Klik "LIKE" Untuk Terima Kemas Kini DCM di Facebook. Klik Butang "LIKE" di Bawah

Powered By | Blog Gadgets Via Blogger Widgets

Rakan DUNIACACAMARBA

Rakan DUNIACACAMARBA

Jadi Rakan TM

Follow tayadihmaysia on Twitter

BAGASI KIRIMAN POPULAR

Iklan & Tawaran

1. Mari sertai ChurpChurp, berinteraksi bersama-sama dengan taulan sambil menjanakan pendapatan, Percuma! Lanjut sila klik di sini.





Advertlet Hutang DCM RM1710

Advertlet Hutang DCM RM1710
Review http://duniacacamarba2.blogspot.com/ on alexa.com

Sponsored Ads

Cerita UG- Kerajaan Perpaduang

Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....

Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015

, ,

Sabtu, 14 November 2015

[Video Penuh] Husam: Demo Tanya, Ambo Jawab






'Saya orang terbuang, dianggap musuh'

"Saya orang terbuang," ungkap Adun Salor, Datuk Husam Musa ketika memulakan bicaranya dalam program dialog "Demo Tanya Ambo Jawab" di Kota Bharu, malam tadi.

Bekas Naib Presien PAS itu berkata, beliau mengambil masa berdiam diri selama lebih dua tahun untuk menahan diri daripada mencampuri urusan kerajaan negeri itu selepas tidak dilantik sebagai exco.

"Dua setengah tahun saya mengizinkan kerajaan (Kelantan) ini berjalan, walaupun pada hari pertama saya tidak berada dalam pertadbiran kerajaan (negeri), saya telah dianggap sebagai musuh.

"Kata-kata yang dilemparkan kepada saya - ungkapan oleh orang besar-besar saya terima, tidak ada masalah.

"Biarkan saya ada satu laluan keluar daripada ‎kewajipan ini, anda semua boleh menikmati hidup sesuka hati anda," kata Husam secara sinis.

Majlis anjuran PAS Kubang Kerian itu diadakan di Dewan Kelab Suara Muda di Kota Bharu dengan Adun Kelaboran, Mohd Zaki Ibrahim menjadi moderator.

Husam yang pernah berkhidmat sebagai Ahli Parlimen Kurang Kerian ternyata masih diperhatikan orang ramai kerana pada majlis malam tadi, hadirin turut melimpah sehingga ke luar dewan.

Penganjur turut menyediakan skrin besar di luar bangunan itu untuk membolehkan semua hadirin mengikuti penjelasan dibuat Husam.

Laungan takbir juga berkali-kali bergema mengiringi jawapan diberi Husam.

Tidak biarkan rakyat dikhianati

Husam juga menjelaskan, ketika keadaan kesihatan beliau yang terjejas itulah ada pelbagai pihak menyebarkan fitnah serta tuduhan tidak berasas kepadanya.

Kata bekas exco kanan Kelantan itu, sebelum ini beliau ada meminta - melalui aplikasi WhatsApp - pimpinan PAS Kelantan agar membantunya ‎menjelaskan tuduhan yang mengatakan dia mencuri kayu balak di Hutan Simpan Ulu Sat.

"Seminggu kemudian ‎tak ada sesiapa yang respon. Hanya ada seorang hamba Allah yang kata kepada saya: Kesian Datuk," jelas beliau dengan nada kecewa.


Menjawab pertanyaan mengenai mengapa beliau banyak menegur pentadbiran kerajaan Kelantan, Husam yang juga bekas Setiausaha Politik Datuk Nik Abdul Aziz Nik mat berkata, ia sebenarnya boleh menguatkan parti dan kerajaan jika diolah dengan positif.

"Jawab balik persoalan saya, ia (kerajaan negeri dan PAS) akan jadi kuat, bahkan saya masih positif. Misalnya Menteri Besar (Datuk Ahmad Yakob‎) akan jadi kuat bila dia ambil teguran saya untuk imbangkan keadaan dalam kerajaan.

"Dia akan jadi kuat dan saya yakin dia bukan mengikut saja keputusan orang lain. Dia boleh cakap kepada pimpinan lain, macam ini tak boleh, Husam dah terangkan, ingat pada Husam," katanya.

