, presiden PAS mengaku pernah merancang kerjasama dengan Umno bagi menubuhkan kerajaan perpaduan di Selangor.

Katanya, "konspirasi" antara 2 parti Melayu itu menjadi punca perpecahan dalam PAS sebelum ini sehingga melahirkan kumpulan serpihan yang membentuk parti baharu Parti Amanah Negara (Amanah).

Husam berkata, Datuk Seri Abdul Hadi Awang membuat pengakuan tersebut ketika ditanya secara beramai-ramai oleh beliau sendiri dan rakannya dalam PAS.

"Presiden kita sendiri mengaku apabila ditanya ramai-ramai," kata Husam dalam ceramahnya di Kota Baru malam tadi, yang pertama selepas sekian lama berehat kerana sakit.

"Saya jadi begini, Mat Sabu jadi begini, adalah kerana konspirasi orang Umno dengan kerjasama orang PAS," katanya merujuk kepada bekas timbalan presiden PAS, Mohamad Sabu yang kini presiden Amanah.

Sehubungan itu, Husam mencabar Hadi menafikan perkara itu, yang didakwanya berlaku sekitar tahun lepas dalam proses pertukaran menteri besar di Selangor, jika apa yang didedahkannya itu tidak benar.

"Kalau presiden kata tidak, sila nafi. Kalau presiden tanya, kenapa beritahu, saya tanya balik, kenapa buat?," kata Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Salor itu.

Husam berkata dalam perancangan itu, Hadi mengaku membuat tawaran kepada beberapa Adun PKR untuk mencukupkan bilangan bagi menubuhkan kerajaan negeri dengan Umno.

Ia berlaku ketika Pakatan Rakyat ketika itu menghadapi krisis berhubung pertukaran menteri besar Selangor daripada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kepada Mohamed Azmin Ali tahun lepas.

Bagaimanapun, katanya, perkara ini dimaklumkan oleh Adun PKR berkenaan kepada parti mereka.

Husam berkata, perancangan kerjasama dengan Umno itu tidak berhenti setakat itu saja walaupun gagal ia selepas ditolak akar umbi PAS.

Sekarang, katanya, Hadi melontarkan pula idea baharu kepada umum, iaitu untuk menjadi "penasihat kepada kerajaan" sebagai kesinambungan daripada usaha kerjasama ini.

"Niat di hati sudah ada, tetapi kerana rakyat jelata tidak boleh terima lagi, bila campak (idea) penasihat, bagaimana?," soalya dalam ceramah itu.

Beliau dipercayai merujuk kepada kenyataan Hadi baru-baru ini yang dilaporkan berkata, PAS bersedia menasihati kerajaan BN menguruskan masalah berhubung 1Malaysia Development Berhad (1MDB), cukai barangan dan perkhidmatan (GST), perumahan serta kejatuhan nilai ringgit, dengan syarat Umno mengubah pemerintahannya selaras dengan Islam.

Hadi juga pernah berkata sebelum ini, PAS tidak mendesak Datuk Seri Najib Razak berundur tetapi mahu beliau menghabiskan penggalnya sebagai perdana menteri dan parti itu bersedia membantu kerajaan dalam dasarnya.

Husam dalam ceramahnya berkata, Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Aziz pernah berkata, sukar untuk menambah bilangan menteri dalam kerajaan buat waktu ini kerana bilangan 39 menteri sudah terlalu ramai.

"Nazri beritahu, tak usah masuklah, menteri sudah penuh. Sebab itulah timbul idea lantik jadi penasihat yang bertaraf menteri," kata Husam. – The Malaysian Insider/6 November, 2015.




Berkaitan (Berita lama):

Hadi Tawar Azmin Sertai PAS Bentuk Kerajaan Bersama Umno, Dakwa AJK PAS Pusat



Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengaku semalam yang beliau menawarkan Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali menyertai PAS bersama beberapa rakannya bagi membentuk kerajaan bersama di Selangor. – Gambar fail The Malaysian Insider, 26 Ogos, 2014.

Mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat semalam dikejutkan pengakuan presiden parti Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang beliau menawarkan Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali menyertai PAS bersama beberapa rakannya bagi membentuk kerajaan bersama di Selangor.

Namun, tawaran itu kemudiannya ditolak Azmin.

