Fuh, Kos untuk Laksana GST RM365 Juta!
[MK] Kos dan perbelanjaan yang diperuntukkan untuk kempen dan iklan cukai perkhidmatan dan perkhidmatan (GST) yang akan dilaksanakan pada 1 April 2015 mencecah RM365 juta.
Perkara itu dinyatakan oleh Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Razak dalam jawapan bertulisnya bagi menjawab pertanyaan Khalid Samad (PAS-Shah Alam) berhubung kos kempen dan iklan cukai itu.
Dalam jawapan bertulisnya, Najib yang juga perdana menteri berkata perbelanjaan yang telah dan akan dilakukan kerajaan berhubung kempen itu merangkumi:
i) RM98 juta untuk sistem perkomputeran GST yang siap dibangunkan oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia bagi 2013/2014.
ii) RM150 juta penyediaan perisian perakaunan bersubsidi kepada Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) sedang diuruskan oleh kastam - meliputi RM125 juta pada 2014 dan RM25 bagi tahun berikutnya.
iii) RM100 juta bagi geran latihan kepada peniaga yang diuruskan oleh Kementerian Kewangan yang meliputi RM50 juta pada 2013 dan RM50 juta untuk tahun ini.
iv) RM17 juta bagi program publisiti melalui media arus perdana dan media sosial - akhbar, televisyen, radio dan papan tanda, laman web, blog, Twitter dan Facebook - yang diuruskan oleh Kementerian Kewangan pada 2012-2014.
Sebelum ini, Khalid yang juga ahli jawatankuasa Pusat PAS membangkitkan perkara sama dalam sidang medianya pada Februari lalu. -24/3/14
Leave a comment
Sila lontarkan pandangan anda sama ada melalui komen di blog atau di laman Facebook.
Berikanlah pandangan yang bertanggungjawab,tidak berunsur fitnah, tanpa menggunakan kata-kata lucah & kesat melampau (dilepaskan jika sesuai), dan semolek-moleknya biarlah berkaitan dengan isi artikel.
Kepada "Anynomous", sila letakkan nama pena anda. Jangan berani bersuara, tetapi takut memperkenalkan diri!
PERHATIAN:
Komen yang disiarkan di blog atau di laman Facebook tidak semestinya menggambarkan pandangan atau pendirian Duniacacamarba (DCM).
Blog ini TIDAK BERTANGGUNGJAWAB terhadap setiap pandangan atau pendapat yang diutarakan melalui laman sosial FACEBOOK atau yang terlepas siar di RUANG KOMEN blog. Komen itu adalah pandangan peribadi pemilik akaun.
Terima kasih.