Husam kemudian menegaskan, kelantangannya sejak akhir-akhir ini bukan untuk meruntuhkan kerajaan Kelantan sebaliknya kerana rasa sayang yang masih menebal.

"Ini kerajaan saya, sebahagian daripada exco hari ini adalah adik-adik saya yang tak tahu apa-apa ‎semasa kita membentuk kerajaan di tahun 1990.

"Saya lebih kasih kepada kerajaan negeri Kelantan, saya lebih layak untuk sayangkan kerajaan ini daripada anda semua.

"Tetapi sayang saya bukan dengan membiarkan anda mengkhianati amanah rakyat," katanya. - Malaysia Kini/14/11/15


Husam: Ketua Dewan Ulama PAS Macam Samseng

Bekas naib presiden PAS Datuk Husam Musa menegaskan beliau sama sekali tidak akan keluar daripada perjuangan parti itu.

Menjawab pertanyaan di program dialog “Demo Tanya Ambo Jawab” di Kota Bharu hari ini, Husam berkata, tiada sesiapa yang mempunyai hak untuk mengarahkan beliau supaya keluar PAS.

Husam yang juga ADUN Salor berkata, Dewan Ulama PAS juga tidak mempunyai hak untuk menyuruh beliau berbuat demikian.

"Demo sapo, kawe sapo? (kamu siapa, saya siapa) Ijtihad saya masih pilih duduk di dalam 'kapal' sebab kapal belum karam.

"Ketua Dewan Ulama PAS sama taraf dengan saya, PAS bukan milik dewan Ulama, bukan juga milik saya‎," kata Husam.

Mengulas kenyataan Ketua Dewan Ulama PAS Datuk Dr Mahfozd Mohamed, Husam mempersoalkan atas alasan apa beliau perlu keluar daripada perjuangan parti itu.

"‎Apa salah saya? Bagi nas, (ayat) al-Quran, hadis, ijmak dan qias, apa kesalahan saya? Ini sepatutnya cara Dewan Ulama berfikir.

"Ini serupa macam orang lain, macam orang samseng juga. Awak siapa? Kalau dia (Mahfodz) jawab, ana(saya) ketua Dewan Ulama, ana (pula) ketua PAS kawasan Kubang Kerian," tegas Husam.

Beliau memberitahu bahawa PAS Kubang Kerian antara kawasan terkuat di Malaysia.

"Saya yang patut halau orang. Sudah tiga DUN satu Parlimen bertanding, alhamdulillah menang.

"Ketika bertanding di Parlimen, selain Tun Dr Mahathir (Mohamad), saya (calon) Melayu yang mendapat m‎ajoriti tertinggi, patut saya halau dia," katanya.

Dalam program yang di hadiri kira-kira 2,000 orang itu, Husam tetap mempertahankan tegurannya terhadap PAS sebagai tidak salah.

"Kecuali nyatakan kesalahan saya. Adakah Islam dalam PAS ini menjadi kesalahan kalau menegur?"

"Jadi saya nak beritahu, saya tak akan keluar PAS," kata bekas exco kerajaan negeri Kelantan itu. -Malaysia Kini/14/11/15


Husam Gesa Bayar Tunggakan Guru YIK RM14.6 Juta Sebelum Naik Gaji Adun

Ahli Dewan Undangan Negeri Salor Datuk Husam Musa menggesa kerajaan negeri Kelantan melangsaikan tunggakan caruman gaji guru-guru Yayasan Islam Kelantan (YIK) sebelum menaikkan gaji ahli dewan undangan negeri (Adun).

Susulan kerajaan negeri awal bulan ini mengaku tidak membuat potongan gaji untuk caruman yang membabitkan sejumlah RM14.6 juta itu, Husam berkata, sebagai parti Islam, kerajaan PAS Kelantan tentunya faham akan keutamaan dalam mentadbir negeri.

"Bulan Mac (2016) nanti naiklah. Naik gaji sekarang ini hancur perasaan rakyat.

"Dulu kita kata parti kita lebih baik daripada Umno tetapi dalam Harakahdaily ada pula kata wakil rakyat kita akan 'sesak' (kurang duit) kalau tak naik gaji. Sesak setakat manalah sangat?," kata Husam malam tadi.

Menurut Husam, beliau bukanlah menolak kenaikan gaji wakil rakyat Kelantan yang merupakan rakan-rakannya juga.