Menurut seorang AJK PAS Pusat yang menyertai mesyuarat semalam, Hadi mengesahkan perkara itu setelah ditanya oleh ahli Parlimen Sepang, Mohamad Hanipa Maidin tentang perkara itu.

Ia diikuti pertengkaran hangat antara Hadi dan Hanipa.

AJK PAS Pusat itu mengesahkan kepada The Malaysian Insider pengakuan Hadi itu ekoran tersebarnya maklumat dalam laman sosial kononnya PAS menawarkan jawatan menteri besar kepada Azmin untuk membolehkan kerjasama dibuat dengan Adun PAS, Umno dan Tan Sri Khalid Ibrahim bagi membentuk kerajaan.

Menurut sebaran itu, isu itu bermula dalam mesyuarat semalam apabila seorang AJK PAS Pusat bertanya kepada presiden adakah benar perkhabaran beliau dan Setiausaha Agung Datuk Mustafa Ali mengadakan pertemuan dengan Azmin.

Presiden mengatakan perkhabaran itu benar.

"Kalau PKR boleh curi wakil rakyat PAS maka PAS pun boleh berbuat perkara yang sama," kata Hadi, menurut sebaran itu.

AJK yang sama bertanya lagi isi kandungan perbincangan dengan Azmin, lalu dijawab yang Azmin diajak menyertai PAS bersama dua atau tiga orang lagi Adun PKR.

AJK yang sama menyambung pertanyaan, “Kalau dicampur PAS yang 13 orang dengan Azmin dan 2 orang Adun PKR, bilangan cuma 16 orang. Bagaimana hendak mengadakan kerajaan?”

Belum sempat Hadi menjawab, seorang AJK lain mencelah dan bertanya adakah presiden bersetuju bekerja sama dengan Umno.

"Lantas presiden menyatakan persetujuan, malahan presiden memberikan alasan menjaga Melayu sebagai asas perpaduan," kata sebaran itu yang disahkan kebenaran sebahagian besar isi kandungannya oleh AJK PAS Pusat itu kepada The Malaysian Insider.

Azmin ketika ditemui wartawan semasa Kongres PKR hujung minggu lepas mengakui beliau ada berbincang dengan Hadi sehari dua sebelum itu.

Antara kandungannya, kata Azmin, adalah mengenai pilihan raya kecil Pengkalan Kubor.

Sebelum ini, The Malaysian Insider melaporkan, Hadi berkeras dalam mesyuarat itu yang Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail tidak boleh dicalonkan sebagai menteri besar Selangor kerana dia wanita dan kerana dia juga tidak layak.

Tindakan Hadi ini jauh berbeza dari sikapnya dalam mesyuarat 17 Ogos lepas apabila beliau sendiri yang mencadangkan nama Dr Wan Azizah dan Azmin untuk dipersembahkan kepada Sultan Selangor sebagai calon menteri besar Selangor.

Pencalonan Azmin pula ditolak oleh 13 Adun PAS Selangor yang masih tinggal selepas dua dari mereka menyokong pencalonan Dr Wan Azizah.

Ekoran tindakan dua Adun PAS itu, Khalid hilang peluang untuk kekal sebagai menteri besar kerana bilangan penentang beliau membentuk majoriti iaitu 30 dari 56 kerusi dalam DUN Selangor.

Saari Sungib (Hulu Klang) dan Hasnul Baharudin (Morib) berpecah dari kelompok PAS apabila mengisytiharkan sokongan mereka kepada Dr Wan Azizah atas dasar untuk menyelamatkan kerajaan Pakatan Rakyat.

Dalam sidang media selepas mesyuarat AJK PAS Pusat semalam, Mustafa berkata, mesyuarat mengambil keputusan menyerahkan kepada kebijaksanaan Sultan Selangor melantik menteri besar yang baru. – The Malaysian Insider/26 Ogos, 2014.


TRANSKRIP PENDEDAHAN DATO HUSAM PERANCANGAN KERJASAMA PAS DAN UMNO OLEH PRESIDEN PAS

5 November 2015

1. Kaki sebelah duduk di Pakatan, sebelah lagi tebeng ko UMNO. Haram. Ni hok Tok Guru kita.

2. Kalau nak kerjasama royak (bagitahu) molek. Biar jelas. Panggil Muktamar dan Kawasan. Royak ko kawasan2 kita ni kerjasama dah. AJK kita campur dengan AJK dia. Menteri kita campur dengan Menteri dia.