Namun katanya, keutamaan dalam Islam yang sering ditekankan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengkehendaki tunggakan itu dilunaskan terlebih dahulu.

"Saya bukan tak mahu gaji anak beranak (rakan-rakan) saya naik, tetapi kita ada keutamaan kita.

"Tuan Guru (Abdul Hadi) dalam ucapan dia kata ada 'aulawiyat' (keutamaan) dalam Islam, bukan?" katanya pada sesi "Demo Tanya, Ambe Jawab" di Dewan Kelab Suara Muda, Kota Baru.

Tunggakan caruman guru-guru YIK sejak 2001 itu antara lain sepatutnya dimasukkan ke dalam Biro Angkasa, Bank Islam, Tabung Haji, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Koperasi Majlis Agama Islam Kelantan.

Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan, Mohd Asri Mat Daud dalam kenyataan di Harakahdaily sebelum ini berkata, kenaikan gaji Adun itu perlu diberikan keutamaan paling tinggi menurut hukum Islam.

Menurutnya, masalah tunggakan RM14 juta itu sudah berlarutan selama lebih 10 tahun dan kerajaan negeri sudah pun melangsaikan sebanyak RM2 juta daripada bayaran itu. – The Malaysian Insider/14 November, 2015.


Husam Sanggup Sumpah Talak Isteri, Buktikan Hadi Bekerjasama dengan Umno

Susulan dakwaan mengejut terdapat usaha penyatuan PAS dengan Umno melalui Datuk Seri Abdul Hadi Awang, bekas naib presiden Datuk Husam Musa menegaskan sanggup bersumpah talak isteri bagi membuktikan kenyataannya itu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Salor itu berkata demikian ketika menjawab soalan di majlis “Demo Tanya, Ambo Jawab” di Kota Baru, Kelantan, malam kelmarin.

Menurut Husam, usaha membentuk kerajaan di antara PAS dan Umno sudah berlaku sejak sekian lama.

Bekas exco kerajaan Kelantan itu berkata, setiap kali pilihan raya akan terdapat ramai pemimpin dan kenamaan berkunjung ke rumah bekas Mursyidul Am PAS Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memujuknya supaya berbaik dengan Umno.

Katanya, usaha itu diteruskan selepas Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12) pada 2008 apabila presiden PAS dan bekas perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi mengadakan pertemuan di sebuah hotel di Kuala Lumpur.

Bagaimanapun menurut Husam, usaha itu gagal kerana kerusi yang diperoleh PAS pada ketika itu tidak mencukupi untuk menubuhkan kerajaan dengan Umno.

Menurut Sinar Harian, Husam menceritakan, ketika perundingan itu berlangsung selama 15 minit, beliau menghantar mesej pesanan ringkas (SMS) kepada bekas setiausaha agung Datuk Mustafa Ali dan bekas timbalan presiden Nasharuddin Mat Isa untuk bertanyakan tentang pertemuan itu.

Katanya, beliau menerima maklumat mengenai perundingan itu daripada pekerja hotel yang tidak mahu kedua-dua parti itu bergabung.

“Saya sebut nama Datuk Mustafa supaya dia boleh jadi saksi, mungkin selepas ini dia nafi, saya tanya mereka perundingan apa yang dibuat?

“Tetapi adakah PAS dan Umno tidak boleh berbaik? Boleh, dengan dasar terbuka (tetapi), bukan kerana fulus (duit), tapi saya peringatkan dari situ sehingga mesyuarat PAS Pusat dalam isu menteri besar Selangor.

“Saksi saya adalah AJK PAS ketika itu termasuk presiden dan timbalan (ketika itu Mohamad Sabu), mungkin Mat Sabu tidak boleh jadi saksi sebab sudah keluar parti tetapi saya masih ahli PAS. Selain itu, bekas ketua Muslimat PAS Siti Zailah. Soalnya berani atau tidak sahaja.

“Ulama kena cari formula kalau suruh saya sumpah talak isteri, saya sanggup,” katanya.

Tidak akan keluar PAS

Husam menambah, walaupun sebelum ini terdapat pihak yang menggesanya keluar daripada PAS selepas membuat dakwaan itu, beliau tidak akan berganjak daripada parti Islam itu.

Husam berkata tidak takut kepada baiah atau dipecat parti kerana pendedahan itu dibuat demi memperbetulkan PAS.

Katanya, beliau sedia menerima apa jua kemungkinan sekiranya pendedahannya itu akan menyebabkan beberapa implikasi terhadapnya dalam PAS.

“Tiba-tiba Dewan Ulama PAS Pusat suruh saya turun (keluar) dari kapal ini (PAS), walaupun dia Ketua Dewan Ulama, dia sama taraf sahaja dengan saya. Dia (ketua Dewan Ulama) tiada hak nak halau saya. Apa salah saya?

“Bagi bukti yang sahih itu, baru cara ulama berfikir,” katanya.

Sebelum ini Ketua Dewan Ulama PAS Datuk Dr Mahfodz Mohamed menyarankan supaya Husam meninggalkan parti itu kerana tidak menunjukkan sikap sokongan kepada kepimpnan Hadi.

Pada masa sama, Husam tidak menolak kemungkinan kerajaan Kelantan memutuskan kenaikannya elaunnya sebagai Adun Salor dipotong.

Katanya, beliau tidak menolak kenaikan elaun seperti diputuskan pada Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan baru-baru ini, tetapi mahu kerajaan negeri menyelesaikan beberapa masalah penting membabitkan rakyat.

“Rakyat tengah miskin, kita nak naik elaun memang tidak munasabah, bukan saya tidak mahu tapi maruah saya lebih mahal daripada wang,” katanya.

PAS akan panggil Husam

Sementara itu Sinar Harian melaporkan Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata mereka akan memanggil Husam pada masa terdekat untuk mendengar penjelasan sebelum memutuskan untuk menjatuhkan sebarang hukuman terhadapnya.

“Kita sudah menerima laporan daripada PAS Kelantan dan kita buat keputusan untuk dengar sendiri daripada beliau.

“Bagi PAS sendiri, kita kena tengok serta dengar secara dekat dan Husam perlu memberikan penjelasan atas apa yang didakwanya,” katanya.

Menurutnya, Husam sewajarnya menggunakan saluran yang betul dalam menyampaikan rasa tidak puas hatinya kerana masih terikat dengan peraturan PAS.

“Apa jua yang melibatkan mengenai parti, ahli harus menggunakan saluran yang betul untuk menyuarakannya. Apabila perkara seperti ini berlaku, ia akan menimbulkan polemik dan kesan kepada parti.

“PAS akan mendengar penjelasan Husam dahulu sebelum menjatuhkan sebarang hukuman,” katanya. – The Malaysian Insider/15 November, 2015.



Berkaitan:



Agenda Unity Government (UG). Apa progresnya selepas ketiadaan TGNA?Video lain:1....
Posted by DUNIACACAMARBA on Saturday, October 17, 2015



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

Leave a comment

Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.

Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.

Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!

PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).

Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.

Terima kasih.

BAGASI KIRIMAN TERKINI

BAGASI KIRIMAN

PERHATIAN

Tulisan dalam blog ini sebahagian besarnya ialah respons/pendapat/ulasan RINGKAS/SPONTAN saya terhadap pelbagai isu dan perkara yang berlaku di serata negara mahupun di luar negara.

Sebahagiannya pula disalin & ditampal (
semoga dengan izin) dari blog, laman sesawang atau laman berita dari dalam dan dari luar negara. Hak cipta berita, artikel & makalah adalah milik laman sesawang atau blog tersebut.

Seboleh-bolehnya, saya cuba mengelak untuk menyiarkan mana-mana makalah/petikan/gambar tanpa restu pemilik asalnya. Jika mana-mana petikan/tulisan/gambar yang disiarkan dalam blog ini kurang disenangi pemilik asalnya, maka maklumkanlah segera kepada saya (di ruangan komen bahan terbabit) agar petikan/tulisan/gambar tersebut dapat dikeluarkan dengan kadar segera.

Untuk makluman, sebarang petikan, makalah, gambar yang dipetik dari laman berita atau dari blog /laman sesawang atau dari sumber internet yang lain tidak semestinya menggambarkan/mewakili pandangan saya dalam sesuatu isu yang berkaitan.

PENAFIAN:
Semua artikel atau berita yang disiar dalam blog ini adalah untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am. Ketepatan maklumat artikel atau berita itu perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan atau penyebaran maklumat palsu atau fitnah.

-tayadihmaysia@yahoo.com







TERIMA KASIH