3. Nak jadi menteri tak boleh. Dah Penuh. 39 Orang. Dato Nazri royak doh tak payah masuk sebagai Menteri sebab dah penuh. Sebab itu timbul idea jadi Penasihat. Gaji sama dengan Menteri. Ni orang agak sebab kita tak jelaskan.

4. Dalam proses parti kena ada keputusan. Dalam kes Perkasa. Ambo pertahan Presiden. Presiden berdiri, Ibrahim Ali yang krabak (peluk) dia. Tapi berjumpa depan ramai2 itulah sebabkan Ibrahim Ali gi Berdakap. Kalau tak jumpa tak berlaku. Bila berlaku orang terkejut. PAS ni Parti Melayu ke Parti Islam? Dulu Parti Islam.

5. Pesuruhjaya Selangor buat kenyataan Selangor tak buat kerjasama dengan Perkasa. Maknanya benda itu buat tidak melalui keputusan Parti.

6. Dengan UMNO ni bukan benda baru. Ambo dan Mat Sabu jadi begini sebab ini bagi ambo konspirasi orang UMNO dengan kerjasama orang PAS.

7. Ambo nak terus terang. Sebab benda benar. Tak nak buang masa. Kita boleh tumpu perjuangan Islam. Presiden mengaku bahawa dia pernah tawarkan kepada 2 3 adun PKR masuk PAS nak buat kerajaan dengan UMNO di Selangor. Presiden mengaku. ADUN PKR tadi laporkan pada Parti dia. Bila ramai2 tanya, Presiden akui.

8. Maknanya niat dihati sudah ada. Tapi kerana rakyat tak boleh terima lagi maka kehing koho (kona kona). Bila campak (idea) Penasihat macamana (penerimaan rakyat)?. Kalau senyap maka ada chance. Kalau ditolak maka kita beringat dulu (hati2 dulu).

9. Ini kenyataam terbuka ambo. Kalau presiden kata tak, sila nafi. Kalau presiden tanya kenapa royak (cerita hal tu), ambo tanya balik bakpo buat? (kenapa buat?). Kalau Presiden tak buat, ambo tak tanya.

10. Dok marah sebab ambo dok Bertanya kerajaan negeri. Kalau tak buat, tak perlu marah. Demo jelaskan kepada ambo. Bahawa apa yang mu kata tu tak betul.

11. Alhamdulillah, 5 soalan yang ditanya dalam DUN tak ada seorang pun kata perkara tu tak betul.

12. Masalah tungakkan guru YIK. 14juta. Mula2 dibagitahu 2juta. tak sampai dua juta. tak banyak. sdikit. akhirnya diakui 14.6juta.

13. Ada seorang exco jawab dalam DUN bahawa tungakkan tu daha da sejak 2001, 2002, 2003, 2007. Ambo tanya balik: nta pastikan elok2, 2011 kita bayar habis. tak ada tunggakkan. sebelum tu tak bayar. ambo tak tahu sebab YIK bukan dibawah (bidangtugas) ambo. Bawah sapa? (disahut orang ramai: Bawah Nik Amar). Jadi kenapa marah ko ambo?.

14. Ambo nak cadang Lembaha YIK dan Yakin ni tukar orang jugak lah. Jangan dilantik orang sama sejak sekian lama.

15. Kalau sokong Najib, dengan keburukkan dia tu, ambo misalkan sebagai madu (kita perjuangan Islam) tapi bercampur dengan Najis (rasuah) boleh makan ke? dengan Rasuah dan Penyelewengan yang dahsyat orang semua dah tahu. Tak leh nak makan madu tu.

16. Saifuddin sebut td, DS Anwar cadangkan kalau dia jadi PM, ambo akan jadi TPM. Malam ni ambo baru tahu.

17. Ambo berjuang tidak kerana PM, tidak kerana TPM. ambo bagitahu Tok Guru "Selagi tok guru berjalan dengan betul, ambo bawak kasut Tok Guru sampai bila2 pun tiada masalah".

Kredit: Inspirasi Reforrmasi




Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH